Sv: Bra drag bil....
PathOfClovers: Du vet säkert om det men om du drar ett släp med totalvikt 1300 kg med en bil som bara får dra 1280 så gör du dig skyldig till olovlig körning vilket kan i värsta fall kan ge fängelsestraff på 6 månader. Inte troligt med fängelse för första förseelsen men det finns i straffskalan vilket också indraget körkort gör.
giffan: Vi har en 4wd Skoda Octavia från 2002, den får dra 1500 kg med både B och BE-behörighet motorn är en 1.8T på 150 hk som sitter i både VWs och Audis bilar. Den drar runt 0,65 på landsväg utan släp och i värsta fall 1,2 med släp.
Tidigare hade vi ett
Ifor Williams HB401 som vi sålde alldeles efter sommaren, då vi ville ha ett stort och rymligt tvåhästarssläp istället. Nu har vi ägnat en massa tid under hösten åt att prova andra släp för att försöka hitta det optimala släpet för oss. Vi har kollat på de flesta släpen på marknaden tror jag och har kommit fram till att vi kommer välja ett IW igen. Rejäla konstruktioner som är gjorda för att användas och som dessutom är hittills oöverträffade efter bilen.
Vad gäller dragbil så håller vi på och letar något annat så att vi kan utnyttja den större lastkapaciteten i ett större släp. Jag var länge inne på en pick-up eftersom de förmånligare skattereglerna gjorde att en sådan diesel med 5 sittplatser gjorde det hela ekonomiskt försvarbart (lätt lastbils registrerad men ändå med 5 sittplatser). Sen började jag provköra och då insåg jag att det faktiskt är en lastbil och inget annat. Nu står en bensindriven Toyota Landcruiser högst på listan, tyvärr är det en rätt dyr bil men en evighetsmaskin enligt de jag talat med. Annars har ju både Mitsubishi och Nissan bilar som får dra uppemot 3 ton med BE-behörighet. Det finns amerikanska motsvarigheter, men efter att ha tittat lite på forum där ägare till dessa bilar möts så besannas tyvärr mina farhågor gällande amerikanska bilars kvalitet, för att inte tala om bensinförbrukningen. Nu tänker vi oss en lite äldre Lc eller Pajero som i första hand får gå som dragbil och sen ska vi ha en "vanlig" bil dessutom. Vi bor på ett sådant sätt att vi behöver två bilar i alla fall.
I vilket fall som helst, om du inte har det så ta BE-behörighet, då är du mycket friare att välja, det kostar 3-4 tusen och du har kvar det oavsett vad du köper för bilar eller transporter i framtiden.