Bukefalos 28 år!

Border collie

Migo, det finns faktiskt en o annan bruksförare som får o bara köper BC från typ EM hundar. De har redan tagit upp ett par brukshundar till EM o söker en utmaning, de köper inga bruksavlade BCs (jävla ofog att avla BCs på bruks/agility/lydnadsmeriter), det brukar leda till en röd stuga med vita knutar o en skock bää bääs.
Ja, jag tror att vallningsfrälsta bruksmänniskor är fårnäringens främsta rekryteringsbas! (SM-vinnaren i år är ju ingen annan än Heidi B, som kommer just från hundsportsvärlden men fastnade med fåren!)
 
Ofta tror jag man tänker lite snett om man tänker "hur mycket behöver dem" - en arbetande ras borde ju vara mer för de som behöver/vill ha just det där outtröttliga - för att man ska kunna arbeta/träna så mycket man vill.

Om man tänker att man ska ge hunden det minsta den kräver är det kanske inte rätt?
Eller det känns som om man kanske vill ha just den rasen av fel anledningar då?

Givetvis måste man veta att man kan ge hunden det den kräver, men om det bara blir "jag måste träna x antal timmar per dag för att kunna ha den här hunden" så känns det som "fel håll". Det kanske borde vara "jag vill träna x antal timmar om dagen, nå hit & därför behöver jag en hund med grym arbetsmoral"?
 
Väl uttryckt @Sörlatungu!!

Jag tränar slut på tre-fem BCs nästan dagligen och när jag letar ny hund så får jag gå till de mer uthålliga av BC-linjerna. Hunden måste tåla och gilla att jobba 10 timmar i högsommarvärme, annars har den inte motor nog ;)

För ett par månader sedan samlade vi vildfår i norska fjällen. 22 h arbete med 6 h nattvila efter 2/3 av tiden. I fjällterräng. Utan mat- eller fikapauser. Hundarna gjorde utgångar upp och ner för fjällsidor, gick med får eller skickades på sökslag hela tiden. Inte en suck att de ens andades en antydan om att de inte ville fortsätta jobba även om musklerna var lite stela på slutet! (morgonen dag tre var jag helt slut dock;) )
 
Väl uttryckt @Sörlatungu!!

Jag tränar slut på tre-fem BCs nästan dagligen och när jag letar ny hund så får jag gå till de mer uthålliga av BC-linjerna. Hunden måste tåla och gilla att jobba 10 timmar i högsommarvärme, annars har den inte motor nog ;)

Haha, det är inte illa! Jag nöjer mig för tillfället med att träna nästanfärdigt med en hund och tycker att jag har hyfsat fullt upp. ;)
 
För ett par månader sedan samlade vi vildfår i norska fjällen. 22 h arbete med 6 h nattvila efter 2/3 av tiden. I fjällterräng. Utan mat- eller fikapauser. Hundarna gjorde utgångar upp och ner för fjällsidor, gick med får eller skickades på sökslag hela tiden. Inte en suck att de ens andades en antydan om att de inte ville fortsätta jobba även om musklerna var lite stela på slutet! (morgonen dag tre var jag helt slut dock;) )

Fantastiska djur!! Gud vad jag saknar fåren kände jag nu. Det får bli med nästa, förhoppningsvis friska vovve!
 
Haha, det är inte illa! Jag nöjer mig för tillfället med att träna nästanfärdigt med en hund och tycker att jag har hyfsat fullt upp. ;)

Äh, med bra träningsplan så är hundarna slut i huvudet efter 15 min i fårhagen, då är det ingen konst;)

I mars åker vi till Norge igen, men då för att lamma 250 tackor på 14 dagar. Då blir det dygnetrunt-jobb för grabbarna igen!
 
Jag vet en kanonfin kull som är leveransklara om några veckor. Bra stöd från uppfödaren får man på köpet;)

Tror jag vet vilken du menar, men säg inte så! ;)
Är inte riktigt valp-läge nu egentligen, så jag försöker hålla mig själv i styr lite. :P
 
Det är aaaaaaaalltid valpläge :angel: ;)

Det tycker halva jag också, men så finns det en trist andra halva (kallas den hjärna tro?) som tycker att jag kan vänta tills våren i alla fall, när jag är färdig med utbildningen och bara har jobb+hundar att bekymra mig om.

(Och egentligen är jag mest rädd att min prinsessa ska bli ledsen. Fast att jag vet att det är fånigt. :o)
 
Ofta tror jag man tänker lite snett om man tänker "hur mycket behöver dem" - en arbetande ras borde ju vara mer för de som behöver/vill ha just det där outtröttliga - för att man ska kunna arbeta/träna så mycket man vill.

Om man tänker att man ska ge hunden det minsta den kräver är det kanske inte rätt?
Eller det känns som om man kanske vill ha just den rasen av fel anledningar då?

Givetvis måste man veta att man kan ge hunden det den kräver, men om det bara blir "jag måste träna x antal timmar per dag för att kunna ha den här hunden" så känns det som "fel håll". Det kanske borde vara "jag vill träna x antal timmar om dagen, nå hit & därför behöver jag en hund med grym arbetsmoral"?

Håller helt med dig!
Till folk som inte är helt med på det tänket brukar jag fråga om de vill ha en hund som accepterar sitt liv eller som älskar sitt liv. Jag själv vill ha hundar som älskar sitt liv, som blir lyckliga av vad jag kan erbjuda dem. Även om jag skulle kunna få en brukshund att må helt ok så skulle den inte bli lycklig hos mig på samma sätt som mina vinthundar blir, därför skaffar jag vinthundar och inte brukshundar :p Livet är för kort för att bara ha det ok när det istället går att ha det riktigt jäkla kul.
 
Ofta tror jag man tänker lite snett om man tänker "hur mycket behöver dem" - en arbetande ras borde ju vara mer för de som behöver/vill ha just det där outtröttliga - för att man ska kunna arbeta/träna så mycket man vill.

Om man tänker att man ska ge hunden det minsta den kräver är det kanske inte rätt?
Eller det känns som om man kanske vill ha just den rasen av fel anledningar då?

Givetvis måste man veta att man kan ge hunden det den kräver, men om det bara blir "jag måste träna x antal timmar per dag för att kunna ha den här hunden" så känns det som "fel håll". Det kanske borde vara "jag vill träna x antal timmar om dagen, nå hit & därför behöver jag en hund med grym arbetsmoral"?

Varför är det att tänka snett? Eller, jag förstår inte?
I dagsläget "kör jag slut" min hunds behov utav både mental och fysisk träning VARJE dag. Ett behov som säkerligen hade varit totalt för mycket för en annan ras och alldeles för lite för en annan. Många häpnar när dom får höra hur aktiv jag är med min hund när dom själva inte ens är i närheten utav de antal timmar som jag lägger på honom. Så nej, jag förstår inte varför det var en konstig fråga (så som jag uppfattade att du tyckte). Jag vet att en border collie kräver men inte specifikt hur mycket. Och jag har inte tänkt att "erbjuda det minsta den kräver". Var läste du det? Eller är det jag som uttryckt mig fel?
 
Varför är det att tänka snett? Eller, jag förstår inte?
I dagsläget "kör jag slut" min hunds behov utav både mental och fysisk träning VARJE dag. Ett behov som säkerligen hade varit totalt för mycket för en annan ras och alldeles för lite för en annan. Många häpnar när dom får höra hur aktiv jag är med min hund när dom själva inte ens är i närheten utav de antal timmar som jag lägger på honom. Så nej, jag förstår inte varför det var en konstig fråga (så som jag uppfattade att du tyckte). Jag vet att en border collie kräver men inte specifikt hur mycket.

Jag tippar på att @Sörlatungu tänker att det är knasigt att först titta på en hund och sedan fråga sig vad den behöver, för risken är då stor att man tänker "Ah, den behöver 3 timmars aktivering varje dag... men det är lugnt, jag har nog tre timmar över ändå!" och så visar det sig att man visserligen har 3 timmar över, men hellre sitter och vilar 2 av dessa timmar och på riktigt bara orkar ge hunden en tredjedel av vad den behöver. Jag själv tycker därför att det är klokt att först tänka "Det här kan jag erbjuda" och därefter "vilka raser passar?".
 
@Red_Chili
Vad är bäst? Fråga vad en hundras "behöver/kräver" eller bestämmer sig för vilken ras som helst och köper? Jag vet många människor som bara "köpt" hundar utan att känna till deras behov och vad man som ägare kan passa för. Det var ju lite just därför jag frågade. Antingen har jag uttryckt mig dåligt eller så har någon inte läst. Jag skulle aldrig i hela mitt liv resonera så som beskrivs. :crazy: Jag frågade ju vad den kräver för att kunna jämföra med vad jag kan erbjuda.
 
Oavsett vad - Det blir ingen border collie. Jag köper vad erfarna människor säger och jag håller med till 100%.
Bc:s skall få valla och det är tyvärr ingenting jag är intresserad utav. Men drömmar får man alltid ha ;)
 
Oavsett vad - Det blir ingen border collie. Jag köper vad erfarna människor säger och jag håller med till 100%.
Bc:s skall få valla och det är tyvärr ingenting jag är intresserad utav. Men drömmar får man alltid ha ;)

Klokt resonerat! Gillar man raser man själv inte kan ha finns det ju inget som hindrar att man gör sig vänn med personer har har dessa raser, så kan man komma och hälsa på och umgås då och då.
 
Klokt resonerat! Gillar man raser man själv inte kan ha finns det ju inget som hindrar att man gör sig vänn med personer har har dessa raser, så kan man komma och hälsa på och umgås då och då.

Brukar alltid komma lite tidigare på bruksträningarna för att gosa med några vänners border collies så jag får hålla mig till det ;)
 
Varför är det att tänka snett? Eller, jag förstår inte?
I dagsläget "kör jag slut" min hunds behov utav både mental och fysisk träning VARJE dag. Ett behov som säkerligen hade varit totalt för mycket för en annan ras och alldeles för lite för en annan. Många häpnar när dom får höra hur aktiv jag är med min hund när dom själva inte ens är i närheten utav de antal timmar som jag lägger på honom. Så nej, jag förstår inte varför det var en konstig fråga (så som jag uppfattade att du tyckte). Jag vet att en border collie kräver men inte specifikt hur mycket. Och jag har inte tänkt att "erbjuda det minsta den kräver". Var läste du det? Eller är det jag som uttryckt mig fel?

Jag menar att jag tror att det kan bli väldigt jobbigt om det i första hand handlar om en "drömras" snarare än "den här hunden behöver jag". Alltså att köper man sig en arbetande hund tror jag det är klokt att vara jäkligt träningssugen och tänka "så här mycket VILL jag träna, vilka hundraser vill också det" i stället för "hur mkt behöver/"måste" jag aktivera hunden för att jag ska kunna ha den. Hänger du med?
Tror att det kort & gott kan bli jäkligt trist att stå ute och träna en massa om man mest gör det för att hunden kräver det, och inte för att man verkligen vill just stå där på den sunkiga träningsplanen i ösregn och 2 plusgrader...

Menade inte att du specifikt endast vill ge hunden det minsta möjliga, eller att du inte tycker det är skojigt att träna hund - det var mer en allmän reflektion som jag kom att tänka på.
 
Dåligt avlade hundar har ofta problem med rädslor, så även buskavlade BCs. En arbetshund hund kan inte vara ljudrädd, det är oanvändbart i både lagård och på fält. Däremot utvecklar en understimulerad BC ofta både rädslor och vaktbeteenden, tillsammans med en rad andra tvångshandlingar. Dessa försvinner ofta så fort hunden aktiveras bättre.

Ep kommer inte av rädsla, det är en sjukdom.

Jag vet det, men trots noggrann undersökningen hittades ingen bakomliggande sjukdom-och det var bara på nyårsafton som anfallen kom.

Nej, däremot uppmanar vi i rasklubben att sälja till aktiva, gärna arbetande, hem. Självklart finns det fler valpar än vad fårägarna kan köpa, så det säljs alltid valpar även till sport. De riktigt bra kullarna däremot går snabbt till arbetande hem, de kommer aldrig ens ut på annons eftersom efterfrågan är enorm. Mindre uppfödare och/eller kullar från mindre meriterade hundar är däremot relativt lätt att köpa även som hundsportare (och många sporthundar lever ett lyckligt hundliv - såklart. Även om hunden själv kanske valt att träna mer på får än på slalom;))



Det är i de allra flesta fall en enorm skillnad. Du är välkommen att hälsa på här!
Skulle vara jättekul!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 153
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 715
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 740
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp