Bukefalos 28 år!

Bra Systemkamera

glimmer

Trådstartare
Jag har sett väldigt vackra foton på hundar i diverse trådar här på Hund.:love:
Och jag kommer inte ens i närheten med att lyckas fota lika fantastiskt på mina hundar då jag inte har en systemkamera. Så jag måste införskaffa en systemkamera!! :D

Så vilken kamera/modell och objektiv har ni?
Jag är helt ny på att använda systemkamera..:angel: Använder ni extra objektiv för att få till en bra bild på hunden? (alltså, så som att göra bakgrunden suddig, men skärpan på hunden är skarp). Eller kan man få till det utan extra objektiv? :confused:
 
Jag har sett väldigt vackra foton på hundar i diverse trådar här på Hund.:love:
Och jag kommer inte ens i närheten med att lyckas fota lika fantastiskt på mina hundar då jag inte har en systemkamera. Så jag måste införskaffa en systemkamera!! :D

Så vilken kamera/modell och objektiv har ni?
Jag är helt ny på att använda systemkamera..:angel: Använder ni extra objektiv för att få till en bra bild på hunden? (alltså, så som att göra bakgrunden suddig, men skärpan på hunden är skarp). Eller kan man få till det utan extra objektiv? :confused:

Hej! Vad roligt att du vill börja fota lite! :D Själv sysslar jag med fotografering på hobbynivå och tycker det är riktigt kul att få exprimentera med inställningar på kameran, ljus osv. Tänkte bara dela med mig av hur jag tänker & vad jag använder, kanske kan det hjälpa dig. :)

First off - det blir inte nödvändigtvis bättre foton för att man använder en systemkamera. Man kan inte betala för bra bildkomposition, det är något man får träna på. Ifall du fotar med korrekta inställningar men bildkompositionen är helt åt fanders så är det ju kanske inte en så bra bild. Tänk på det när du köper kamera, speciellt ifall du är nybörjare. Satsa på något lite "snällare" att lära dig på och sen kan du uppgradera därifrån. En annan sak värd att tänka på är att det "räcker" ofta med att uppgradera objektiv före kamerahus.

Du nämner suddig bakgrund, hund i fokus. Det kan du få till genom att ändra bländaren, som reglerar hur mycket ljus som släpps in. En stor bländare - litet bländartal (till exempel f/1.4). En liten bländare - högr bländartal (t.ex. f/22). Kan bli förvirrande om man inte lärt sig det ännu. Med en stor bländare får du ett kortare skärpedjup, alltså det nära kameran hamnar i fokus medans bakgrunden blir suddig. En stor bländare behöver mindre ljus för att bli bra på bild. Använder du däremot en liten bländare så kan du behöva mer/bättre ljus för att det inte ska bli för mörka bilder. En liten bländare har då ett större skärpedjup. Detta går mer eller mindre att göra med vilken systemkamera som helst så länge du har objektiv & kamerahus. Du kan förbättra det genom att köpa nya objektiv, men som sagt, prova leka lite med det på ett vanligt kit-objektiv som du får med kameran.

Det finns ju X antal kameramärken på marknaden, och jag tror det bästa är att gå till en affär och se vilken som passar dig bäst. Jag började med en Olympus men är nu helt såld på Canon. Nikon tycker jag är så krångliga, men det är ju en smaksak, andra säljer sin själ till Nikon typ. Jättebra kameror allihopa, men de är ju utformade på olika vis. Därför tror jag det är bra att "provhålla" och se vad som ligger bäst i dina händer. :)

Just nu använder jag en Canon EOS 600D. En trevlig kamera, enkel att arbeta med, väldigt user friendly. Jag fotar främst hästar men annars lite allt möjligt och det objektiv som jag använder typ 90% är mitt älskade 70-200mm. :love:

Sorry för en hel vägg med text. :angel: Hoppas att jag har lyckats förklara något i alla fall, trots att klockan är 4 på morran. Finns massor med informativa & intressanta guider, tutorials osv på google & youtube! Köper du sprillans ny kamera får du också med en manual som förklarar hur slutartid funkar, bländare, blixt, kamerans alla knappar o allt annat. ;)
 
Utöver det som redan skrivits: objektiven är det som påverkar bildkvaliteten mest.
Om vi säger att du bestämmer dig för att lägga 8000kr på kameraköp, lägg hellre 2000kr på kamerahuset och 6000kr på objektivet än tvärt om. På så sätt kommer du få mycket bättre bildkvalitet än om du köper en kamera för 6000kr och ett objektiv för 2000kr.

Jag själv köpte min första systemkamera år 2007. Ett år senare ville jag ha bättre bilder, jag blev inte nöjd med bildkvaliteten. Min första tanke var då att köpa en ny kamera, jag hade sett ut en som kändes jättehäftig utan att vara överdrivet dyr. Som tur var så lät jag bli det. Istället köpte jag nya objektiv och då blev det som att ha köpt en helt ny kamera, för skillnaden kvalitetsmässigt på bilderna blev enorm.

Samma objektiv har jag fortfarande kvar. Idag har jag bättre och mycket mer avancerade kameror men jag kan garantera att i princip ingen som ser mina bilder på internet ens i större format kan se om jag fotograferat med min första kamera (som fortfarande ligger här) eller mina nyaste kameror. Själva kameran spelar alltså inte någon jättestor roll. Det är objektiven och hur väl fotografen kan sin kamera som spelar roll.

Tillägg: Kan tyvärr inte ge något bra tips om kameror, dels beror det ju helt på din budget, dels har jag ingen koll på vad som går att köpa idag då mina kameror är för gamla för att säljas i butik ;)
Skulle dock råda till att köpa Nikon eller Canon, för att ha så mycket tillbehör och prisvärda objektiv som möjligt att köpa till senare. Kläm och känn på olika kameror. Kolla så att menyer känns logiska, att den är bekväm att hålla i osv. En kamera kan vara hur bra som helst, men är den inte bekväm att fotografera med så kommer den inte bli använd så mycket.
Däremot, ett objektiv som är utmärkt att börja med är ett 50/1,8. Billigt men ger otroligt bra bildkvalitet.
 
:)
Hej! Vad roligt att du vill börja fota lite! :D Själv sysslar jag med fotografering på hobbynivå och tycker det är riktigt kul att få exprimentera med inställningar på kameran, ljus osv. Tänkte bara dela med mig av hur jag tänker & vad jag använder, kanske kan det hjälpa dig. :)

First off - det blir inte nödvändigtvis bättre foton för att man använder en systemkamera. Man kan inte betala för bra bildkomposition, det är något man får träna på. Ifall du fotar med korrekta inställningar men bildkompositionen är helt åt fanders så är det ju kanske inte en så bra bild. Tänk på det när du köper kamera, speciellt ifall du är nybörjare. Satsa på något lite "snällare" att lära dig på och sen kan du uppgradera därifrån. En annan sak värd att tänka på är att det "räcker" ofta med att uppgradera objektiv före kamerahus.

Du nämner suddig bakgrund, hund i fokus. Det kan du få till genom att ändra bländaren, som reglerar hur mycket ljus som släpps in. En stor bländare - litet bländartal (till exempel f/1.4). En liten bländare - högr bländartal (t.ex. f/22). Kan bli förvirrande om man inte lärt sig det ännu. Med en stor bländare får du ett kortare skärpedjup, alltså det nära kameran hamnar i fokus medans bakgrunden blir suddig. En stor bländare behöver mindre ljus för att bli bra på bild. Använder du däremot en liten bländare så kan du behöva mer/bättre ljus för att det inte ska bli för mörka bilder. En liten bländare har då ett större skärpedjup. Detta går mer eller mindre att göra med vilken systemkamera som helst så länge du har objektiv & kamerahus. Du kan förbättra det genom att köpa nya objektiv, men som sagt, prova leka lite med det på ett vanligt kit-objektiv som du får med kameran.

Det finns ju X antal kameramärken på marknaden, och jag tror det bästa är att gå till en affär och se vilken som passar dig bäst. Jag började med en Olympus men är nu helt såld på Canon. Nikon tycker jag är så krångliga, men det är ju en smaksak, andra säljer sin själ till Nikon typ. Jättebra kameror allihopa, men de är ju utformade på olika vis. Därför tror jag det är bra att "provhålla" och se vad som ligger bäst i dina händer. :)

Just nu använder jag en Canon EOS 600D. En trevlig kamera, enkel att arbeta med, väldigt user friendly. Jag fotar främst hästar men annars lite allt möjligt och det objektiv som jag använder typ 90% är mitt älskade 70-200mm. :love:

Sorry för en hel vägg med text. :angel: Hoppas att jag har lyckats förklara något i alla fall, trots att klockan är 4 på morran. Finns massor med informativa & intressanta guider, tutorials osv på google & youtube! Köper du sprillans ny kamera får du också med en manual som förklarar hur slutartid funkar, bländare, blixt, kamerans alla knappar o allt annat. ;)

Halloj! Tack för svaret! Var inte alls långt!:) Bara bra med information!! :up:

Jag funderar på att köpa en Canon eos 700D med tillhörande objektiv ef-s 18-55/3.5-5.6 Is STM. Skulle det objektivet funka för att fota bra porträtt bilder på mina hundar och även kunna framkalla en förstorad bild i bra kvalitet? Eller måste jag köpa till ett bättre objektiv?
 
:)

Halloj! Tack för svaret! Var inte alls långt!:) Bara bra med information!! :up:

Jag funderar på att köpa en Canon eos 700D med tillhörande objektiv ef-s 18-55/3.5-5.6 Is STM. Skulle det objektivet funka för att fota bra porträtt bilder på mina hundar och även kunna framkalla en förstorad bild i bra kvalitet? Eller måste jag köpa till ett bättre objektiv?
Vilken typ av porträtt ska du ta? Jag skulle välja ett objektiv med bättre ljusegenskaper, om det var porträttfoto jag hade i åtanke.
 
:)

Halloj! Tack för svaret! Var inte alls långt!:) Bara bra med information!! :up:

Jag funderar på att köpa en Canon eos 700D med tillhörande objektiv ef-s 18-55/3.5-5.6 Is STM. Skulle det objektivet funka för att fota bra porträtt bilder på mina hundar och även kunna framkalla en förstorad bild i bra kvalitet? Eller måste jag köpa till ett bättre objektiv?

Skippa det tillhörande objektivet, köp huset för sig och köp ett 50/1,8 istället.
 
Vilken typ av porträtt ska du ta? Jag skulle välja ett objektiv med bättre ljusegenskaper, om det var porträttfoto jag hade i åtanke.

Porträtt på hunden utomhus, helst med suddig bakgrund som jag kan förstora upp i bra bildkvalité.
Vill även kunna fota bra bilder på hunden/hundarna i rörelse/fart. Och få till bra bilder när vi fjällvandrar, natur/fjäll/blomster/djur/norrsken.
Antar att det krävs ett helt annat objektiv för norrsken?


Jag tycker det är en djungel att förstå sig på alla objektiv...
Vad är skillnaden på normala objektiv, makro, tele och telezoom objektiv?
 
Skippa det tillhörande objektivet, köp huset för sig och köp ett 50/1,8 istället.

Tack! Kollar lite information om det objektivet just nu! :up:

Funkar der objektivet även för "allt" det andra jag vill fota också? Eller behöver jag ett annat objektiv för det?
 
Toppen! Då skippar jag det objektivet som ingick i kittet. :up:

Är det samma objektiv som du använder dig av när du fotat dina hundar som man kan se bilder på här i olika trådar?
Jag har två objektiv.
Det ena är ett 50/1,4 (väldigt likt det jag tipsade dig om, fast med ännu lite bättre kvalitet. Hade dock inte köpt det om det inte varit för att mitt 50/1,8 gick sönder, efter 9 års ovarsam hantering). Det använder jag i skogen, för porträttfoton och vid de sällsynta tillfällen då jag fotograferar natur. Det är även det objektiv jag har på tex hundutställningar och när jag fotograferar någonting inomhus.

Det andra är ett 80-200/2,8, det är ett zoom-objektiv som alltså gör att jag kommer närmare motivet än med det första objektivet (ju högre siffror före /, desto längre når objektivet). Det använder jag när jag fotograferar hundarna ute på fält eller liknande, för då kommer jag inte tillräckligt nära med 50/1,4. Visserligen kommer jag inte tillräckligt nära med 80-200/2,8 heller, men jag har inte råd att köpa objektiv som gör att jag når längre, om jag inte ska ha kass bildkvalitet istället. Det objektivet köpte jag begagnat för 8000kr. Jag vet att Canon har ett 70-200/4 som ska vara en lite billigare men ändå bra variant av det objektivet. Vad det kostar vet jag dock inget om eftersom jag själv fotograferar med Nikon.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 273
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 487
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 302
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp