• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Instant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 140
I

Instant

Hej!

Jag ska köpa borstar till min medryttar häst på Börjes.
Nu undrar jag bara om det överhuvudtaget är lönt att lägga pengar på den "billiga varianten" av konstfibrer? Eller ska man sats på något dyrare som håller i längden? Vad hade/har ni köpt?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Borstar!

Dyrare som håller i längden i de flesta fall, men det beror på vilken typ av borste det är. Borstar av naturmaterial är ju ofta dyrare men du slipper ju statisk päls ;)

Kan mycket väl bli, precis som ditt eget hår om du prövat borsta det med en syntetborste någon gång ;)

Jag skulle aldrig lägga pengar på en dyr borste. Borstar brukar bli fuktiga och mögla efter ett tag. Tycker syntetborstar duger alldeles utmärkt!

Tigertofflan skrev:
Jag skulle aldrig lägga pengar på en dyr borste. Borstar brukar bli fuktiga och mögla efter ett tag. Tycker syntetborstar duger alldeles utmärkt!

Okej! Någon mer som har någon erfarenhet? ;)

Zadek skrev:
Så pälsen blir statisk av konstfiber-borstar? :crazy: Tänkte typ på "Ryktborste TT" från http://borjes-tingsryd.se! Vad tror ni?
Jag har aldrig upplevt statisk päls p.g. av borstar.
Men detta är den bästa ryktborsten för att få bort damm: Bild:bow:
Annars fungerar dessa ok: Bild
Jag har även en till i trä med lite glesar borst, den fungerar bäst i lite längre päls:D

Jag köper oftast billiga borsta. Jag ser dom som förbrukningsvaror;)

Mount Never Rest skrev:
Jag har aldrig upplevt statisk päls p.g. av borstar.
Men detta är den bästa ryktborsten för att få bort damm: Bild:bow:
Jag har även en till i trä med lite glesar borst, den fungerar bäst i lite längre päls:D

Jag köper oftast billiga borsta. Jag ser dom som förbrukningsvaror;)

Tycker ändå att dom var lite dyra,eller kanske bara är snål:crazy: , vad tycker ni om dom för en 20-lapp?

Jag tycker att du ska köpa dom billigaste och lägga pengar på en bra ryktborste. Dvs köp billigt av ryktskrapor, mankborstar (el rotviska heter det nog oxå) och andra basgrejor. Inverstera i en lite dyrare ryktborste (den som du använder som tillsammans med ryktskrapan). Det billiga är ju för att få hästen ren, vill du sen få hästen glansig och välryktad bör du han en ryktborste i tagel, har själv en från börjes som kostade ca 70:- väl spenderade pengar.

Frajda skrev:
Jag tycker att du ska köpa dom billigaste och lägga pengar på en bra ryktborste. Dvs köp billigt av ryktskrapor, mankborstar (el rotviska heter det nog oxå) och andra basgrejor. Inverstera i en lite dyrare ryktborste (den som du använder som tillsammans med ryktskrapan). Det billiga är ju för att få hästen ren, vill du sen få hästen glansig och välryktad bör du han en ryktborste i tagel, har själv en från börjes som kostade ca 70:- väl spenderade pengar.

Okej, men dom "billiga" ryktborstarna är inte så bra? ;)

vad tycker ni om de bisarrt dyra borstarna då? såg en på ridsportaffären häromdagen som var gudomligt mjuk.. men den var liten och kostade över femhundra..

vem köper såna, liksom?

Denna ( Bild )& ryktborsten i mitt första inlägg är dom dyraste borstar jag någonsin köpt och ingen av dom kostar över 200 kr.
Så jag skulle aldrig betala över 500:eek: för en borste! Dom nöts väl lika fort ändå, eller???

Tigertofflan skrev:

Hur förvarar du dina borstar egentligen?

Jag skulle satsa på borstar i naturmaterial först och främst.
Tänker då på en ryktborste, en rotborste, kanske en söt pannborste också. :) Men sedan är det bra och ha någon rotborste med syntetborst också tycker jag, t.ex. till ben/hovar och när hästen kommer in och har rullat sig och är rejält skitig, då kan man bara skölja av dom och låta torka efteråt.

Borstar med syntetborst och trä rygg lägger jag i såpa vatten alt. virkon eller jodopax vid tvätt och för att träet ska hålla sig i bra skick är det bra att se till att de torkar ordentligt efter tvätt, smörja ev. läderrem som kan sitta på ryktborsten osv.

Så det är smidigt och ha någon borste med syntetmaterial till hands också tycker jag, men borstar av naturmaterial som anses lite "exklusivare" håller formen Så mycket bättre och det Är värt pengarna. Med varsamt omhändertagande håller dom år, efter år, efter år.. :bump: Syntetborstarnas strån har en tendens att spreta lite åt alla håll etc. efter ett tag, bli hårda m.m.

Åker du förbi Ullared (Gekås) kan du dock köpa riktigt trevliga borstar för en rimlig peng. Håller givetvis inte lika länge som dyrare borstar med naturmaterial men väl värda sina pengar. Kostar runt
10-20:-/st

Jag föredrar lite dyrare borstar i naturmaterial. Förvarar man dom bra och sköter dom så håller dom länge!
Min favoritborste är en med trärygg och så tät som det bara kan bli, den är lika fin som den var när jag fick den för 10 år sen (!) och då hade den redan några år på nacken.
Fördelen med naturborstar tycker jag är många, dels så håller dom bättre, ger ingen statisk elekrticitet i hästpälsen och är oftast skönare för hästen.

Mount Never Rest skrev:

Jag har en sån, tycker den funkar helt ok :idea:
Köpte den på en "begagnat-butik" (den var i nyskick) för 10 kr :banana:
Vilket kap! :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 735
Senast: Edla
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 229
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
460
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka