Bra app för matte

Mirtai

Trådstartare
Sonen går i ettan och älskar att räkna matte. Han räknar, för sin ålder, avancerad huvudräkning och i alla 4 räknesätten.

Vi sitter ofta hemma och leker med huvudräkningen och han får räkna uppåt, neråt, multiplikation och division om varannat.

Det här gör ju dock att matten i skolan blivit urtråkig… och det kan jag förstå när talen är 5+2 eller 9-1…

Så har ni några bra appar för matte vi kan ladda hem? Det finns ju en uppsjö och en del kostar pengar. Det är i sig inte ett problem men vill inte chansa och betala för något som inte är bra.

Vi har pratat med hans lärare och väntar på återkoppling om hur vi kan utmana honom mer och jag ser det här som ett komplement till skolan där han kan få utlopp för sin lust att räkna!
 
Jag har omvända situationen hemma, vår sjuåring tycker att matte är kul men svårt och vi har letat efter appar som kan hjälpa honom att knäcka mattekoden. Tycker att Albert varit bra och går att testa gratis tom. februari ut tror jag det var.
 
Albert! Vår unge har lärt sig massor och kan hela gångertabellen, plus, minus, gånger och divison och börjat med procent. Är väldigt imponerad över Albert. Hon är född 2015.
 
Albert! Vår unge har lärt sig massor och kan hela gångertabellen, plus, minus, gånger och divison och börjat med procent. Är väldigt imponerad över Albert. Hon är född 2015.

Vi kollade upp Albertmen många kommentarer var negativa och sa att det omöjligt att avsluta osv. Så vi vågade inte testa det då det lät som ett bluff-företag.
 
Vi kollade upp Albertmen många kommentarer var negativa och sa att det omöjligt att avsluta osv. Så vi vågade inte testa det då det lät som ett bluff-företag.
Vi har inte testat avsluta så där kan jag inte uttala mig 🙈 men det är ett seriöst företag vad jag förstått det som.
 
Vi har inte testat avsluta så där kan jag inte uttala mig 🙈 men det är ett seriöst företag vad jag förstått det som.

Ok, jag blev iaf skeptisk när jag läste kommentarer. Folk berättade att det inte gick att avsluta, att de var svåra att få tag på för att avsluta osv. Så vi avstod.
 
Ok, jag blev iaf skeptisk när jag läste kommentarer. Folk berättade att det inte gick att avsluta, att de var svåra att få tag på för att avsluta osv. Så vi avstod.
Fast det verkar ju vara folk som försöker avsluta på ”fel” sätt? Kollar man deras svar verkar man göra det via mina sidor, antingen via appen eller via hemsidan (beroende på hur man registrerade), så man behöver inte kontakta dem alls?
 
Vi använder ett gratisprogram/app som heter Nomp. Tioåringen nöter gångertabellen i den och tycker det är roligt för man får poäng och samlar till medaljer och gör uppdrag. Väldigt simpel design och väldigt simpel att använda.
 
Sonen går i ettan och älskar att räkna matte. Han räknar, för sin ålder, avancerad huvudräkning och i alla 4 räknesätten.

Vi sitter ofta hemma och leker med huvudräkningen och han får räkna uppåt, neråt, multiplikation och division om varannat.

Det här gör ju dock att matten i skolan blivit urtråkig… och det kan jag förstå när talen är 5+2 eller 9-1…

Så har ni några bra appar för matte vi kan ladda hem? Det finns ju en uppsjö och en del kostar pengar. Det är i sig inte ett problem men vill inte chansa och betala för något som inte är bra.

Vi har pratat med hans lärare och väntar på återkoppling om hur vi kan utmana honom mer och jag ser det här som ett komplement till skolan där han kan få utlopp för sin lust att räkna!

Sonen född 15 tyckte Albert var för händelselöst och långsamt. Men så har han inte jättemycket tålamod heller. Han har spelat ett spel som heter MathLand istället en hel del. Det är gratis till en början sen kan man köpa loss en fullversion om man vill fortsätta. Man styr en pirat runt världar och samlar pengar och juveler, samtidigt som man utför små uppdrag som består av matteproblem. Man anger ålder på barnet så läggs nivån efter det.
 
Inte en app men en youtube kanal. Math antics. https://youtube.com/user/mathantics

Han pratar engelska men det brukar inte vara ett problem. Han förklarar superbra massor av olika räknesätt och hur man ska tänka. Kräver kanske lite mer av er som föräldrar som måste skriva tal som barnet får lösa.

Mvh Miks
 
Jag gillar matteappen, men det kräver att skolan äger licenser.

Alternativt khanacademy.org (iofs websida, vet inte om de har app). Khan har övningar, genomgångar och hjälp längst vägen. I all matte från entalsaddition utan överslag till univeristetsmatte. Dock kanske inte så "speligt".
 
Jag gillar matteappen, men det kräver att skolan äger licenser.

Alternativt khanacademy.org (iofs websida, vet inte om de har app). Khan har övningar, genomgångar och hjälp längst vägen. I all matte från entalsaddition utan överslag till univeristetsmatte. Dock kanske inte så "speligt".

Vet du vilken grade som motsvarar den svenska skolans matte? Vilken motsvarar matten som de har i sjätte klass?
 
Vet du vilken grade som motsvarar den svenska skolans matte? Vilken motsvarar matten som de har i sjätte klass?

Jag har lite dålig koll, men nånstans mellan 4th och 6th grade. Det är lite olika för vi lär ut i olika ordning. Men börjar ni en bit in på 4th eller 5th grade borde det stämma. Jag har för mig att det man jobbar med i åk 6 är bråk, decimaltal, enkel procent, enkel statistik, area på regelbundna figurer och tid och datum
 
Vi använder ett gratisprogram/app som heter Nomp. Tioåringen nöter gångertabellen i den och tycker det är roligt för man får poäng och samlar till medaljer och gör uppdrag. Väldigt simpel design och väldigt simpel att använda.
Mina barn har Nomp via skolan och uppskattar appen. Det är ganska mycket nöta och öva på vanliga mattetal. Nioåringen gillar att man får ”köpa” spel för poäng man tjänar genom göra uppdrag dvs göra vanliga tal. Spelen är mer färgglada men är egentligen bara vanliga mattetal.
 
Mina barn har Nomp via skolan och uppskattar appen. Det är ganska mycket nöta och öva på vanliga mattetal. Nioåringen gillar att man får ”köpa” spel för poäng man tjänar genom göra uppdrag dvs göra vanliga tal. Spelen är mer färgglada men är egentligen bara vanliga mattetal.
För ändamålet ”nöta” som du säger är det en perfekt app. Instant reward hela tiden.
 
Matte Albert är ok! Båda mina barn, födda 2015 och 2018, gillar den. Jag tycker inte den är optimal pedagogiskt, den lägger låg vikt vid förståelse. För utantillkunskap bra dock, men djupet saknas. För att träna logiskt tänkande är även Albert code bra, den är riktigt rolig!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp