Bukefalos 28 år!

Bostadslån och insats när man "köper in sig"

Voeux

Trådstartare
Som jag nämnde i VGV-tråden igår så funderar vi på att köpa en del av en stuga som min pappa i dagsläget äger hälften av, och hans svärfar äger den andre hälften. Vi behöver dock även köpa en större permanentbostad inom kort vilket gör att den kontantinsats vi har tillgång till kommer behöva gå till permanentboendet. Att få lån är dock inga större problem givet att insatsen finns. Givet situationen så har pappa erbjudit sig att vara kvar som passiv delägare och vi kan köpa ut enbart hans svärfar om vi vill, men jag undrar vilka krav bankerna har på kontantinsats då?

Nu har vi inte värderat stugan ännu men anta att den skulle värderas till 2 miljoner. Då skulle vi kunna köpa 50% av stugan av pappas svärfar för 1 miljon och pappa skulle äga 50% precis som han gör nu. Måste vi gå in med 150 000 kontantinsats då eller räcker det med att 300 000 (alltså 15% av stugans totala värde) finns i den delen som pappa äger? Jag tänker att det är totalen på ett hus som inte får vara belånat mer än 85% och det är det ju inte i detta fall, eller tänker jag fel?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp