Bra, ventilerande och inte för varm padd

Cilva

Trådstartare
Det behöver jag. Men det finns givetvis några krav som gör det svårt för mig att beställa en på måfå (att känna på en först är bara möjligt om någon vän eller bekant har en) så någon här kanske jan hjälpa mig med tips?

Vad jag behöver:
- ventilation på något sätt men ändå inte för tunt material
- ska passa skavkänslig häst
- rejäl storlek då både häst och sadel är stora

Materialet mot hästen kan inte vara filtad ull då det alldeles för lätt blir svettigt och bildar hårda områden. Det räcker med ett ridpass där padden var ny/nytvättad och så har hästen ingen päls. Neoprene och liknande skaver också alldeles för mycket.

Det som funkar bäst är en Classic Equine med ullig undersida men det blir för varmt under sommaren. Har en PC SMX Air ride men den behövs delvis till en annan häst och så börjar den ha sett sina bästa dagar men den har i övrigt funkat hyfsat till den känsliga hästen.

Tips någon?
 
Det behöver jag. Men det finns givetvis några krav som gör det svårt för mig att beställa en på måfå (att känna på en först är bara möjligt om någon vän eller bekant har en) så någon här kanske jan hjälpa mig med tips?

Vad jag behöver:
- ventilation på något sätt men ändå inte för tunt material
- ska passa skavkänslig häst
- rejäl storlek då både häst och sadel är stora

Materialet mot hästen kan inte vara filtad ull då det alldeles för lätt blir svettigt och bildar hårda områden. Det räcker med ett ridpass där padden var ny/nytvättad och så har hästen ingen päls. Neoprene och liknande skaver också alldeles för mycket.

Det som funkar bäst är en Classic Equine med ullig undersida men det blir för varmt under sommaren. Har en PC SMX Air ride men den behövs delvis till en annan häst och så börjar den ha sett sina bästa dagar men den har i övrigt funkat hyfsat till den känsliga hästen.

Tips någon?
Jag är inte särskilt erfaren (bäst att börja med det ;) ). Skulle själv vilja ha liknande och kikat lite på renskinn, vad tycker du om det?
 
Jag är inte särskilt erfaren (bäst att börja med det ;) ). Skulle själv vilja ha liknande och kikat lite på renskinn, vad tycker du om det?

Jag tror att det blir för tunt under en w-sadel men det skulle i mitt fall kanske gå att kombinera med en tunnare filtpadd mellan skinnet och sadeln. Det kan dock bli ett rätt dyrt kalas eftersom till exempel Keros tar 1450kr för ett skinn och så en padd till det. Skulle behöva låna ett skinn först för att se om det funkar.
 
Jag har renskinn under min sadel, och en gammal skotpad ovanpå. Bästa nånsin! Köpte skinnet för under tusenlappen, visserligen andra sortering men vad gör det? Skar själv till det i den storlek jag ville ha.
 
Jag har renskinn under min sadel, och en gammal skotpad ovanpå. Bästa nånsin! Köpte skinnet för under tusenlappen, visserligen andra sortering men vad gör det? Skar själv till det i den storlek jag ville ha.
Såg ett skinn för 950 på Hööks! Vad är skotpad?
 
Skrot skulle det stå. En pad äg tunnare/sämre kvalitet.

Tror jag gav 500 för mitt skinn. Som hittat! Leta utanför hästaffärerna så blir det billigare.
:rofl: Därför Google inte var min vän när jag googlade. Antar att det ska ligga päls mot päls och håren åt samma håll?
 
Keros har fjärdesorterings skinn för 450kr, ska ta en tur till Sattajärvi och köpa ett tror jag. Vågar inte beställa eftersom de är ungefär 70*70cm och jag behöver så stort som möjligt för att sadeln är så stor. Till det priset kan jag prova tänker jag mig särskilt som det verkar som att det är ett framgångskoncept enligt @sthu
 
Keros har fjärdesorterings skinn för 450kr, ska ta en tur till Sattajärvi och köpa ett tror jag. Vågar inte beställa eftersom de är ungefär 70*70cm och jag behöver så stort som möjligt för att sadeln är så stor. Till det priset kan jag prova tänker jag mig särskilt som det verkar som att det är ett framgångskoncept enligt @sthu

Men vars bor du om du kan poppa över till satta hur som helst? :o
 
Det finns om man googlar på namnet jag skrev tidigare i tråden, blev så osäker på om man får länka eller inte.
 
Blir ju billigare och bättre? än en vanligt westernpad?? Vad jag har kunnat läsa mig till har renskinn den bästa stötupptagningsförmågan och en massa andra positiva egenskaper!
 
Aha där ser man. Är ju från Pajala och är hemma på semester nu :D annars bor vi ju i skara

Är det du som har ett halvsyskon till min förra ponny? Min var fjordkorsning, hade ett flertal halvsyskon med samma pappa (fjordingen) men det fanns en som blev renrasig.

Tänkte åka upp på marknaden till helgen men vi har tävling här hemma så jag ska både funktionera och tävla :)
 
Är det du som har ett halvsyskon till min förra ponny? Min var fjordkorsning, hade ett flertal halvsyskon med samma pappa (fjordingen) men det fanns en som blev renrasig.

Tänkte åka upp på marknaden till helgen men vi har tävling här hemma så jag ska både funktionera och tävla :)

Ja men det är möjligt! Bingo eller Borant hette han. Reggad som Borant. Hon är nu glad pensionär hemma i Skara. Vem är det du har då? Är det mswr som har tävling?
 
Igår var jag till Sattajärvi och köpte mig ett skinn men var hemma så sent så jag har inte hunnit prova det ännu, förhoppningsvis blir det av ikväll. Återkommer i sådana fall med rapport.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp