Brännmärkning!!

M

montgomery

Min ponny (ser ut som en haflinger) ser ut att vara brännmärkt på vänster baklår. Jag kan inte reda ut siffrorna men de framträder när han blir svettig eller i solsken! Om han skulle vara märkt kan man då få reda på vem han "är". Jag har inga papper och det skulle vara kul att veta! Vem kontaktar man? :confused:
 
Det du kan göra är att ta kontakt med Haflingeravelsföreningen. De bör ha koll på de olika brännmärkningarna som kan finnas på de importerade hästarna. Om det nu är en haflinger. MEn det kan vara värt eett försök. Får man fram vilket märke det är så kan man även ta reda på gården som hästen föddes på.

Lycka till. Mvh
 
Hmm...Är det en svensk ridponny eller? Kolla med svenskahaflingerförenigen. Har själv en brännmärkt fullblodsvalack men honom vet jag eftersom jag köpte honom rån stuteriet (engalnd import).

Det brukar vara lätt att tyda siffrorna om du "kyler", alltså tar en blöt trasa och stryker över det. Testa det=).
 
Hej!
Vi upptäckte vår haflingers brännmärke i somras! Och det visade sig att det inte var den hästen som vi hade papper på. Vi kontaktade Svenska Haflingerföreningen och de bad oss att ta ut en ID-kontrollant samt en som kunde kolla åldern på tänderna. Så nu håller SHF på att leta efter vår häst, som är importerad från Tyskland. Det är hur spännande som helst!! Så kontakta SHF, det är mitt råd också.
Mvh Kerstin
 
Om man rakar så brukar märkningen synas.
Vi hittade en brännmärkning på vår haflinger, den satt på vänster lår och bestod av en haflingerblomma och ett tresiffrigt nummer. Hon köptes utan papper men med hjälp av brännmärkningen så kunde rasföreningen hjälpa oss att ta fram full härstamning och göra ett hästpass, det kostade endast ca. 600:-
mvh
Albert
 
Jag vet ingenting om han och han har ingen edelweissblomma. Han har två siffror uppe och tre nere och hon som är registrator för haflinger i sverige har aldrig hört om en sådan märkning på en haflinger så han är nog något annat. Han är klippt så det syns halvtydligt men jag har tytt siffrorna så här
92
732
 
Kan han vara från Danmark, tro? Har för mig att de (någon av rasföreningarna) har en liknande brännmärkning...

Mvh,
Susanne :bump:
 
Kollade på hestedata i DK.... om det är rätt siffror, kan det vara han här : (denna typ av märkning finns i DK - haflingern dock en annan ifall båda föräldre är godkändaI

Hestens data
Se nederst på siden for links til hestens afkom, afstamning og bedømmelser
Ident: 9202732
Avlsforbund: LU
Land: Danmark
Navn: ALADIN
Køn: Hingst
Fødselsdato: 10-03-1992
Farve: rød
Mærke: Avlsforbund: LU Mærke: 732
Opdrætter: Anita Thygesen
Far: Ident: HAH 8 HA DK
Navn: KLODSKOVGÅRDS ANJIN
Født: 02-05-1983
Mor: Ident: H831578387 HA DEU
Navn: SUSSI
Født: 13-04-1987

Båda föräldrar är tydligen haflingar...

Tag kontakt med LU eller Haflingerförbundet i DK, kanske dom kan reda ut det för dig.... (länkarne finns i en gammal tråd på detta forum - titta längst bak)

Lycka till :)
 
Alltså jag ser inte **02*** på. Du vet inte hur hög han är? Han är isabell! Är det = röd?
 
I DK har man flera siffror än dom du ser på 'rumpan', därför sökar man båda på 9200732 9201732 o.s.v.

Isabell är palomino, och din kan utmärkt ha' blivit reggad som fux - ka' vara svårt att se som fölunge (min egen är ett bra exempel - var 'fuxig' - är nu palomino)

Höjden står där inget om omedelbart, men kontakta haflingerföreningen i DK, så kan dom troligen hjälpa dig vidare o reda ut om det är din pålle vi har hittat (flesta avelsföreninger i DK är mycket hjälpsamma)
 
OM det är en haflinger du har så är det inte en isabell utan en fux med ljus man och svans! Haflingern hör till de raser som har stänga krav på färg och tecken i sin avel.
 
Okej. Jag visste inte att det fanns fuxar som såg ut så! Men står det inte i hästrasböcker att de är isabell???
 
Om de var isabell, dvs fux med ett gulanlag, skulle 25% av fölen få gulanlaget från båda föräldrarna och bli gulvita (=cremello eller blueyed cream, kallades tidigare albino i Sverige). De får i ställert den ljusa manen av ett anlag som kallas "flax" eller "flaxen". "Flax-fuxar och isabeller kan vara väldigt svåra att skilja även som vuxna och det finns isabeller som är så mörka att man skulle kunna svära på att de är fuxar. Ibland räcker det inte att titta på hästen utan man måste titta på föräldrarna eller vänta på avkommor för att veta säkert!
 
De har alltid betäckningen linfux som färg.. Linfuxen kan variera från ljust beige (fjordfärg, isabell) till mörkt guldfux.
Alla med ljus man och svans (om jag inte missminner mig så får de inte ha några vita strumpor heller, fast vissa har det men det är inte att föredra.)men oavsett var på färgskalan de hamnar så heter det linfux.

Mvh.
 
Ja hur går det!? Detta var ju spännande. Jag som bara skulle titta in för att jag såg Haflinger... :) Hur viktbärande är de förresten? Man ser så många i turridning här i Skåne nu.

Flax betyder lin på engelska så det var ju logiskt. :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Lång historia kort,för en dryg månad sen fick vi en äldre haflinger tjej utav min dotters kompis mamma. Dom hade i sin tur fått hästen...
Svar
11
· Visningar
946
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 351
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp