Bra tyglar som inte ger skav?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mildis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 763
M

Mildis

Hej!

Jag behöver ett par tyglar som inte ger skav på hästens hals. Skulle också behöva ett par som inte man tappar lätt, eftersom att jag gärna släpper efter omedvetet. :o :smirk: Möjligen gummityglar? Har hört att de kan bli hala om det regnar? Tips?

Mvh: Matilda

Sv: Bra tyglar som inte ger skav?

hur rider du om det blir skav på hästen??
eller r det en väldigt skavkänslig häst?

gummityglar ger ju mer friktion mot hästen, så de e ju inge bra.
Lädertyglar med stoppar.

Jadu, en kompis till mig i stallet har också fått skav på sin häst hals, då med ett par lädertyglar.
men hon rider alltid lungt & fin, så vet faktiskt inte riktigt.

hur rider du om det blir skav på hästen??
eller r det en väldigt skavkänslig häst?

gummityglar ger ju mer friktion mot hästen, så de e ju inge bra.
Lädertyglar med stoppar.

Nee, alltså jag rider så jag alltid gjort, han har ALDRIG fått skav förut. Jag tror att tyglarna är lite vassa också så jag tror jag behöver nya. Har känt på dem och det är där läderdelen börjar.. Och faktiskt så är han ganska skavkänslig...

Senast ändrad av en moderator:

Jag köpte mig ett par tyglar härom månaden på Lyckås, eller ja, egentligen i Globen men i Lyckås monter. Billiga (149 tror jag), typ blandning av gummi och kläder, alltså någon slags gummi på ena sidan och läder på andra, desutom är dom smala så ger bra grepp!

just därför kanske bra att ha det, för då lär du lära dig att hålla. du måste ju liksom då ;)

Min häst har också fått skav på halsen, aldrig fått det innan. Men jag har också använt gummityglar hela vintern, älskar dem! :d
Dock har jag köpt släta lädertyglar nu. Jag tycker egentligen inte alls om att rida med släta lädertyglar men för hästensskull så får jag lära mig att tycka om det :)

blandning av gummi och läder, alltså någon slags gummi på ena sidan och läder på andra, desutom är dom smala så ger bra grepp!

Sådana har jag också, dem är jätte bra :).
Får bra grepp, är någorlunda tunna och bekväma.

Hej!
Min polle har också lyckats få skav men av ett par släta lädertyglar! :eek: de är dock av väldigt dålig kvalité och blir vassa i kanterna så det var väl inte så konstigt... Nu när jag har bytt fortsatte nästa par att skava också :crazy:

Har dock läst lite här på buke nu och kommit fram till att det kanske är värt ett försök med en massa pälsglans! :) (funderar på att kanske leta upp något som kan göra tyglarna lite halare också)

Det var ju inget riktigt tygeltips så får väl komma med en egen fundering om hur ett par rundsydda tyglar skulle kunna fungera..?
Har inte lyckats hitta något om det än men med dem finns det ju inga hörn som kan bli vassa och skava av päls :idea:

Kommer följa den här tråden med intresse och det skulle vara intressant att höra lite ang att ha rundsydda tyglar :)

// Train

jag tror att jag ska prova att sätta dit sidostyckeludd och se om det blir bättre... har även tänkte att köpa nya tyglar som är i lite mjukare material :)

Liknande trådar

Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: NilHe
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 090
Senast: Raderad medlem 147980
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 285
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 035
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka