Börja om med ponny?

Matilda_L

Trådstartare
Hej! Nu är det så att vi har en B-ponny som är ifrån Danmark. Hon har tidigare blivit misshandlad där så i ridningen så springer hon bara. Hur skulle man kunna hjälpa henne så att hon kände sig trygg med ryttare på ryggen? Värt att nämna är att hon har tidigare hoppat en meter och är fin i dressyren. Är tacksam för all hjälp jag kan få!
 
En häst som springer går inte fram. Orsakerna till att hästen inte går fram kan vara många. Både smärt, rid och utrustningsrelaterat. Är hästen inte genomgången av veterinär så börja där. Är hästen okej så kolla över och se till att utrustningen passar. Rid balanserat och med sitsen. Rid för en vettig tränare som kan hjälpa dig att få fram hästen och hitta hur just din häst behöver ridas.
 
Ja hon är kollad av veterinär och allting ligger bra, tänkte bara gå ut och gå med henne nu i början. Funderar på om hon springer för att hon tycker att det är tråkigt/jobbigt?
 
Ja hon är kollad av veterinär och allting ligger bra, tänkte bara gå ut och gå med henne nu i början. Funderar på om hon springer för att hon tycker att det är tråkigt/jobbigt?
B ponnyer är ju inte sällan rätt dåligt utbildade och även om den hoppat en meter så är det kanske mest på god vilja och fart .
Eller så har inte ni som nya ryttare hittat knapparna? Inte helt ovanligt heller.
 
Ja hon är kollad av veterinär och allting ligger bra, tänkte bara gå ut och gå med henne nu i början. Funderar på om hon springer för att hon tycker att det är tråkigt/jobbigt?
En häst kan springa för att hen tycker att det är tråkigt, jobbigt, gör ont, ja allt möjligt. Jag hade en häst som sprang med alla ryttare som inte satt i balans. Satt ryttaren i balans gick han hur fint som helst. Han var mycket välutbildad men krävde att ryttaren inte satt fel, då protesterade han med att springa, andra protesterar genom att bocka eller vägra gå. Det är så individuellt men att se till att man själv sitter ordentligt, rider med sitsen, med fina små hjälper och alltid alltid ser till att det man gör tillsammans är roligt är en bra början.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Hej! Nu är det så att vi har en B-ponny som är ifrån Danmark. Hon har tidigare blivit misshandlad där så i ridningen så springer hon bara. Hur skulle man kunna hjälpa henne så att hon kände sig trygg med ryttare på ryggen? Värt att nämna är att hon har tidigare hoppat en meter och är fin i dressyren. Är tacksam för all hjälp jag kan få!
Springer? Vad exakt menar du med det? Går det för fort? Sticker hon? Var har hon huvudet? Långa steg eller trippar hon? Är det bara i traven?
Om en häst har fått stryk med spö är det inte säkert att det inverkar på samma sätt som om bettet skadat henne så vad menar du med misshandlad?
 
Vet inte hur jag ska förklara men hon springer iväg, i skritten taktar hon iväg och samma sak i trav och galopp. Vi (aka min familj) vet inte så mycket om det mer än att hon är otroligt bakskygg, så vi antar att hon har blivit illa behandlad med spö, samt när hon gick som ridskolehäst var vissa barn elaka mot henne. Tror ni hon skulle trivas bättre på bettlöst?
 
Först så tror jag ni ska glömma vad som hänt henne. Nu är nu. Självklart ska ni ta hänsyn till att hon är bakskygg osv.
Sen så behöver du ha hjälp av någon som ser vad som händer när du rider henne. Ett internetforum kan inte ge råd om ett osynligt ekipage. Det kan ju vara tusen olika saker.
 
Att en häst är bakskyg säger inget om hur den tidigare blivit behandlad. Jag har en 5-åring som varit otroligt bakskygg. Efter mycket jobb är det bättre, man kan tex ta av honom täcket numera utan att bli översprungen. Jag vet att han aldrig blivit misshandlad. Det vet jag eftersom jag fött upp honom själv.
Kopplingen misshandel/ springa som om fan själv förföljde en saknas även den. Min märr tillhör den skaran hästar. Även där vet jag precis vad som hänt henne.
Jag tror du måste arbeta med din häst förutsättningslöst utan att lägga in den typen av farhågor i dess beteende. Givetvis ska du tänka på bakskyggheten, annars kan det gå illa, men då utifrån att arbeta med att få hästen tryggare. Så länge du tänker att den nog fått stryk är risken stor att du kör med en 'tycka synd om' hantering. Det gagnar varken dig eller din häst och kan rent ut sagt bli farligt.
Ridmässigt säger jag som föregående. Ta hjälp av en tränare!
 
Hej! Nu är det så att vi har en B-ponny som är ifrån Danmark. Hon har tidigare blivit misshandlad där så i ridningen så springer hon bara. Hur skulle man kunna hjälpa henne så att hon kände sig trygg med ryttare på ryggen? Värt att nämna är att hon har tidigare hoppat en meter och är fin i dressyren. Är tacksam för all hjälp jag kan få!
Som folk tidigare skrivit så kan man inte dra slutsatser om hur en häst är behandlad utifrån att den är bakskygg och bara springer. Det finns massor av orsaker till att en häst är bakskygg, misshandlade tillhör troligen det ovanliga. Den borde vara skygg och inte bakskygg i så fall.

En häst som är springig med en ryttare kan vara mycket lugnare med en annan, det handlar om både ridskicklighet och mentalt tillstånd. Blir man rädd (eller det minsta orolig) kan man trigga spändheten och och med lugn kan man få spända hästar att slappna av. Jag har sett det många gånger och själv upplevt det och ägde själv en häst som i vissa situationer blev springig. Finns det någon skicklig/orädd ryttare i rätt storlek som är van vid hetsiga hästar så be denne rida hästen och se hur denne reagerar.

Du bör också se till att hästen är frisk, smärta ger ibland spända springiga hästar. Min häst som svarat bra när jag höll på att sätta igång den efter spatt men när jag efter närmre ett års rehabilitering började med mer normala ridturer så höll hästen inte för det. I ett slag blev hästen springig i en situation den inte borde vara det och jag avbröt direkt och tolkade det som stress pga smärta vilket tyvärr stämde. Känner man inte hästen så är det svårare att gissa.
 
Alltså, vi har haft kontakt med en utav de som hade henne innan i Danmark, då var hon inte bakskygg och superfin, efter det såldes hon vidare till ridskola tror jag? Och sen efter någon/några ägare köpte tjejen som haft henne innan tillbaka henne och då var hon bakskygg och sprang. Så hon har ju råkat ut för något däemellan som människor har gjort mot henne.
 
Alltså, vi har haft kontakt med en utav de som hade henne innan i Danmark, då var hon inte bakskygg och superfin, efter det såldes hon vidare till ridskola tror jag? Och sen efter någon/några ägare köpte tjejen som haft henne innan tillbaka henne och då var hon bakskygg och sprang. Så hon har ju råkat ut för något däemellan som människor har gjort mot henne.
Men det spelar ingen roll vad som har hänt. Ta hjälp med ridningen.
 
Alltså, vi har haft kontakt med en utav de som hade henne innan i Danmark, då var hon inte bakskygg och superfin, efter det såldes hon vidare till ridskola tror jag? Och sen efter någon/några ägare köpte tjejen som haft henne innan tillbaka henne och då var hon bakskygg och sprang. Så hon har ju råkat ut för något däemellan som människor har gjort mot henne.
Fst det här säger fortfarande ingenting. Jag känner en häst som använts som körhäst. Numera går det inte att köra den efter att en annan häst kom lös i stallet och ställde sig och sparkade denna i spiltan. Det kan finnas en miljon olika orsaker till att hästen är bakskygg varav misshandel är långt ifrån den mest troliga.
Varför har du så stort behov av att hästen varit misshandlad om nu bakskygghet är det enda problemet. Hur skulle den vetskapen hjälpa hästen eller dig?
 
Har en vän vars häst är extremt bakskygg. För henne gick det bra i början fram tills hon av misstag råkade glömma bort sig och lägga en hand bakom sadeln medan hon satt varpå hästen hoppade till och sedan dess tog det henne många, många månader att acceptera något. Att borsta och leda henne var helt okej men att rida var det inte tal om.

Hon har nu börjat rida in henne igen från grunden och det har gått hur bra som helst och hästen är mer eller mindre ridbar. Inte som så att de har de avancerade passen utan sådana pass man har med en häst som är helt ny.

Hästen var noga genomkollad och berodde inte på någon smärta eller liknande
 
Alltså, vi har haft kontakt med en utav de som hade henne innan i Danmark, då var hon inte bakskygg och superfin, efter det såldes hon vidare till ridskola tror jag? Och sen efter någon/några ägare köpte tjejen som haft henne innan tillbaka henne och då var hon bakskygg och sprang. Så hon har ju råkat ut för något däemellan som människor har gjort mot henne.
Hur tänker du dig att det gått till för att hästen ska ha blivit misshandlad och "bara" blivit bakskygg och spänd vid ridning? Rent praktiskt alltså. Misshandlade hästar är snarast rädda för människor i största allmänhet inte bara vissa saker.
 
Hur tänker du dig att det gått till för att hästen ska ha blivit misshandlad och "bara" blivit bakskygg och spänd vid ridning? Rent praktiskt alltså. Misshandlade hästar är snarast rädda för människor i största allmänhet inte bara vissa saker.
Precis. De brukar inte vara några gosigullhästar utan brukar ha en generell rädsla för all människohantering och bli än värre i den situation som varit värst. De brukar tyvärr ofta också ha ärr.
 
se över sadeln (hästen kan ju uppleva obehag trots att den ser ut att ligga bra - visas ofta som spänd, orolig, trippig, svårt att sänka huvudet, slappna av, snubblig i vändningarna och oren galopp, sur vid sadling!) och ta hjälp av en tränare.
 
En orsak till att ponnyn springer kan vara att den helt enkelt tror att det är det som förväntas av den. Börja med att arbeta mycket i skritt, många övergångar till halt, var konsekvent men lugn och trygg, beröm mycket, både med rösten och genom att ge en liten eftergift med tygeln när ponnyn står still. Som stöd kan du sätta upp koner i ridhuset/paddocken där det skall vara halt, i början få ni nöja er med att ponnyn står still en kort stund och med tiden lite längre. Bommar på marken är också jättebra, för då måste ponnyn sänka huvudet, titta och tänka, ni kan också sätta upp koner och rida slalom mellan och rida volter runt. Sen när detta går att genomföra och det känns som ponnyn är lugn och förstår så kan ni lägga in kortare travpass mellan konerna, då blir det trav, skritt och halt samt övergångar emellan, men tänk på att förändra ett beteende tar tid, så ha tålamod och sätt upp små delmål på vägen. Bli inte besviken ifall de första tillfällena endast kommer bestå av skritt och halt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 062
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
24
· Visningar
1 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp