Bukefalos 28 år!

Bra start för äldre häst??

salladfinger

Trådstartare
Hejhopp!

Jag har ett sto på 12 år, som under de sju åren jag ägt henne hoppat max 2-3 skutt på väldigt låga kryss (läs möjliga att skritta över) detta för att hon inte visat intresset eller haft fysisk och psykisk styrka att klara det som krävs, utan rusat och kohoppat/stannat

senaste året har denna häst blivit behandlad av kiropraktiskt utbildad veterinär, då jag till sist fått förståndet att inse att något hejdat hennes utveckling som jag inte kunnat styra över. Det visade sig förstås att hästen var stel som en pinne på flera punkter, och mest troligt varit det i alla år, vilket rätat ut fler än ett frågetecken.

NU till frågan, efter ett litet test såhär på vårkanten med småkryss visar det sig att hästen visst kan hoppa utan att falla på näsan, och gärna gör det om man "håller henne i handen" och cirkulerar runt samma hinder, jag har självklart inga ambitioner på några högre höjder, utan ser på hoppningen som kul gymnastik och styrketräning men hur ska jag börja??

Här får ni hoppkunniga gärna knuffa mig i rätt riktning! :)
 
Sv: Bra start för äldre häst??

NU till frågan, efter ett litet test såhär på vårkanten med småkryss visar det sig att hästen visst kan hoppa utan att falla på näsan, och gärna gör det om man "håller henne i handen" och cirkulerar runt samma hinder, jag har självklart inga ambitioner på några högre höjder, utan ser på hoppningen som kul gymnastik och styrketräning men hur ska jag börja??

Här får ni hoppkunniga gärna knuffa mig i rätt riktning! :)

Ta hjälp av en duktig tränare!
 
Sv: Bra start för äldre häst??

Ja, fast som sagt handlar det om småskutt på max 30-40 cm, och det är inte första gången jag hoppar heller, har svårt att se hur det kan bli farligt att få tips och råd om lätta övningar som kan passa och stärka denna häst:confused:
 
Sv: Bra start för äldre häst??

Tack för tipset! :)

den här måste väl gå an att lägga två småkryss på, till att börja med :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp