Börjes vintertäcke Himalaya

Jen84

Trådstartare
Någon som har börjes vintertäcke Himalaya och vet hur de är i passformen? Är de stora eller små i storleken? Är de vattentäta och hur är hållbarheten?

Hästen som det är tänkt till är en arab, unghäst så inte särskilt grov alls.

//Jen

Sv: Börjes vintertäcke Himalaya

Jag har deras Himalaya regntäcke och det är kalasbra och sitter perfekt på denna häst.

Jag har både Himalaya och Tyfon, är mycket förtjust. Passar bra på mina araber. Håller för tuffa tag i hagen och har ok regntäthet.

De är normala i storleken och har riktigt bra passform. Jag har haft det på både smala och breda hästar och det sitter lika bra på alla sorter. Ett av mina Himalayatäcke är ca 6 år gammalt och det håller fortfarande torrt och är lika varmt trots att jag inte har impregnerat det efter tvätt.
Mina hästar går ute ca 16 timmar/dygn och de har aldrig varit blöta in oavsett väderlek med det täcket. Min ena bet ganska ordentligt i det täcket upprepade gånger genom åren men det är först det senaste året som det gav sig och blev små flikar där han bet. Då har mina hästar ändå en uppgrusad vinterhage vilket gör att täckena slits väldigt mycket hårdare än om de går på gräs eftersom mina hästar älskar att rulla sig.
Det är ett riktigt bra täcke som verkligen är värt pengarna tycker jag.

Senast ändrad:

Jag har ett Himalaya till min gamle arabhingst av mannaqui-typ (ädel och högbent som en gasell :-) och det passar utmärkt. Mkt kvalitet för pengarna.

Svar till alla.

Då låter det ju som ett täcke som kan vara värt att chansa på, det känns onödigt att lägga mer pengar än nödvändigt på ett täcke om det billigare fungerar bra.

Hur är de i storleken? Hon har andra täcken i stl 125 som är på gränsen till små på henne.. Så egentligen skulle hon säkert passa i 130, men det finns ju inte... Funderar mellan 125 och 135...

Hellre något för stort än för litet. Min gamle har ett 135 cm täcke trots hans extremt korta rygg, och det passar perfekt.

Har Himalaya regntäcke och det är helt normalt i storlekarna. Håller vätan borta också. Väldigt nöjd. Vintertäckena borde vara likadana, men skillnad på fyllning förstås.
Om ditt 125 är på gränsen till litet så tycker jag du ska ta 135.

jag har ett fullblod på 160, endast typ 450kg... på henne sitter himalaya-regntäcket det bra men lite stort i bogen. Tycker inte de håller tätt speciellt bra men som övertäcke på innertäcket om det är snö osv - mkt bra!
Vid regn kan de regna in i bogen.

Har blivit HW (Amigo) -frälst... tycker de är bäst. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
2 677
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 587
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka