Börja rida,utrustning

Hej!
Funderar också på att börja rida (får se om jag vågar, var helt säker för några veckor sedan men börjar få kalla fötter, man på 40+, inser att hästarna jag kommer att få rida på är stora...fallen blir hårda.. 😱)...men vill helst inte ha tights. Finns det slappare modeller som är bra?

Är det typ cowboybyxor isf eller finns det andra?
Det finns herrmodeller med lite mer loose fit. Prova dig fram på ridsportbutik. Man kan rida i alla möjliga byxor men halvtight variant utan sömmar där kroppen ligger an mot hästen brukar vara skönast och mest funktionsdugliga
 
Du kan rida i vilka byxor som helst som inte ger dig skav. Personligen föredrar jag helskodda (skoning i skinn). Jag tycker om det extra greppet man får i sadeln av helskodda. Åk till en ridsportbutik med bra sortiment och prova dig fram så märker du snabbt vad du trivs bäst i.

Hjälm, ett måste och jag rekommenderar att du köper en egen. Då vet du hur den hanterats (om den åkt i backen eller inte), det blir säkrare med bra passform och så slipper du andras svett och sånt.

Säkerhetsväst är bra att ha. Jag använder det i princip alltid (inte vid privatlektioner eller tävling i dressyr på trygg häst men i stort sett alltid annars). Men det råder delade meningar om hur bekväma man tycker att de är. Prova dig fram i ridsportbutik. Kanske har ridskolan så du kan låna där?

Skor eller stövlar med klack. Jag har jodhpurs (skor) och shortchaps som jag kan sätta på om jag känner för det. Men man får mer stabilitet i sina skänklar om man har riktiga ridstövlar. Men börja med ridskor så kan du köpa stövlar sen om du känner för det. Det finns billiga (och dyra) i ridsportbutiken.
 
Du kan rida i vilka byxor som helst som inte ger dig skav. Personligen föredrar jag helskodda (skoning i skinn). Jag tycker om det extra greppet man får i sadeln av helskodda. Åk till en ridsportbutik med bra sortiment och prova dig fram så märker du snabbt vad du trivs bäst i.

Hjälm, ett måste och jag rekommenderar att du köper en egen. Då vet du hur den hanterats (om den åkt i backen eller inte), det blir säkrare med bra passform och så slipper du andras svett och sånt.

Säkerhetsväst är bra att ha. Jag använder det i princip alltid (inte vid privatlektioner eller tävling i dressyr på trygg häst men i stort sett alltid annars). Men det råder delade meningar om hur bekväma man tycker att de är. Prova dig fram i ridsportbutik. Kanske har ridskolan så du kan låna där?

Skor eller stövlar med klack. Jag har jodhpurs (skor) och shortchaps som jag kan sätta på om jag känner för det. Men man får mer stabilitet i sina skänklar om man har riktiga ridstövlar. Men börja med ridskor så kan du köpa stövlar sen om du känner för det. Det finns billiga (och dyra) i ridsportbutiken.

Lägger till lite till det här:
Säkerhetsväst är väldigt bra att använda! Och har du inte ridit förr har du ju turen att du, trots att du är vuxen, inte är van att rida utan. Så har du säkerhetsväst från början kommer du snabbt vänja dig, precis som barnen som lär sig rida med väst :) Det kan vara svårare att börja använda om man är van att rida utan.

Och kolla upp på ridskolan (om du ska rida på en sån) om de har några speciella krav på ridskor/stövlar. Ibland vill de t.ex. att man alltid har shortchaps om man har skor, som säkerhetsgrej och för lite extra stöd.
Och passa då även på att höra om överdel. Huva är ingen bra ide, den kan fastna i olika saker om du skulle trilla av eller om ni rider ut. Ibland har vissa ridskolor bestämmelser om att man måste ha långärmat, vid all ridning eller vid viss ridning (ofta hoppning och uteritt). Så det är också bra att fråga om :)

Det är skönt att ha svala kläder att rida i på sommaren. Jag har ofta träningströjor från t.ex. Nike, som är svala och torkar fort när man blir svettig. Men det går förstås precis lika bra att rida i vanliga tröjor också om man inte vill använda träningskläderna i stallet/köpa tröjor bara för ridningen.
 
Jag tycker att tunna skjortor är sköna att rida i på sommaren. Rider alltid med långärmat. Ridläraren jag hade som barn var stenhård med det!
 
Hej!
Funderar också på att börja rida (får se om jag vågar, var helt säker för några veckor sedan men börjar få kalla fötter, man på 40+, inser att hästarna jag kommer att få rida på är stora...fallen blir hårda.. 😱)...men vill helst inte ha tights. Finns det slappare modeller som är bra?

Är det typ cowboybyxor isf eller finns det andra?
Jag rider alltid i mjukisbyxor (om jag inte tävlar) funkar alldeles utmärkt. Det enda jag ser som måste är egen hjälm och sko med klack, jag rekommenderar också väst men eftersom jag aldrig rider med det själv blir det lite felaktigt att kalla den ett måste.
I skoväg så red jag i gummistövlar som barn och sedan dess rider jag i bekväma kängor. Ridstövlar har jag ridit med ett par lånade en gång.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 303
Senast: animalasia
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
941
Senast: linlar1
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 423
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 086
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp