Bukefalos 28 år!

Bråkig häst

matildamilton

Trådstartare
Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig.
Ska man leda honom in ifrån hagen drar han ofta iväg och springer tillbaka ner mot hagarna för att hälsa på hästarna i de andra hagarna. En gång har också dragit iväg i samband med att jag skulle stänga boxdörren efter att jag tagit in honom. Har just nu alltid grimskaftet över nosen på honom när jag leder men idag slet han sig ändå.

Dessutom kan han inte heller stå ensam inne, då blir han tokig och stressad och går runt i cirklar i boxen samtidigt som han skriker efter de andra hästarna.

Vid tränsning så vill han absolut inte ha tränset på sig men när det väl kommit på så blir han lugn.

Rider man i paddocken funkar allt bra men så fort man kommer ut därifrån så blir han lätt bråkig. Både när jag rider med andra och när jag rider med cyklande/gående sällskap så kan han plötsligt få för sig att tvärstanna och vända om. Dock går han lätt att stanna men framåt åt rätt håll går han inte i första taget.

Sist men inte minst så blir han när jag rider ut med ridande sällskap bråkig. Så fort vi kommer fram till sträckan vi brukar trava på blir han väldigt pigg. Han bockar och sparkar bakut, ännu mer om man tar tag i honom. Han vill bara framåt. Idag ledde det till att han höll på att gå omkull när han studsade runt, jag åkte i backen och han sprang hem och brydde sig inte alls om att han hade en kompis med sig. Just nu går han på vanligt tvådelat tränsbett med fasta ringar, ingen nosgrimma. Använder martingal när jag rider ut för att han inte ska kunna nocka mig i huvudet.

Blir så hemskt ledsen. Vågar knappt leda honom ut och in ur stallet när inte stallägaren är hemma och kan hjälpa mig om han skulle komma lös. Dessutom var tanken att det skulle bli mycket uteritter och nån klubbtävlingar vilket inte går om han håller på som han gör.
Någon som har nått tips på vad jag kan göra. Är inte jättesugen på att bara maskera problemen med skarpare bett osv. Vill ha lösningar. Annars är alternativet att han får åka till någon annan och det hade varit synd då jag tycker väldigt mycket om honom annars.
 
Skarpare bett kommer inte lösa problemet, de enda lösningarna jag kan se är antingen att ta hjälp av en problemlösare/tränare eller att lämna tillbaka hästen och skaffa en snällare foderhäst, som du känner att du klarar av.
Hästar ska vara roligt, det ska inte vara något man blir ledsen av.
 
Skarpare bett kommer inte lösa problemet, de enda lösningarna jag kan se är antingen att ta hjälp av en problemlösare/tränare eller att lämna tillbaka hästen och skaffa en snällare foderhäst, som du känner att du klarar av.
Hästar ska vara roligt, det ska inte vara något man blir ledsen av.

Var det jag skrev. Vill inte använda skarpare bett osv. Jo, det är ju så... Ägaren har till och med fått erbjudande från en annan som skulle kunna ta honom om det inte löser sig. Saken är bara den att han är en så trevlig häst annars... Han gick på banan som galoppör som yngre och när han kom till nuvarande ägare slet han sig också i början. Tänker lite att det med att han blir pigg och bråkig utomhus kan ha något att göra med just att han gick på galoppen förr, men det att han ogillar tränset var nytt, samt det med att han inte vill stå inne ensam.
 
Har alla problemet funnits från början eller uppstått allteftersom? Vad säger ägaren? Har du pratat med denne om dina problem? Det brukar ju vara det enklaste eftersom ägaren förhoppningsvis känner sin häst.

Sedan finns det ju många andra hästar som också är trevliga, om det inte löser sig med denna hästen :)
 
Senast ändrad:
Du har nog större problem än du kanske inser?

Är han "bråkig" redan när du ska leda ut honom eller hantera han från marken så ska du definitivt inte ge dig ut på några ridturer i skogen.

Ta hjälp av någon kunnig! Någon som kan förklara för dig vad som går fel, som kan hjälpa dig "uppfostra" hästen och inte låta han ta över. Just nu verkar han göra lite hur han vill och du märker nog själv hur farligt det blir.
 
Var det jag skrev. Vill inte använda skarpare bett osv. Jo, det är ju så... Ägaren har till och med fått erbjudande från en annan som skulle kunna ta honom om det inte löser sig. Saken är bara den att han är en så trevlig häst annars... Han gick på banan som galoppör som yngre och när han kom till nuvarande ägare slet han sig också i början. Tänker lite att det med att han blir pigg och bråkig utomhus kan ha något att göra med just att han gick på galoppen förr, men det att han ogillar tränset var nytt, samt det med att han inte vill stå inne ensam.
Testa att ta hjälp av en problemlösare/tränare, funkar inte det så har du gett det en ärlig chans innan du lämnar tillbaka hästen.
 
Bråkig vet jag inte, flockbunden och otrygg låter det mer som.
Strunta i all rida ut, jobba från marken, lär känna varandra ordentligt så ni blir trygga i varandras närvaro. Ta en promenad istället, träns långt grimskaft, gärna med kedja som du ska ha för att du ska känna dig trygg och säker, inte för att hota eller att straffa med.
Han ska gå när du går, och stanna när du stannar. Både när ni är i skogen eller när du tar in från hagen.
Ta några äppelbitar i fickan och lär honom tex att parkera på olika platser, backa några steg, stå stilla i fem sekunder osv.

Rider gör du sen i paddocken där ni båda är säkra.
 
Jag håller med @Blandrastik och även de andra med att ta hjälp från en duktig tränare. Går det inte bra från marken brukar det inte gå bra vid ridningen heller. Ni ska kunna lita på varandra och brister det där känner sig han säkert sig inte trygg vid uteritter som du skrivit t.ex.
 
Om du har haft honom bara två månader så är både du och miljön ännu nya för honom. Det tar lång tid för en häst att bli trygg på en ny plats och med nya människor, mycket längre tid än vad de flesta inser.
Tycker inte du ska rida alls på ett tag utan lära känna hästen från marken i stället. Gå promenader- ha träns på honom och ett delta som du fäster en lina i, inte ett grimskaft, de är för korta om han börjar studsa. Gå med honom på ridbanan, varv efter varv, lugnt och avslappnat. Tråkigt men nyttigt för er kommunikation. Är han gammal galoppör så är han van vid att skrittas vid hand.

Ska du ta hjälp av tränare, vilket jag tycker att du ska, så satsa på någon som kan hjälpa dig med hanteringen från marken i första hand. Den måste fungera innan ridningen kan fungera.
 
@matildamilton nu vet jag ju inte vad ditt fodervärdsavtal innebär i sak osv, eller hur engagerad ägaren är men : har du delgett ägaren hur det går för dig med hästen ?
I de allra flesta fall vill ägaren till hästen delges om det är såhär pass stora hanterings problem . Dels för att kunna vara till hjälp om det går, och dels för att som ägare generellt få information och kunna ta ställning till hur det går med hästen hos fodervärden .
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
814
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 503
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 063
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp