Bästa borsten

Lillefrun

Trådstartare
Jag har borstat och borstat i snart 14 år. Provat massor av olika borstar och kammar och det enda som hjälper helt är att borsta först med någon form av piggborste och sen en kam. Men kammen är inte populärt. Provat olika sorters piggborstar och det verkar som att pälsen är utredd av dom men när jag kontrollerar med den allra mest finkammade kammen är dom inte det.

Det gäller tjock och kraftig crest på nakenhunden och sen i perioder sparar jag ut puffen lite och den är också tjock och tät. Just nu behöver han också borstas fast pälsen ser tunn ut på bild.

Tips på någon form av borste som klarar pälsar som lätt blir toviga och som inte gör ont? Det finns ingen underull.

Sån här ser pälsen ut, jag behöver borsta allt man och på huvudet, tassar och svans.
IMG_0082.jpeg
 
Pälsen blir mycket längre än nu om jag vill men jag tänker väl spara ut några centimeter. Fullpälsad är för jobbigt. Lugg och svans kör jag med kam nu men skulle hellre ha något annat där med
IMG_0081.jpeg
 
Haha, jag vet ju att han är vinterblek men inte tänkt på det så mycket. Lite skillnad mot sommarhalvåret
IMG_0112.jpeg
 
Det jag tycker funkat bäst på min phalene och min papillion är en vanlig hårborste för typ 30 kr från Ica och sen en stålkam vid behov.

En bra utredningsspray kan hjälpa mycket också om det behövs. Har dock inga tips på sån för jag har inte behövt nån hittills.
 

Bifogade filer

  • IMG_20240204_121918.jpg
    IMG_20240204_121918.jpg
    330,3 KB · Visningar: 30
Jag kör vanlig karda, men ser till att kolla igenom med kammen och borstar där det tar emot. Det gäller att göra sektioner och alternera karda och kan.
Så är jag lärd att man gör på min ras (Bedlingtonterrier).
När jag badar henne så sprayar jag med balsamspray från K9 innan hon är helt torr.
 
Mason Pearson, varianten med nylon och äkta borst. Reder ut och borstar igenom bra, men mjukt. Tyvärr mycket höga priser. Men de håller i decennier.
 

Bifogade filer

  • IMG_2954.jpeg
    IMG_2954.jpeg
    46,1 KB · Visningar: 30
Jag kör vanlig karda, men ser till att kolla igenom med kammen och borstar där det tar emot. Det gäller att göra sektioner och alternera karda och kan.
Så är jag lärd att man gör på min ras (Bedlingtonterrier).
När jag badar henne så sprayar jag med balsamspray från K9 innan hon är helt torr.
Karda är ett no bo på kinespäls för den förstör pälsen. K9 har jag med provat olika sorter av
 
Det jag tycker funkat bäst på min phalene och min papillion är en vanlig hårborste för typ 30 kr från Ica och sen en stålkam vid behov.

En bra utredningsspray kan hjälpa mycket också om det behövs. Har dock inga tips på sån för jag har inte behövt nån hittills.
Jag har alltid spray när jag borstar och den är bra tycker jag jag ska prova med min borste och se om det går på deras päls.
 
Mason Pearson, varianten med nylon och äkta borst. Reder ut och borstar igenom bra, men mjukt. Tyvärr mycket höga priser. Men de håller i decennier.
Det stod att den är för tunt håren och Alvin och Milou har tjock päls. Tittade på den du nämnde.
 
Jag funderar att prova med en människoborste, har har någon någonstans jag kan prova.

På apotea hittade jag en borstens, hette det detangling. Gör en sådan borste värt det att betala mångdubbelt jämfört med vanliga?
 
Det stod att den är för tunt håren och Alvin och Milou har tjock päls. Tittade på den du nämnde.
Vad borsten är avsedd för när det gäller människor vet jag inte, men om du går runt ringarna med pälsraser på en utställning kommer du att se många sådana borstar. Jag själv använder/har använt på cocker spaniel (för behängen) och borzoi och inget av detta kan karaktäriseras som tunt hår. Det är en bra borste med utredande effekt men som inte sliter på pälsarna.
 
Vad borsten är avsedd för när det gäller människor vet jag inte, men om du går runt ringarna med pälsraser på en utställning kommer du att se många sådana borstar. Jag själv använder/har använt på cocker spaniel (för behängen) och borzoi och inget av detta kan karaktäriseras som tunt hår. Det är en bra borste med utredande effekt men som inte sliter på pälsarna.
Okej, var bra, tack så mycket förbtipset det får noga av senare för nu har jag alldeles för mycket utgifter för att ha rår med den. Jag googlade runt och hittade flera varianter av dom jag ha som kanske fungerar
 
Mason Pearson, varianten med nylon och äkta borst. Reder ut och borstar igenom bra, men mjukt. Tyvärr mycket höga priser. Men de håller i decennier.
Jag har en sån fast från Eurogroom, funkade jättebra på min och kompisens lapphundar men tycker inte alls om den till min phalene och min papillion. Helt olika typer av pälsar dock.
 
Jag har en sån fast från Eurogroom, funkade jättebra på min och kompisens lapphundar men tycker inte alls om den till min phalene och min papillion. Helt olika typer av pälsar dock.
De pälsarna (papp/ph) är kanske mer lika TS hundars dock. Jag har min MP till cocker (men just nu är borsten spårlöst BORTA sen flera månader) och tycker att borsten är bra för att den går igenom bättre i behänget som kan bli väldigt tjockt, speciellt vintertid. Ska man göra allt väldigt mycket by the book ska man väl plocka ur behänget ordentligt, men jag orkar faktiskt inte det utan låter det vara och klipper. Men då blir det mer ull. Det vanliga är att använda karda, men jag tycker borsten kommer igenom bättre.

För övrigt, TS - kamm med roterande tänder, kan det vara mer populärt hos gossarna? Men det kan kanske vara svårt att hitta om du vill ha väldigt fintandat.
 
De pälsarna (papp/ph) är kanske mer lika TS hundars dock. Jag har min MP till cocker (men just nu är borsten spårlöst BORTA sen flera månader) och tycker att borsten är bra för att den går igenom bättre i behänget som kan bli väldigt tjockt, speciellt vintertid. Ska man göra allt väldigt mycket by the book ska man väl plocka ur behänget ordentligt, men jag orkar faktiskt inte det utan låter det vara och klipper. Men då blir det mer ull. Det vanliga är att använda karda, men jag tycker borsten kommer igenom bättre.

För övrigt, TS - kamm med roterande tänder, kan det vara mer populärt hos gossarna? Men det kan kanske vara svårt att hitta om du vill ha väldigt fintandat.
Jag tror mina hundars pälsar är mer lika ts hundar, ingen underull på nån av dem.

Men till dubbelpälsade lapphundar tycker jag som sagt att den typen av borste är suverän. Snäll mot pälsen, får bort mycket lös underull, funkar på tovor osv.
 
De pälsarna (papp/ph) är kanske mer lika TS hundars dock. Jag har min MP till cocker (men just nu är borsten spårlöst BORTA sen flera månader) och tycker att borsten är bra för att den går igenom bättre i behänget som kan bli väldigt tjockt, speciellt vintertid. Ska man göra allt väldigt mycket by the book ska man väl plocka ur behänget ordentligt, men jag orkar faktiskt inte det utan låter det vara och klipper. Men då blir det mer ull. Det vanliga är att använda karda, men jag tycker borsten kommer igenom bättre.

För övrigt, TS - kamm med roterande tänder, kan det vara mer populärt hos gossarna? Men det kan kanske vara svårt att hitta om du vill ha väldigt fintandat.
Hmm, sådana tänder har jag inte tänkt på. Det kanske är skönare för dom. Jag fick en av uppfödaren när jag hämtade hem Alvin men jag tror den är för grov för hans vuxna päls så det kan vara värt att titta på.
 
Det jag tycker funkat bäst på min phalene och min papillion är en vanlig hårborste för typ 30 kr från Ica och sen en stålkam vid behov.

En bra utredningsspray kan hjälpa mycket också om det behövs. Har dock inga tips på sån för jag har inte behövt nån hittills.

Vet inte varför mitt svar hamnarna hos dig snorp.. Men jag provade precis detta och det var jätte bra på Alvins nuvarande päls men jag får se om någon borste och kam i hela världen fixar att jag ska spara lite längre, om jag inte bara ångrar mig och allt åker av. Så nu kör vi på det tillsvidare.
Milous man var svår att få helt hundra men det kanske inte går att göra något åt det så att kammen bara glider genom pälsen.Ska ge dom ett bad någon dag och se om det hjälper lite kanske fast det håller ju tyvärr inte i sig så länge.. Och beställa en kam med roterande kammar. Har beställt en särkilt borste till Milou eftersom hans päls är lite mer krävande just nu och Alvin blir ju mer.

Och fortsätta med spraybalsamet

Så tack alla, situationen är löst för nu i alla fall :heart
 
Så bra att det typen av borste funkade för nu iaf.
Ja verkligen, Alvin är väldigt håröm och hatar att bli borstad och det har gjort att jag också hatar det. Milou kan tycka något är irriterande och lite tråkigt men som i det mesta går han med på allt. Men jag känner att jag i princip får ”dra” kammen genom pälsen hårdare än jag vill. Vill att den ska glida genom. Så att hitta rätt borste är så viktigt.
 
En sak till jag tänkt på är att jag kanske kan tunna ut lite av Milous man. Jag hade en effileringssax förr men hittar den inte så skulle behöva köpa en ny. Är det någon som brukar tunna ut pälsen?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 530
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 996
Senast: AnneB
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
11 998
Senast: Exile
·
Utrustning Ja, vilken är eran bästa borte till monsterpäls? Varför? Jag äger en borste, en rotviska av naturmaterial som dock är mjukt, skulle...
Svar
12
· Visningar
1 476
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp