bred och hög manke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare xect
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 346
X

xect

Jag har tänkt på en sak. Om hästen har både bred och hög manke, hur blir det då med bomvidden?
Tar man en smal blir det trångt på sidorna, väljer man en vid bom kommer sadeln för nära manken "uppifrån" om ni fattar vad jag menar.

Någon som har ett bra svar?

Sv: bred och hög manke

Cutback! :idea:

Alltså ett utskuret framvalv som lämnar plats för en hög manke. Är väl ganska vanligt nuförtiden?

Men vad är det då som "håller uppe" sadeln där fram? eller det kanske helt tar stöd från sidorna?

ursäkta min okunnighet:o

Om du tittar på hur en Bates (tex.) är uppbyggd så finns det ju utbytbara koppjärn, det är det som "håller upp" sadeln. Dessa finns på alla sadlar.

hm, tror inte riktigt ni förstår vad jag menar, eller så är det jag som inte förstår.

Om vi nu tänker oss det där koppjärnet, som är u/v-format. så lägger man det på en bred och hög manke. om det är smalt klämmer det på sidorna och om det är brett tar det i på ovansidan av manken. Men då kanske det alltså finns dom som är extra stora liksom? tänkte på dom med utbytbara koppjärn, dom går det ju liksom bara att ändra vidden på, inte både höjd och vidd..

Ja men järnet ligger ju längre in. Sadelns mankfrihet har ju att göra med hur den är byggd längst fram, cutback mm.

"Pinky" gav dej det svaret du troligtvis letade efter:idea:

stl på manken spelar INGEN roll för bomvidden. det är en vanlig och tyvärr förödande missuppfatning för alla högmankade hästar som tvingas gå med smala sadlar och får förtvinade muskler som följd. :crazy:

det är ryggens bredd som bestämmer bomvidden! har man, som jag, breda hästar som även har hög manke så måste man välja ett märke som är gjord för hästar med höga mankar. det behöver inte vara cutback. dom bästa är helt enkelt konstruerade så att det är mer höjd i framvalvet!
det har med bommens, bossornas och själva framvalvets konstruktion att göra.

Men har man då en häst som är väldigt bred i ryggen så man måste ha en väldigt bred bom, och då är det otroligt få sadlar som fungerar för manken OM området kring manken dessutom är lite omusklat (det är för det första svårt att hitta tillräckligt breda bommar och för det andra då svårt med manken).

Det dilemmat har jag på min valack. Lösningen för oss är att antingen ha luftstoppning eller som nu en lös luftpad. Då kan jag under perioder som hästen är lite dåligt musklad kring manken ha lite mer luft framtill som lyfter medans resten av sadeln ger det utrymme jag vill ha (motsvarar ungefär vad sadelmakaren kan fylla på). Allteftersom hästen sedan blir mer musklad kan jag sedan tömma ur.

Innan jag köpte min luftpad hade jag en period med väldiga problem. Hästen hade breddat sig så sadeln behövde bytas till en bredare, men manken gick då inte ordentligt fri trots meckande med både fårskinnspad, svampar, ilägg etc. Och för var dag så musklade han ur mer och mer kring manken eftersom att jag inte lyckades hitta ngn tillräckligt bra lösning.

Så när luftpaden införskaffades behövde jag ha 12 pumpslag i fronten för att manken skulle gå fri.
Några veckor senare behövdes 6 pumpslag! Viss skillnad! Visar hur snabbt det går att muskla på när det inte finns ngt som hindrar.

Så både jag och min häst fullkommligt älskar vår luftpad!

Klämde på en sånn för ett par månader sedan. Tänk dig en tunn luftmadrass. Såg superbra ut! Funderar verkligen på en sådan.

Jag har ju inte så mycket erfarenhet av bomlösa men tycker det borde fungera. Men man kan nog inte bara ha en luftpadd. Den har ju en vettig kanal och en mockaliknande yta.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
176
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka