Bra kamera!

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Michelin

Såg att det fanns många fler trådar med samma sak men alla pratade om massa komplicerade saker som jag inte förstod mig på, så jag gör en egen tråd . Jag är en riktig nybörjare när det gäller fotografering, men skulle vilja börja nu, och behöver lite tips på bra digital kameror eller systemkameror, helst inte för dyra . Dom ska vara hyfsat lätta för en total nybörjare som mig att anvönda. Kan absolut ingenting nästan :D Så tipsa om kameror och skriv gärna priset :heart
 
Sv: Bra kamera!

Om du är totalt grön och tycker det är jobbigt med att lära dig en massa fotosaker på en gång så rekommenderar jag dig inte att köpa en systemkamera. För att kunna utnyttja en systemkamera behöver man få lite häng på de där orden du tycker är krångliga som ISO-värde, slutartid, vitbalans och så vidare.

Det är nog bättre att du köper en lite mer avancerad kompaktkamera som du kan lära dig grunderna på. Det känns lite onödigt att slänga ut pengar på en systemkamera när du inte alls vet vad det är du vill ha, för då kanske du känner att du vill byta den sen när du får lite mer koll. Du får nämligen räkna med att du får lägga MINST 6-7000 för att få ett billigt halvtaskigt systemkamerakit inräknat minneskort, och är det inte så att du råkar ha en sån summa pengar över ändå känns det bättre att du väntar med att investera i en systemare tills du har en känsla för vad det är du är ute efter.

Ett alternativ är iofs att köpa en bättre begagnad systemkamera om du ändå är sugen, för det finns en hel del sånt ute på marknaden nu, och de säljs sällan så dyrt - men då har man ju å andra sidan ingen garanti kvar i allmänhet.

I nuläget har jag dock ingen bra koll på vilka som är bra avancerade kompaktkameror, så det får någon annan hjälpa dig med.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra kamera!

Som du så riktigt konstaterade finns det redan aktuella trådar om både kompakt- och systemkameror.

Fortsätt diskussionen där!
 
Status