Bra och dåligt..mental pepp!

polly p

Trådstartare
Antar att det är fler än jag som har lite både bra och dåliga sidor hos sig som ekipage?
Hur gör man när man rider programridning? Tex så är min inte så flashig eller stark i mellangångarterna och speciellt den ökade skritten..:crazy:

Detta gör ju att jag spänner mig extra mycket redan innan, mycket dumt av mig och hästskam skrittar inte bättre med en stålfjäder matte..

Däremot om hon är med mig känner jag mig ganska safe på galoppjobb som förvänd och mellangallop etc..( Nu kan det ju fela där med såklart, vi är väääldigt gröna, jag och min poppa i tävlingssammanhang).

Men hur tänker ni? Självklart måste jag ju slappna av mer och avdramatisera det som jag "tror" är svårt för oss..

Men om ni tex vet att hästen har en riktigt bra mellantrav, då laddar man väl på för att verkligen visa den?

Vet jag att min häst länger på bra i galoppen med snyggt upptag så är det väl "bara" att tänka framåt där och le stort;)?

Bara lite nyfiken på hur Ni tänker för alla kommer väl inte in och "äger";) ( även om det är lite så jag behövde lära mig tänka, ha, ha..

Jag har en stor förmåga att titta på alla andra och helst vilja gömma mig ett hörn eller nå´t:o..Men jag ser det väl som att vi är ute och "tränar" på att tävla..
 
Sv: Bra och dåligt..mental pepp!

En häst med sämre mellan/ökade gångarter tar jag tillbaka ordentligt före & efter för att visa så mycket skillnad som det går.
Skritt är svårare, har dom en dålig skritt har dom ju det resonerar jag.
Sen satsar jag alltid till max på banan, hellre att man satsar och misslyckas (eller helst lyckas ;)) än att man mesrider, det får man inga poäng för.
När jag går in på banan ger jag domaren sitt första intryck av oss som ekipage - jag går in och gör något vi är bra på, i vårt fall travökningar. Det kan göra att domaren utgår från en 7-8 istället för en sexa, man ska aldrig gå in och först av allt misslyckas inför domaren tycker jag! Visa upp dig och rid med tanken att "nu ska vi visa hur bra vi ändå gör det här!"
Satsa, ha roligt, rid ordentligt och skärma av det andra och dom andra. Man ska bara gå ut och visa att man faktiskt också hör hemma där och har lika stor rätt att vara där!
 
Sv: Bra och dåligt..mental pepp!

Håller med Breccia.

Som varven innan startsignal; du visar upp vad du gör bäst. Samma gäller för ritten i sig. Du ska inte visa domaren att ni inte gör så bra längningar, du ska visa för domaren vilka bra övergångar ni gör.

På framridningen så gör jag tvärtom mot vad du gör. Istället för att 'opeppa' mig själv genom att tänka negativa tankar om mig själv och höja upp alla andra så tänker jag precis tvärtom, jag rider bra, min handställning är grym, min häst är fin, skritten är den bästa bland alla hästar här, jag har fina knoppar, jag har dom blankaste stövlarna osv osv. Alla tankar som är negativa, lägger du åt sidan, vatten på en gås. Allt som är okej och över, behåller du, tar du vara på. Får du en bra fattning, beröm och var glad för det!

Tänk inte 'inte' (inte spänna dig, inte länga tillräckligt) tänk 'såhär vill jag ha det' (mjuk och följsam i sitsen, långa mjuka steg i längningen med tydliga och bra övergångar). Det gör stooor skillnad på din ritt beroende på vad du fokuserar på. Om du blir kinkig blir din häst kinkig och ni presterar inte alls så bra som ni kan göra, plus att om du ser sur och ledsen ut så är det inte så troligt att domaren sitter och njuter heller : P Om du är glad är din häst glad! Så beröm din häst och se till att njuta av din stund i rampljuset = )

Sedan, resultatet kan jag endast mäta med mig själv. Det är bara jag som vet hur mycket jag har tränat och förberett mig och det är bara jag som vet vad jag har för svårigheter och hur jag tacklat dom just idag. Det är hur nöjd -jag- är när jag går ut från banan som räknas, om jag dessutom får bra procent så är det en bonus!
 
Sv: Bra och dåligt..mental pepp!

Tackar för råd! Ska verkligen ta till mig och fokusera på mig och mitt och inte snegla på andra ..

Sist jag tävlade så vet jag att jag hade en bra inställning och kännde mig positiv men det var i oktober. En lc1:a som vi fick 70 %..Fast hästen känndes väl framme och mjuk, det spelar ju också roll och min är ingen maskin men min inställning gör säkert jättemycket..
Nu blir här start i lb1 och lb2 och veckan efter lb1 och la1..Fast egentligen skrämmer inte La:n mig så mycket för det hästen inte gör så 100% i lb:n det blir ju samma i La:n men förvända och ryggning och sidvärtes gör hon ju ganska bra så jag valde att anmäla..
Kanske bara ska leta lc och lb klasser men jag måste planera både tidsmässigt och geografist!
Ska försöka tänka positivt utav 17;)...
 
Sv: Bra och dåligt..mental pepp!

Jag har väldigt länge haft bättre koll på hur fina andras hästar och och hur snyggt alla andra rider mm istället för att skärma av mig och strunta fullständigt i de andra.

För mig fungerar detta bäst: jag tänker bort själva tävlingsmomentet, istället tänker jag att jag ska visa upp min häst så fin som han faktiskt är. Jag har då mycket lättare för att skärma av mig och bara koncentrera mig på mitt eget.
 
Sv: Bra och dåligt..mental pepp!

Jag hade tidigare en häst med väldigt begränsat register. Vi fick då istället lägga krutet på övergångarna, att överdriva dem lite grann för att verkligen markera övergång - längning - övergång. Det brukade ge riktigt bra betyg.

Jag blir väldigt nervös när det är tävlingsdags, men jag har försökt tänka träning istället och försökt känna igen tecken på att nervositeten håller på att ta över för att då kunna ta mig själv i kragen och fortsätta tänka träning.
 
Sv: Bra och dåligt..mental pepp!

Toppenbra skrivet :bow:

Det här är sådant man kan ta med sig även i träningen. Att sluta tänka "inte" utan fokusera på det som är bra, att förenkla sin ridning. Det är så lätt att sätta för höga krav på sig själv och misslyckas eller i alla fall rida lite sämre pga det negativa tänkandet.
"Jag vill och jag kan"
 
Sv: Bra och dåligt..mental pepp!

Känner igen mig i mycket som du skriver.. ofta när jag kommer in på banan så spänner jag mig och glömmer att rida, har liksom lite svårt att komma ner i sadeln utan åker mest uppepå.

Jag får alltid höra att min häst har otrolig kapacitet men tyvärr hjälper ju inte det om man inte kan rida :angel: Travlängningar är väl det vi är bäst på så där försöker jag satsa. Jag brukar tänka som så att jag ska göra mitt bästa och jag vet att min häst kan, och att jag kan om jag skärper mig :p
 
Sv: Bra och dåligt..mental pepp!

Nu är jag låååångt ifrån ett proffs, men kanske kan mina tips vara till hjälp ändå :)

Min ena häst har inga flashiga gångarter, hon är liten och jag är lång. Det är inte direkt så att vi tar andan ur domaren när vi struttar in på banan;) men mina knep jag har för att göra en så bra ritt som möjligt är att rida noggranna vägar och göra en prydlig ritt, det tjänar man mycket på i de lätta klasserna. Jag tränar mycket på lydighet, att hon ska svara snabbt på hjälperna, att hon ska vara stadig och väl framme för skänkeln. Alla sådana småsaker som höjer intrycket. Övergångar och fattningar osv försöker jag alltid göra så korrekta som möjligt, att hon sätter sig in i galoppen osv. När man ska rida raka vägar, tex vid inridningen osv så ökar jag lite, det underlättar att få hästen rak. Halten blir ofta oxå bättre när man har lite tryck i hästen. Inridningen är viktig, det är där man sätter ribban för resten av programmet :)

Hoppas det kan vara till lite hjälp iaf :) Annars tycker jag att du fått bra tips i tråden!! :)
 
Sv: Bra och dåligt..mental pepp!

Det ska jag tänka på:)! Att rida in med lite tempo och s j ä l v f ö r t r o e n d e;) också om jag hittar en dos!

Tycker det är lite konstigt för ibland känns hästen mycket mer "med" och lättare att växla upp och ner och ta halvhalter och förhållning mm..ibland inte..

Undrar om det beror på min inställning och sätt att förbereda eller hästens dags form..Tror att inställning och planlagd framridning för att resultatet ska bli så bra som möjligt är den stora biten.. Sen är det ju ingen maskin, hon har säkert dippar hon ock..
 
Sv: Bra och dåligt..mental pepp!

Era råd och pepp hjälpte! Vi kom tvåa i Lb1 med 68% :D!
Från att det inte känndes bra på "genrepet" dagen innan ( skogsrunda i ösregn för att försöka jobba mellangångarter och få tillbaka henne ) till att vara väldigt trevligt reglerbar och fin på framridningen! I lb:2 så var jag nog lite ofokuserad och oförberedd vilket resulterade i lite vingel och taktmissar men fick ju ända 64,6% och utanför placering..

Härligt och tackar för kloka tankar :bow:! Ska försöka tagga för nästa start och se La1:an är bara en avstämmning:crazy:..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Undrar ofta över alla konstiga tankar/känslor som ploppar upp i huvudet automatiskt. Är dom där av en (relevant) anledning eller hittar...
2
Svar
25
· Visningar
2 851
Senast: Totola
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 315
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Prognos för rotation/sänkning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp