Bostadsrättsförening där det finns många hyresrätter kvar erfarenheter?

Islandshästryttare

Trådstartare
Någon som har bott i en BRF där det finns många hyresrätter kvar? Vi ska titta på en lägenhet på måndag som är ganska nybildad förening där det finns ganska många hyresrätter kvar. BRF blir väl i princip hyresvärdar då, någon med koll på vad det innebär för föreningen med åtaganden o.s.v.? Något annat som är bra att tänka på när man funderar på en sån lägenhet?
 
Om det inte är alltför många hyresrätter i förhållande till bostadsrätter och om föreningen fått köpa fastigheten till ett rimligt kvadratmeterpris så kan det vara väldigt bra. Viktigt att det finns tillräckligt många medlemmar i brf:en så man orkar hålla igång verksamheten och kan rekrytera kompetenta och engagerade styrelsemedlemmar.

När vi köpte vår förra lägenhet hade föreningen ca 10 hyresrätter. Totalt i föreningen fanns ca 75-80 lägenheter. Jag satt i styrelsen och för mig var det just inget jobb med hyresrätterna. Vi hade en i styrelsen som hade i uppdrag att vara lite vaktmästare. Vår ekonomiska förvaltare skötte all administration. När hyresgästerna sedermera flyttade omvandlades lägenheterna till bostadsrätter som föreningen sålde. Pengarna användes för att amortera på lånet, vilket räknas som ett kapitaltillskott som man får göra avdrag för när man sålt och ska skatta på vinsten. När vi sålde vår lägenhet var kvarvarande hyreslägenheter värderade till mer än föreningen hade i lån.
 
@hvala tack för utförligt svar uppskattas väldigt mycket :)! Upplevde du att det kunde bli några konflikter mellan de som hyrde och de som bodde med BR?Jag har hört att det ibland kan vara så om de som har BR satsar på att renovera mycket t.ex. och att en del kanske inte hade råd att köpa i och med ombildningen och känner att de aldrig kan höja sitt värde på bostaden.

I denna föreningen finns totalt 46 lägenheter (hyresrätter och bostadsrätter totalt alltså) och vid 2019 års utgång så fanns det 21 hyresrätter kvar enligt 2019 årsredovisning. Ska fråga mäklaren hur många det finns kvar idag. En fördel är ju att fastigheten har genomgått en större teknisk besiktning i samband med överlåtelsen och den har jag läst igenom och det är inga större konstigheter eller oväntade kostnader som kan förutses med grund i den och att föreningen har ganska stora intäkter från hyresrätterna i hyra. Nackdelen är att jag känner mig osäker på att köpa i en så pass ny förening vad det innebär, det behöver ju finnas kompetent folk som du skriver och idag bor vi en stor och stabil förening med över 500 lägenheter. Antalet medlemmar i denna föreningen där vi ska titta på lägenhet var 32 personer vid 2019 års utgång.

Men vi får se, lägenheten ligger iallafall på ett väldigt attraktivt läge så har ingen större oro för att det ska bli någon större minskning i värde på sikt såvida det inte händer något katastrofalt då. Däremot kan det ju finnas en del som inte hade råd att köpa när det blev ombildning och det kan ju som sagt vara en källa till konflikter.
 
@hvala tack för utförligt svar uppskattas väldigt mycket :)! Upplevde du att det kunde bli några konflikter mellan de som hyrde och de som bodde med BR?Jag har hört att det ibland kan vara så om de som har BR satsar på att renovera mycket t.ex. och att en del kanske inte hade råd att köpa i och med ombildningen och känner att de aldrig kan höja sitt värde på bostaden.

I denna föreningen finns totalt 46 lägenheter (hyresrätter och bostadsrätter totalt alltså) och vid 2019 års utgång så fanns det 21 hyresrätter kvar enligt 2019 årsredovisning. Ska fråga mäklaren hur många det finns kvar idag. En fördel är ju att fastigheten har genomgått en större teknisk besiktning i samband med överlåtelsen och den har jag läst igenom och det är inga större konstigheter eller oväntade kostnader som kan förutses med grund i den och att föreningen har ganska stora intäkter från hyresrätterna i hyra. Nackdelen är att jag känner mig osäker på att köpa i en så pass ny förening vad det innebär, det behöver ju finnas kompetent folk som du skriver och idag bor vi en stor och stabil förening med över 500 lägenheter. Antalet medlemmar i denna föreningen där vi ska titta på lägenhet var 32 personer vid 2019 års utgång.

Men vi får se, lägenheten ligger iallafall på ett väldigt attraktivt läge så har ingen större oro för att det ska bli någon större minskning i värde på sikt såvida det inte händer något katastrofalt då. Däremot kan det ju finnas en del som inte hade råd att köpa när det blev ombildning och det kan ju som sagt vara en källa till konflikter.
Hur lång tid har hyresgästerna på sig att köpa? Är det fortfarande möjligt?

Vi hade nog tur med vår förening för vi hade ingen koll på hyresrätterna när vi köpte. Vi köpte ett halvår efter ombildningen. Det var i princip ingen som gjorde någon större renovering under tiden vi bodde där och hyrorna var rimliga så hyresgästerna verkade nöjda. Det var i huvudsak några äldre som ”alltid” bott där samt någon med betalningsanmärkningar som inte kunde få lån.
 
Det är bra att veta skillnaden mellan en äkta och en oäkta bostadsrättsförening innan man köper lägenhet i en förening med många hyresrätter.
http://www.boupplysningen.se/bo/bostadsratt/akta-och-oakta-bostadsrattsforeningar


Tack för informationen. har koll på detta, den var oäkta vid utgången av 2019 men beräkandes bli äkta efter de sista försäljningarna av vakanta lägenheter. Det var några som behövde renoveras en del innan den såldes av föreningen genom anlitad mäklare. Ska givetvis kontrollera detta med mäklaren om de har aktuella siffror vid dagens datum.
 
Hur lång tid har hyresgästerna på sig att köpa? Är det fortfarande möjligt?

Vi hade nog tur med vår förening för vi hade ingen koll på hyresrätterna när vi köpte. Vi köpte ett halvår efter ombildningen. Det var i princip ingen som gjorde någon större renovering under tiden vi bodde där och hyrorna var rimliga så hyresgästerna verkade nöjda. Det var i huvudsak några äldre som ”alltid” bott där samt någon med betalningsanmärkningar som inte kunde få lån.


Av vad som framgår av årsredovisningen så verkar det inte så, det stod att en av lägenheterna som var upplåten med hyresrätt såldes till hyresrättsinnehavaren genom mäklare. Men ska fråga mäklaren hur det ligger till med saken.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 161
Senast: Otherside
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 139
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp