"Bråk" i hagen

frittan

Trådstartare
Min valack går för närvarande med 2 ston i hagen. Det ena stoet är ute dygnet runt, det andra tas in nattetid.

Tidigare gick även en äldre ponnyvalack i flocken men han fick tas bort.

Hästarna har funkat bra ihop. Från början gick min med det stoet som är inne nattetid. Och det andra stoet och ponnyvalacken gick ihop. Vi slog sen ihop dom inför sommarbetet. De gick först bredvid varandra i 2 månader, sedan alla tillsammans i nu sammanlagt 1,5 månad. Dock minus ponnyn sen 2v tillbaka.

Som sagt. Alla ihopsläpp har gått bra och inga konstigheter. De två stona har tjurat och skrikit och slått med frambenen en del mot varandra, men sånt hör väl till.

Min valack har tidigare gått med både ston och valacker och det har aldrig varit bråk eller sår eller liknande. Han brukar ofta hamna som ledare i flocken, men utan bråk. Han är mer intresserad av maten ;)

Nu till problemet...

När ponnyvalacken gick i hagen så sa ägaren till denne att min valack hade jagat ponnyn, och då hade hon tagit ut min valack ur hagen. Detta ska ha inträffat vid 1 tillfälle, ingen annan har sett något någon gång. Vi är 3 st olika hästägare till "flocken".

Tyckte ni det var rätt att dela på flocken? Eller ska man låta det vara lite "bråk" så länge det inte är värre?

Iaf, flocken flyttades ihop igen. Allt har funkat bra, de har gått ihop såhär i då 1 månad efter förra incidenten. Så var jag bortrest i helgen, och när jag kommer tillbaks så berättar ägaren till stoet som är ute nattetid att min valack jagat och slagit mot det stoet som är inne nattetid (min valacks ursprungliga hagkompis). Fortfarande bara samma vittne som vid förra incidenten.

Är det något att bry sig om? JAG tvivlar ju starkt på det hela då det inte hänt någonting någon gång när jag varit där och kollat dom. Känns konstigt att det bara är samma vittne?! Eller hur tror ni utomstående?

Eller tror ni att den andra incidenten, om den inträffade, kan ha något att göra med att en häst inte längre finns i flocken och de ska rangordna om?

Känns på något sätt som att ägaren försöker smutskasta min häst... :crazy:

Vill gärna ha åsikter från andra, om jag tänker helt fel!
Vad ska man tolerera i hagen? Hur mkt "bråk" får det vara?
Menar, hästarna kan väl inte heller vara sams 24/7? Eller?
 
Sv: "Bråk" i hagen

Folk uppfattar saker så fruktansvärt olika. Det som kanske egentligen bara är lek eller rangdiskussion kan av en del människor uppfattas som slagsmål på liv och död.

Och även tvärtom tyvärr så detta är ett svårt dilemma. Vad säger stallägaren?
 
Sv: "Bråk" i hagen

Folk uppfattar saker så fruktansvärt olika. Det som kanske egentligen bara är lek eller rangdiskussion kan av en del människor uppfattas som slagsmål på liv och död.

Och även tvärtom tyvärr så detta är ett svårt dilemma. Vad säger stallägaren?

Vi har ingen "stallägare" direkt. Allt sköts kollektivt av de uppstallade.
Jag anser ju att om en häst lägger öronen bakåt mot en annan så visar den bara att den andra ska flytta sig medan andra i stallet då får PANIK och springer in i hagen och skriker neej inte bråka :confused:

Men givetvis måste man ju sära på hästar om de slåss hela tiden, och kanske någon häst inte får dricka, äta osv utan att de andra jävlas med den.

Dock är det bara 2 st hästar av 10 som går ute nattetid, min är en av dom. Och vill inte att de ska få för sig att flytta ut min häst för vill ju ha honom ute nattetid. De hästar som är ute nattetid funkar dock väldigt bra ihop...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 928
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
860
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
601
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 736
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp