Bostadsförening u p a

Butros

Trådstartare
Det finns hur mycket bostadsrätter som helst, men när jag nu söker ny bostad lyckas jag hitta de mer ovanliga upplåtelseformerna.

Därför undrar jag om någon här har erfarenhet av bostadsföreningar u p a.

Om jag har förstått det rätt saknar en andel i en bostadsförening skattemässigt förmögenhetsvärde, eftersom andelen i föreningen inte är relaterad till lägenhetens yta.

Åtminstone i den förening som är aktuell för mig förefaller det också som om styrelsen vid andrahandsupplåtelse endast får pröva andrahandshyresgästens lämplighet, ej orsaken till upplåtelsen.

Jag är tacksam för alla upplysningar om bostadsföreningar u p a.
 
Bostadsföreningar är knepiga saker det.

Det går inte att låna pengar på andelen heller.
Och så finns det inga direkta lagar kring det hela heller.
Samordning brukar vara tämligen obefintligt.

Jag kunde mer om det där förut, men har glömt bort.
I Uppsala så finns det många attraktiva lägenheter som vad Bostadsföreningar. Men det blev populärt att ombilda till bostadsrätter för ett antal år sedan, så det finns inte lika många längre.

Konklusionen som jag gjorde då var att det är stökigt och besvärligt men kan vara mycket ekonomiskt fördelaktigt med Bostadsförening OM MAN HAR PENGARNA. Men i det närmaste omöjligt om man måste låna. Jag vet att de som hade andelar gjorde mycket pengar när Bostadsföreningarna ombildades till Bostadsrättföreningar.

Jag känner sådana som gjorde det på Östermalm. Jag skall läsa i lagboken om det. Det står en del där, så kanske att mitt minne friskas upp.
 
Visst går det att låna pengar på bostadsrätter, inte för att jag har någon själv men min brors lägenhet håller på att ombildas o vi har diskuterat räntor od.
PL
 
Visst går det att låna pengar på bostadsrätter,
Ja det gör det. Men det här handlade om Bostadsförening, och det är en annan sak.

BostadsRättsFörening är bostadsrätter. Bostadsförening än någon annan sorts andelsägande som fungerar helt annorlunda. Kort så fungerar det så att man äger en andel i fastigheten. Och sedan så är fastighetsägarna hyresvärdar och hyr ut lägenheter till sig själva. Något förenklat då.

Då fastigheten har ett helt annat värde än enskilda lägenheter, så kan man bara låna på fastigheten. Och det är inte säkert att man kan låna på sin andel. Det beror helt på hur mycket lån som det finns på själva fastigheten och hur mycket den är värderad till.

min brors lägenhet håller på att ombildas
Från vaddå?
 
Det första jag tittade på råkade bli en andleslägenhet, där man alltså får lagfart på en del av fastigheten. Fördelen är att man verkligen äger lägenheten, nackdelen att man inte kan belåna den.

I fallet med bostadsförening u p a är det i vart fall föreningen som äger fastigheten. Den avgift som betalas betecknas "hyra" och jag undrar om det fungerar som en kooperativ hyresrätt, men med den skillnaden att andel kan överlåtas. Jag väntar med spänning på om du hittar något intressant.
 
Från hyresrätt till bostadsrätt. Aldrig tidigare hört talas om någon skillnad mellan bostadsrättsförening o bostadsförening, men man lär sig något nytt varje dag.
PL, Hemmansägare
 
Bostadsföreningar kan inte längre nybildas. Vad jag förstår tillkom de för att hjälpa människor till ett eget hem. I de stadgar som jag har sett står att medlem ska ha en medlemsbok.

Kanske var det något slags föregångare till HSB? Ibland låter lagstiftaren gamla regler fortsätta att gälla för tidigare ingångna avtal. Ett ex är att en kvinna, som hade ingått äktenskap före 1921, aldrig fick rätt att driva rörelse utan mannens samtycke. På 1980-talet fanns ungefär 150 berörda kvinnor kvar i livet, och då konstaterade lagstiftaren att problemet var övergående.

Kanske räknar man på samma sätt med att bostadsföreningarna kommer att ombildas till bostadsrättsföreningar.
 
Det var en bra Webplats.

Jag minns en Bostadsförening som jag bodde granne med en gång. Alla hade egen TV-antenn, med kabel som hängde från taket till något fönster. Vissa hade eldstäder i sina lägenheter. Och vissa hade helt sonika byggt en balkong. Så det satt balkonger litet ostrukturerat på fasaden. I övrigt så var det ett mycket vackert hus med ett attraktivt läge. Jag vet att det nu är ombildat till Bostadsrättsförening.

En annan sak som jag minns, var att man kunde bli av med sin lägenhet på samma sätt som en hyresrätt. Så då kunde man stå där med en dyr andel och ingenstans att bo.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp