Minelli

Trådstartare
Jag gjorde nåt dumt igår kväll... Har två katter som är vana att vara ute kortare stunder. Det håller sig alltid runt min uteplats och kommer oftast när jag ropar på dem. Men igår släppte jag ut dem i mörkret för första gången, de ville så gärna ut och jag litar på dem. Men när de inte kommit in på dryga timmen blev jag lite orolig, ropade och fick in hankatten, men honkatten kom inte. Var ute och letade och ropade med och utan mat i en timme utan att få in henne eller hitta henne. Lämnade öppet och försökte sova i hopp om att hon skulle komma in, men det blev inte mycket sömn och ingen katt. Den andra kom och gick lite. Tänkte att hon nog var rädd i mörkret och skulle komma in när det blev ljust. Men halv sex fanns fortfarande ingen katt, letade och ropade och lockade en halv timme, fortfarande ingen katt.
Har haft öppet nästa hela dan och varit ute och letat ropat men ingen katt. Oroad och panikslagen är bara förnamnet på vad jag varit och är just nu. Hon har aldrig varit borta mer än 2-3h. Hur oroad bör jag vara, får jag nånsin se min favorit katt igen?
Hon är kastrerad, rädd för andra människor, skygg och ibland även rädd för mig om hon är uppskrämd.
 
Sv: Borta?

Å nej:( Det låter ju inte alls kul!
Det är ju lätt att vara efterklok, men jag skulle inte ha släppt ut en såpass rädd och skygg katt i mörkret om den bara är van med korta stunder.

Hoppas att hon kommer tillbaka!!
 
Sv: Borta?

Min katt var borta i sex månader.

För övrigt så tror jag att katterna inte ser på mörker på samma vis som vi gör.

Hoppas att kisse snart är tillbaka
 
Sv: Borta?

Jo det var det dummaste jag gjort att släppa ut henne och jag ångrar det mer än jag kan förklara.

Senaste veckorna har det varit en del hankatter och hälsat på på nätterna utanför fönstret och stört rätt rejält... Därför jag släppte ute, i förhoppning att de blev lite trötta och lät mig sova en hel natt.
Kan hon på nåt sätt vara ute på nåt friarstrått trots att hon är kastrerad?
 
Sv: Borta?

En kompis till mig har en honkatt som ett par år i rad har vandrat iväg i 4-6 månader.... Så ja, de kan gå iväg fastän de är kastrerade.

Hoppas hon återkommer till dig snart!
 
Sv: Borta?

Sambons katt var ofta borta i 3 månader, kom hem några dagar, var sedan borta 3 månader igen, kom hem några dagar osv:p
 
Sv: Borta?

Hur orkar man ta sig igenom det? Jag trodde det inte var möjligt att sakna en katt så mycket. Och det värsta är ovissheten av att inte veta var hon är.
 
Sv: Borta?

Bor ni i närheten av höga träd?
Gå runt o kolla i trädkronorna. Kan hända hon blivit uppskrämd och inte vågar komma ner själv. Har själv råkat ut för just detta.

Håller tummarna för er!!
 
Sv: Borta?

Eftersom du fick leta ett tag innan du fick tag på den ena katten så skulle jag tro att båda två blivit skrämda av något, kanske en hund. Hon är ju bara van att vara ute en stund då och då i närheten av där du bor så hon har antagligen inte skaffat sig så stor erfarenhet av hundar och annat. Då jag var barn blev en halvvuxen hankatt skrämd av en hund mitt i smällkalla vintern. Flera år senare återsåg min pappa honom då han skulle köpa en kalv på en gård nästan en mil bort... Troligen fick stackars Gull en riktig schock så att det var därför som han drog. Så mitt förslag är att leta längre bort också. Sätt upp många lappar och utlova hittelön på en tusenlapp -då kommer en del fattiga barn att leta! Du kan också trycka upp massvis med lappar med bild på kattan och tele nr och sprida i brevlådorna. Skönt att det är vår, hon fryser åtminstone inte ihjäl!
 
Sv: Borta?

Och för min del var det tvärtom, angående avstånd. När min innekatt kom på villovägar låg han och tryckte under ett stuprör, alldeles intill husväggen. Jag gick förbi flera gånger och ropade, skramlade med mat och hade med kompisen i släptåg i sele - men han gav inte ett ljud ifrån sig. Nu var han visserligen bara ute en natt och var kanske än mer ovan än TS katt vid att vara ute (definitivt vad gäller att vara ute ensam och nattetid), men trots att han hade haft gott om tid på sig, och normalt sett är hur kaxig och orädd av sig som helst, hade han inte tagit sig längre än runt huset.

Alltså jag säger inte alls att det är fel att leta även längre bort, men katter kan uppenbarligen vara ena rackare på att hålla sig nära - men samtidigt alldeles stilla, tysta - också.
 
Sv: Borta?

Det kan också vara idé att leta efter katten i grannarnas garage/uthus. Vi har två gånger hittat våra katter instängda, ena efter två dagar och andra efter fem. Nästan alla våra (kastrerade) katter har någon gång i sin ungdom skrämt livet ur oss genom att vara borta någon vecka, så det är definitivt inte dags att ge upp hoppet än på ett tag.
 
Sv: Borta?

Jag har lagt ut hennes favorit filt ifall hon skulle komma tillbaka när jag inte är hemma och imorse tyckte jag mig se att nån varit där, men kan lika gärna ha inbillat mig. Provade sen att lägga ut lite mat medans jag var iväg och den var borta när jag kom hem. Likaså försvann den när jag var ute och letade. Men om det var hon eller en annan katt eller fågel som tagit vet jag inte. Men jag vill ju tro att det var hon.

Har ju funderat fram och tillbak på vad som kan ha gjort att hon försvann och inte kommit hem. Nåt jag funderat på är att mina katter har under senaste månaden bråkat en hel del, men bara kort stunder och sen har det varit som bästa vänner igen (kan åka i samma bur när vi åker till gotland). Och nästa alltid på natten om nån annan katt varit utanför. Vet ju inte vem som startat det hela. Men funderade på om det kan vara hankatten som "jagat" bort henne? Nu när han gått ut har han bara suttit på uteplatsen och typ vaktat. Tänkte om han inte låter henne komma hem? Eller är det helt långsökt?
 
Sv: Borta?

Min ena katt smet ut nyligen och vi hittade henne efter 3 1/2 dygn. Ställ ut mat och leta överallt i närheten varje dag. Vi hittade henne på ett ställe vi kollat dagligen.
 
Sv: Borta?

Nu är hon hemma igen! För knappt en timme sen vaknade jag av att mina andra katt fräste och såg en katt i fönstret. Hoppade upp och tittade och visst var det hon, men hon blev rädd när jag öppnade och hoppade ner och sprang undan. Men när jag gick ut och ropade och lämnade dörren sprang hon in!
Den andra var lite småsur/rädd i början, men nu verkar det lugnt. Men nu är det nån som har ett långt utegångsförbud
 
Sv: Borta?

Så skønt att hon ær hemma efter æventyret! Att hon inte hoppat in i någons bil och hoppat ut långt hemmifrån eller något ænnu værre! Mitt førslag ær att du kan træna inkallning inne. Ett bestæmt ord/læte som hørs långt och så godbit och visa att du ær sååå glad att katterna kom. Berøm ordentligt, katter blir stolta och glada då dom får berøm. Snart kan du følja med henne ut igen, var inte så rædd. Det har funkat på min Såfin, men nu ær hon en nittonårig halvdøv kattant...Men hon tycker fortfarande lika mycket om rækor:d
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 660
Senast: cirkus
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp