Borste till monsterpäls

Emor

Trådstartare
Ja, vilken är eran bästa borte till monsterpäls? Varför?

Jag äger en borste, en rotviska av naturmaterial som dock är mjukt, skulle gissa på gethår. Den är nog kanon på sommaren, men i dagsläget har jag två ulliga shettisar med vinterpäls av monstermängd, och den skrapar knappt på ytan. En vanlig piggborste ska inhandlas för att ha när dom ska av-isas, men sen behöver jag ju en rejält kraftig rotviska för att ta sig igenom pälsen, vart hittar man en sån? Även man och svans borstar behöver jag tips på!
 
Sv: Borste till monsterpäls

Jag har sånna där "banan"borstar i alla dess varianter,tycker dom är kanonbra! Har inte den hårdaste av dom,men den jag har duger bra till mitt lång/tjock pälsade halvblod som går "naken",så han har rejält med päls.
 
Sv: Borste till monsterpäls

Jag använder hårborsta på min nordis vintertid - till pälsen alltså. Den kommer igenom allt, även hovskägget och maghåret. :) Piggborste funkar någorlunda bra på kroppen, men inte lika bra som hårborste.

Till man och svans har jag en man o svansborste (som en hårborste den med) som är nån som där dyrare naturvariant. Den är egentligen min systerdotters så jag vet inte vart den är köpt. Men för det mesta reder jag man och svans med händerna, tycker det sliter minst. Stålkam är också bra, det använder jag ffa när det är mycket tovor och smuts. Den är väldigt skonsam mot taglet men ändå stum nog att ta i med vid behov. Och taglet glider bra mot stålet.
 
Sv: Borste till monsterpäls

Jo dom har en tendens att lossna dom där gummidynorna. Ska kolla in den du har!

Fibusen: Ska kolla in dom, jag tror att jag har ägt en sån en gång i tiden, men eftersom att jag då behövde dom mjukaste borstarna som finns för att kunna putsa lite på pålle, så behöver jag ny kunskap nu när jag nog eg mest är ute efter någonting i stil med en kraftig sopborste modell mindre. :angel:
 
Sv: Borste till monsterpäls

Jag har en förkärlek till naturborstar.

Jag har ett helt gäng naturborstar med olika material och styvhet främst från ngt svenskt märke som tillverkar dem här men minns inte vad de heter och även från Borstiq.
Har man/svans borste från Borstiq och tycker de är kanon :)

Har ett fullblod och en islänning så de vill ha ganska olika typer av borstar :p
 
Sv: Borste till monsterpäls

Använder magic brush på min vinterpälsade shettis.
Tätare "piggar" på den än på en vanlig piggborste så den tar med mer smuts.
 
Sv: Borste till monsterpäls

Använder metallsvettskrapa med "taggar" vid vinterpäls. Outstanding!

I man/svans - vanlig rotviska.
 
Sv: Borste till monsterpäls

Magic brush är super! Tar mer smuts/stöv än hårborste eller piggborste. Och kommer ner mer på djupet än rotviskor etc.
 
Sv: Borste till monsterpäls

En hundkarda (med stålborst) är oslagbar på monsterpäls! När min ponny var föl hade han vinterpäls som en ren! Man kände inte huden genom pälsen alls. Då var hundkardan den enda borste jag använde. Bra under fällning också!
 
Sv: Borste till monsterpäls

En hundkarda (med stålborst) är oslagbar på monsterpäls! När min ponny var föl hade han vinterpäls som en ren! Man kände inte huden genom pälsen alls. Då var hundkardan den enda borste jag använde. Bra under fällning också!

Tänkte precis nämna den, köper man den största modellen så tar den mycket i samma tag OSLAGBAR till min Am miniatyr som har liknade sibirisköverlevnadunderullspäls :D
 
Sv: Borste till monsterpäls

sibirisköverlevnadunderullspäls

vilket ord.....:)

Kunde även passat till min första häst.
 
Sv: Borste till monsterpäls

En hundkarda (med stålborst) är oslagbar på monsterpäls! När min ponny var föl hade han vinterpäls som en ren! Man kände inte huden genom pälsen alls. Då var hundkardan den enda borste jag använde. Bra under fällning också!

Tack för tips! Har funderat på just detta när det gäller mina föl, som har sådan päls som du beskriver. Man funderar ju på hur smutsiga de egentligen är i all den där pälsen ....:eek:

Så hundkarda ska inhandlas, jättebra!:idea:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har borstat och borstat i snart 14 år. Provat massor av olika borstar och kammar och det enda som hjälper helt är att borsta först...
2
Svar
23
· Visningar
904
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp