Bra hundliv? Långt

makarontanten

Trådstartare
Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt gör vi olika för att ge våra hundar ett bra liv (hoppas jag iallafall, och vet att det finns undantag).

Men vad är ett bra hundliv för er? Vad gör just er till en bra matte/husse?

Jag blir ofta kritiserad för mina åsikter, hur väl jag än menar från början. Känner att jag ofta blir missförstådd av alla åsikter om hur jag gör, därav frågan..

Jag blir oftast glad och nöjd över saker jag hör. Senast idag var jag på återbesök hos veterinären ( för en liten skada hon eventuellt fått i skogen för en vecka sedan) där de överväldigades över min glada, goa och och supertrevliga hund. De berättade också att hon såg sååå välmående ut och var underbar :love:

I väntrummet blev två olika personer helt överväldigade av hennes uppförande och hennes charm, detta trots att de förklarade öppenhjärtligt att just schnauzern inte var deras favoritras direkt:crazy:;).

Jag har skrivit trådar här på buke innan, hon är/blir totalt galen vid möte av hare och katt. Inte så att jag inte kan hålla henne, men det är jobbigt när hon drar och blir "rabiat".. Fick tips och råd som var bra, men fortfarande är hon likadan, trots övning varje dag.

Min lilla ( ja, hon är trots allt bara 10 månader än ), är verkligen en underbar hund. Jag försöker ge henne allt hon någonsin kan behöva, men samtidigt är jag ju trots allt själv med henne. Jobb kallar, hemmet ska skötas, tvätten ska tvättas, jag behöver sova efter nattjobb, laga mat, handla, hjälpa släktingar och umgås med folk mm..

Så.. Jag beskriver en vecka för er och frågar: Vad gör jag för fel, vad behöver ändras på och vad kan jag förbättra? Detta är förra veckans aktiviteter..

Måndag: Då en skogspromenad på 2 timmar med 2 andra hundar på söndagen, resulterade i en skada på ögat, satt vi hos veterinären nästan hela dagen (6 timmar). Fick en 30 minuters runda på morgonen innan, en kvart i "halvlek" hos veterinären, samt en kissepaus innan vi kom in. Mycket intryck med hund/katt och ny miljö. Bara två mindre rastrundor sen vi kom hem ca 18.00, tills vi somnade ca 22.

Tisdag:Kort rastrunda vid 08 ( ca 10-15 min). Träffade två andra hundkompisar för en skogstur vid 11. 2 timmar i skogen med hundbus och galenryck. 2 kortare ( ca 20-30 min) rastrundor efter det.

Onsdag: Jag åker till min farfar med mat på fm. Hunden rastad en kort runda (15 min) innan dess. Hunden är med hos farfar och vi träffar brorsonen( på 2,5 år) som leker med henne och mer folk i ca 1 timme. Tar en skogstur på ca 1 timme efter besöket för att leta svamp, innan vi åker hem igen. Korta rastrundor ( ca 15-20) min under kvällen sen.(Ca 3-4 timmar mellan)

Torsdag: Jag åker till en kompis efter första rastrundan på morgonen (ca 10 min rastrunda). Hon har tre hundar som det leks och busas med i ca 1,5 timmar i trädgården. Kompisen har även 2 kaniner i bur som är intressanta och tar upp tiden ;-)...

Torsdag: Vi åker till skogen bara en liten stund (ca 30 min). Tar det lite lugnare under dagen med små rastningsrundor.

Fredag: Rastrundor på fm. Träffar lekkompis på em vid ett bad/strand. Full fart med lek, bus och bad i ca 2 tim. Är med mig på nattjobbet, sover lite men "aktiveras" av lite spring på klienterna ( med vakt, skäll och morr) under natten. Rastrundor (5 min)på jobbet på sen kväll och morgon.

Lördag: Åker till skogen 1 timme på morgonen efter jobbet. Hunden får bada, jaga pinne/springa lös i ca 1 timme. Sen sova en bra stund...På kvällen tar vi en timmes promenad runt "sjön" där även bad ingår.. Följer med på jobbet igen...Trött på morgonen...

Söndag:
Jag och två kompisar med hund åker till en badstrand med varsin hund. Detta efter en 10 minuters kort runda på morgonen med kiss och bajs... Hundarna lösa, leker, jagar pinnar, busar i vattnet och har kul i allmänhet ca 2 tim . Min hund går senare på kvällen hem till nattmatten ( när jag jobbar) och hennes hund. Där tuggas det ben, äts gott och busas lite smått innan sängen.

I övrigt övar vi lite lydnad (mest allmänt) på dagliga promenader. Vi tränar med kompis, lite agilitygrejer på fritiden, samt lite godissök, personsök och godislet på dessa promenader. Funderar på en kurs i höst, antingen agillity eller sök, vilket som kan passa bäst med mina jobbtider på natten...

Så.... Är min hund understimulerad, överstimulerad, nöjd eller synd om? Alla åsikter välkomnas.....
 
Sv: Bra hundliv? Långt

Vill också kommentera att hon endast är 10 månader och vi inte kommit igång med allvarlig täning än. Hon har precist löpt färdigt första löpet och är nu redo för mer utmaningar:)
 
Sv: Bra hundliv? Långt

Tycker det verkar som ett toppenbra hundliv:)
Sen kanske lite mkt motion/ långa turer för en så ung hund men jag har ingen erfarenhet av unghundar så jag vet inte säkert.
 
Sv: Bra hundliv? Långt

Herregud vad mycket roligt hon får göra fina hunden :) Tycker det låter toppenbra. Min storhundsras kan jag inte motionera så där mycket men antar att det går jättebra för er. Vad trist att du känner dig missförstådd och kritiserad, jag tycker alltid att du har bra åsikter och att vi varit överens :)
 
Sv: Bra hundliv? Långt

Huruvida hunden är överstimulerad eller understimulerad, eller bara nöjd och glad, går absolut inte att avgöra av att bara läsa en text om vilka aktiviteter man sysslar med. Det ser man på hur hunden mår, om den är avslappnad men med pigg och vaken blick framförallt.

Min egna hund är med mig hela dagarna och nu när jag jobbar på hunddagis får hon träffa många hundar varje dag, gå regelbundna promenader osv. Mellan promenaderna ligger hundarna bara och vilar. Det är tyst, lugnt och avslappnat på dagiset. Trots det måste jag ha vilodagar oftare nu än förut, helt enkelt för att hon blir helt slut mentalt av att vara där hela dagarna och hålla koll på allt. Hon hade utan tvekan varit gladare om hon fått skrota runt i skogen hela dagarna, med kanske bara en hundkompis som hon känner väl. Mental träning osv behöver hon däremot inte alls för att vara glad, även om hon kan uppskatta sådant ibland.

När jag tänker på vad ett bra hundliv är så tänker jag först och främst på vad hunden skulle vara lyckligast av att göra. Då utgår jag från en fullt frisk hund som hålls i bra hull och får äta riktigt bra mat. Den kommer vilja vila ibland, den kommer vilja ha sällskap och den kommer vilja ha någon form av aktivering. Hur man sedan umgås med den och hur man tränar den, även var den vilar, det varierar ju från hund till hund. Om man lyckas anpassa allt så att hunden får det så bra som möjligt, ja då är man nog en bra hundägare.

Tex skulle en new foundland nog dö av värmeslag om jag försökte få den att sova i solen på min säng varje förmiddag, men min saluki älskar det. Samtidigt skulle new foundlandshunden älska att sova på ett kallt kakelgolv, men min saluki skulle frysa ihjäl av det och må riktigt dåligt. Alltså är det så mycket mer än bara aktivering och antalet ensamma timmar per dag som spelar in för mig när det gäller hur bra man är som hundägare.

För att krångla till det hela ännu mer finns det gott om folk som skulle vara utmärkta hundägare till en viss typ av hund, men vara katastrofala hundägare till annan typ av hund. Min mor tex, som ska skaffa hund när hon går i pension, hon kommer bli en utmärkt matte till en liten lugn sällskapshund. Däremot skulle hon nästan få anses vara en djurplågare om hon skaffade en kelpie eller husky, som hon tidigare hade som "drömraser" eftersom de var så vackra. Som tur är har hon insett det och har istället siktet inställt på att skaffa en liten bichon av något slag.
 
Sv: Bra hundliv? Långt

Jag tror hunden är nöjd, men sättet du håller hund på riskerar att skapa framtida problem för dig. De roligaste stunderna i hundens liv verkar vara umgänget med andra hundar, inte i relationen med dig. Vill du senare i hundens liv utveckla ert samarbete och er relation så börjar du lite i underläge, eftersom hunden redan lärt sig att det häftigaste upplever den på annat håll. JAG hade satsat allt krut på lek och träning med mig, och låtit leken med andra hundar bli en bisyssla, inte tvärtom. Men det är jag det, och alla hundägare får göra sina egna val. Jag tror som sagt att din hund är nöjd :)
 
Sv: Bra hundliv? Långt

Håller med cillamuffins. Din hund är säkert nöjd, men kommer du att var nöjd med det här upplägget i framtiden?

Har själv en riesentik på 17 månader, och hon har totalt lekt med andra hundar lika mycket som din hund verkar göra på en vecka. Själv skulle hon tycka att det var jättekul och meningsfullt att härja sig trött med hundkompisar fem dagar i veckan, men det intressantaste hon är med om ska ju vara vad hon och jag gör tillsammans. Det är med mig hon ska tycka det är kul och meningsfullt att interagera.

Dessutom håller du på att bygga livslånga förväntningar på fysik aktivitet hos din hund. Hon vänjer sig just nu vid två-tre timmars daglig hård fysisk motion, (som ju vild hundlek är). Det kan vara svårt att genomföra det i tio år framöver om man också förvärvsarbetar, eller får influensa, eller bryter ett ben. Rastlösa hundar är en plåga både för omgivningen och sig själva.

I din sits skulle jag börja satsa på mer lågintensiva aktiviteter sex dagar i veckan, och kombinera med nosarbete, så blir både hunden och matte glada och tillfreds.
 
Sv: Bra hundliv? Långt

Tack för svar alla:).

Insåg när jag läste igenom mitt inlägg att det vart en ganska "vild" vecka med just lek. Anledningen är ju att det sommar, fint väder, folk har mer tid att träffas och umgås.

I normala fall är vi ute ungefär lika mycket, men kanske på andra sätt och utan fler hundar. Det kan ju vara att man är hos någon och grillar en helkväll, hunden är lös på tomten, men går bara och "skrotar" utan att ha någon lekkamrat. Hon kan få vara i långlina i områdets park när jag ligger på en filt och solar. Hon sitter och tittar på folk och "fä" som går förbi och har kanske ett ben med sig.

Jag har med mig henne nästan överallt, så hon får ta dagen lite som den är för mig. Det kommer antagligen bli en hel del strandbus och grill nu i sommar, i höst kommer det istället bli mer i skogen när svampen kommer på allvar. På vintern blir det kanske inte så mycket skog alls, beroende på hur mycket snö det kommer. Går på en hel del fotorundor och de blir ju rätt "slöa" för hunden.

Jag satsar på att ge henne variation i vardagen, uppleva nya ställen. Vissa veckor blir mer tråkiga, då jag jobbar mer och sover en hel del dagtid, vissa veckor är lediga, då försöker vi träffa mer folk och vara ganska aktiva. Ibland, som efter en sådan här vecka kan vi lägga in vilodag för oss båda. I höst kommer vi antagligen börja en allmänlydnadskurs och börja träna lite mer. Jag känner att jag just nu vill att hon ska få vara mer "barn/tonåring", få leka av sig, upptäcka världen och ha kul innan vi kör igång på mer allvar med mer mental stimulans.

Jag upplever att jag har en mycket god kontakt med min hund. Jag är ingen expert, men har vid många tillfällen fått höra att hon alltid har fokus på mig, springer aldrig iväg om hon är lös, går att kalla in under lek, är lydig, snäll och verkar så bekymmerslös. När vi är hemma och inget gör är hon lugn, tuggar ben eller vilar, hon verkar inte kräva att det ska vara full fart jämt. Har vi slödagar, så är hon helt nöjd med att bara lufsa runt och nosa och lukta i lunkartakt. Vi har naturligtvis även kul tillsammans, leker, busar och tränar lite på skoj när vi är ute, men det är svårt att få med allt när man skriver såhär i ett inlägg bara.

Skulle även vara kul att höra era åsikter om vad ett ett bra hundliv är för er. Det var bara Red_Chili som skrev sin syn om saken på det;)
 
Sv: Bra hundliv? Långt

Jag tror inte att ett bra hundliv och en lycklig hund nödvändigtvis beror på att den har ett fullspäckat aktivitetsschema och massor av kompisar.

Mina hundar är två - de har alltid varandra, vår flock är harmonisk, de får vara med, de får leka, de får äta smarriga grejer, de får vara ifred, de får stimulans och de får lugn och ro. Vi bor utanför stan, de får skogspromenader varje dag. Nu har de även en dogwalker som kommer mitt på dagen och tar med dem på roligheter.

Vi har inte 30 olika aktiviteter planerade på en månad, men de får träna agility och lydnad, "toleransträning" av olika slag och de får umgås med andra människor och andra hundar emellanåt - när andan faller på. De får gnaga på ben och hänga med joggingturer, de sover i sängen och får så mycket kärlek att hälften vore nog. ;)
 
Sv: Bra hundliv? Långt

Det där med hundkompisar tycke jag är lite svårt när man bara har en hund. Jag vill att min ska få träffa andra hundar och få vara just hund ( med lek och på deras villkor på deras "språk"). En människa kan aldrig leka på det sättet med sin hund som hundar gör. Nu har ju du två hundar, vilket gör att dina två har det naturligt i vardagen:).

Jag försöker utnyttja vardagen för min hund så gott det går. Åker jag till en kompis med hund/hundar och fikar ( som en av dagarna i förra veckan), så tar jag ju hellre med hunden dit, än att hon ska få sitta i bilen eller vara hemma bara för att hon lekt mycket just den veckan. Det blir alltså inte planerat att nu ska vi hem till just dem för att hon ska få leka.

Åker jag till farfar en gång i veckan, så blir det naturligt att vi därefter tar en tur till skogen eftersom han bor nära naturen och jag i stan. Försöker också åka till skogen eller ta just en långpromenad efter jobbet många gånger, just för att hon ska vara lite trött och slö och vilja sova med mig efter nattjobbet sen. Det blir så naturligt och inget som är planerad aktivitet i den bemärkelsen:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
674
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp