• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Pepita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 936
P

Pepita

Kan man inte göra en brems av ett höbalsnöre? Jag tycker att det verkar onödigt att köpa en eller finns det massor med fördelar med en köpt? Jag menar... man använder den ju inte så mycket... onödig fråga ( jag vet ) men jag skulle vara tacksam för svar ( hm *harkling*medhåll...) /pepita

Sv: Brems

eeehh?? Köp en riktig istället! Så dyra är inte bremsar att man måste hålla på å mixtra med balsnöre å dom som är utan snöre är mkt bättre än dom med så köp en utan!!

för det första, behöver du ett brems? själv har jag fått uppfattningen att man bara behöver brems ibland och på en del hästar fungerar det inte ens. min egen häst blir bara nervösare av brems. dvs det funkar inte alls, och jaaa det var en kunnig person som använde det då :p

Jag använder i de fall jag behöver en brems, handtaget på en nit tång, så slår jag ett spännband runt och den blir sittande.
Funkat på alla jag testat på.
Men jag vet att det inte är alla bremsen funkar på.

Det blir ju vasst! du gör illa hästen, ska du göra en egen ta då för guds skull ett rep eller ett snöre som minst är tio gånger bredare och helst ganska mjukt!

En brems kostar väl under 20 kr på Börjes??

Jag har gjort en själv, jag har borrat två hål i en rundstav och sedan trätt i ett tunt, mjukt rep.

Balsnöre?
Eh? Är du inte riktigt klok?
Det är ju ett material som bränns.. Inte skönt, nej köp en riktig, om du nu behöver en brems.
Dom kostar inte många kronor!!

Det går jättebra att göra brems själv men om du kommer på tanken att använda balsnöre är det bäst att du köper en istället.
PL

det ENDA du kan använda balsnöre i ett sådant fall är ifall du tex vill binda ihop 2 trumpinnar typ och sen klämma åt...
Balsnöre enbart skadar ju bara skinnet, alldeles för skarpt!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: Mary_Oh
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 618
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 385
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka