Bukefalos 28 år!

Bra personligt brev

Gimlan

Trådstartare
Vad innehåller ett bra personligt brev? Uppriktigt sagt undrar jag mest hur man bäst motiverar att man vill ha just ett specifikt jobb.

Jag vill ha ett roligt jobb, typ (och söker så klart jobb som verkar roliga), men det kan man ju inte skriva?
 
Sv: Bra personligt brev

Jag utgår från de kriterier som är uppsatta för kompetensen i annonsen, och skriver exempel på min erfarenhet om det. Jag använder deras nyckelord så de enkelt ska kunna mappa mitt brev till det de söker.
 
Sv: Bra personligt brev

Låter vettigt. Nån som vet hur viktigt det personliga brevet är? I min bransch, journalist, är det mindre viktigt, dels pga min kompetens, dels tradition, de vill mest se om man kan skriva. Kan tänka mig att det är viktigare i andra branscher samt om man inte matchar fullständigt. Är jag rätt ute i mitt tänk?
 
Sv: Bra personligt brev

Jag tror att det viktigaste med ditt brev är att det sticker ut vid första genomläsningen. Så jag skulle nog inte tänka att det inte är så viktigt i branschen, jag skulle nog lägga ner lite omsorg på det.
 
Sv: Bra personligt brev

I min bransch kan jag snacket, där är jag hemma med vad jag ska skriva och inte det är i andra branscher som jag funderar över. Blir lätt bara klyschor eftersom det ofta är vad som efterfrågas.
Jag kan skriva "snygga" p-brev som passar i min bransch, men i övrigt känner jag mig ganska lost.
 
Sv: Bra personligt brev

Ja, de där klyschorna är gräsliga - jag är stresstålig, kan hålla många bollar i luften, är utåtriktad, har social kompetens - och ändå är de, precis som du säger, det som verkar efterfrågas.

Jag har inte sökt jobb sedan stenåldern men jag skulle nog betona det i min kompetens som stämmer bäst med just det sökta jobbet. Läsa på lite om företaget och ta upp ett par detaljer som visar att jag är intresserad av just dem. Typ, i ditt fall "era granskningar av X och Y är precls sådant som jag vill jobba med, själv har jag gjort granskningen Z som jag skickar med som arbetsprov" eller nåt.
 
Sv: Bra personligt brev

Grejen är att jag faktiskt passar bra in på en hel del av klyschorna, men det säger ju ingenting, ger ju inget "extra". Alla eller nästan alla lär ju skriva det. Samtidigt kan jag väl iofs understryka det med att jag tex har bollat 15 tidningars nattbevakning själv. Men det räcker ju inte för att synas eller sticka ut.
 
Sv: Bra personligt brev

Att du har bollat 15 tidningars nattbevakning är ett mycket bättre sätt att säga att man kan ha många bollar i luften, tycker jag :D

Och jag skulle säga att det är en sådan detalj som kan bidra till att du sticker ut. Gimlan, det var hon som kört 15 tidningar ensam. Typ.
 
Sv: Bra personligt brev

Om du tycker att du stämmer bra in på klyschorna så ge konkreta exempel som stödjer det istället för att bara rabbla upp egenskaper. Tror också att det är viktigt att tala om vad du skulle vilja bidra med på din tilltänkta arbetsplats och att matcha det mot tidigare erfarenheter man har. På så sätt visar man att man är påläst om verksamheten och verkligen skulle vilja jobba där, inte bara skickar mass-ansökningar till alla företag man kan komma på.
 
Sv: Bra personligt brev

Det där har jag funderat på, bättre att skicka 30 massansökningar eller tio riktigt bra? Fått för mig att vad man har i cv:t är viktigast men som sagt, söker man sånt man inte riktigt har kvalifikationerna för så blir väl det personliga brevet viktigare.
 
Sv: Bra personligt brev

Att du har bollat 15 tidningars nattbevakning är ett mycket bättre sätt att säga att man kan ha många bollar i luften, tycker jag :D

Och jag skulle säga att det är en sådan detalj som kan bidra till att du sticker ut. Gimlan, det var hon som kört 15 tidningar ensam. Typ.

När jag läser det så här, så ser jag ju att det faktiskt ser ganska anmärkningsvärt ut :D
 
Sv: Bra personligt brev

Vad innehåller ett bra personligt brev? Uppriktigt sagt undrar jag mest hur man bäst motiverar att man vill ha just ett specifikt jobb.

Jag vill ha ett roligt jobb, typ (och söker så klart jobb som verkar roliga), men det kan man ju inte skriva?

Det kan man visst skriva!!

Att man söker ett roligt jobb och så definiera vad man anser roligt och att du tror att jobbet har allt de där!

Jag har skrivit att jag vill ha roligt på jobbet. Och att man jobar bättre om man får skratta varje dag.
 
Sv: Bra personligt brev

Det där har jag funderat på, bättre att skicka 30 massansökningar eller tio riktigt bra? Fått för mig att vad man har i cv:t är viktigast men som sagt, söker man sånt man inte riktigt har kvalifikationerna för så blir väl det personliga brevet viktigare.

Jag satsar hellre på 10 bra ansökningar än 30 halvdåliga. Däremot gjorde jag så att jag skickade lite mer "standardbrev" till de ställen som låg utanför min kompetens, om det inte var något jag VERKLIGEN ville ha. Alla tjänster som jag verkligen ville ha satsade jag väldigt mycket och skrev specifika brev till utifrån jobbannonsen.

Jag fick tipsen att läsa jobbannonsen och sen försöka skriva det de vill ha, fast i konkreta exempel, precis som några nämnt. Försöka att inte skriva så generellt utan sätta dig in i arbetsrollen och fundera ut vad DU har som gör att du passar så himla bra för den här tjänsten. Vad har du gjort tidigare som kan komma till nytta i det här jobbet?

Sedan är jag så förbannat trött på att söka jobb... För även fast man gör "alla rätt" så ska man ha jäkligt mycket tur också. Jag sökte väl uppåt 70 jobb kanske innan jag fick en heltidstjänst. Då var det enormt många timmar nedlagda på att bara skriva alla dessa ansökningar. Min "jobbmapp" på datorn är mer eller mindre översvämmad av olika pb. O_o
 
Sv: Bra personligt brev

Jag har timvik och sommarvik iaf. som båda var rätt enkla att få. Men sen... herregud. Jag fasar för ett liv utan jobb och med Arbetsförmedlingen :S
 
Sv: Bra personligt brev

Min mamma (:angel:), som jobbat mycket med rekrytering, säger att det är viktigt att det är kort, att man motiverar varför man söker just den tjänsten, skriver något om ens personliga lämplighet, kort om viktiga meriter och kort om hur man är som privatperson. Hon menar också att man aldrig ska skriva för mycket om varför man passar jobbet bäst, måste finnas kvar sånt man kan berätta om på intervjun.
Personliga brevet ska väcka nyfikenhet till ett möte. Inte förklara varför jag är bäst till jobbet. Typ.
 
Sv: Bra personligt brev

Oj, nu blev det svårt :cry: Man ska vara lagom också :( Svårt, svårt!
 
Sv: Bra personligt brev

Inte vara lagom, men berätta lagom mycket.
Tillräckligt mycket för att väcka intresse men inte så mycket att de inte undrar över vad mer du har att erbjuda.
 
Sv: Bra personligt brev

Jag börjar mitt personliga brev med ett citat som ska fånga läsaren, följt av varför jag har det citatet.

Jag tror att man ska satsa på en inledning som lockar läsaren direktmså denne vill läsa vidare.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 627
Senast: escodobe
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
17 187
Senast: Lobelia
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 821
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 899
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp