Brittisk hoppryttare avstäng i fyra år för spikar i benskydd

Stewarden på den internationella trestjärniga tävlingen i Abu Dhabi tyckte att hästen hoppade konstigt och bestämde sig för att kontrollera bakskydden. Där fanns det både spikar och blodspår. Nu stängs den brittiska ryttaren som red av i fyra år.
 
Varför gör man ens det? Eller jag fattar ju att det är för att hästen ska hoppa högre/bättre/inte riva, men hur kan spikar i benskydden göra det? Det borde väl bli att hästen får ett konstigt steg för att det gör ont och inte kan koncentrera sig på att hoppa korrekt?
 
Ska media inte skriva om det då, eller vad är det du vill ha sagt?
Jag uppfattar det lite som att det såklart ska skrivas om och offentliggöras när sådant här hemskt djurplågeri uppdagas, det är skamfyllt för det land vars flagg ryttarna tävlar för. Jag vet faktiskt inte hur vanligt förekommande sådana här metoder kan vara på internationell nivå, så jag kanske är ute och cyklar när jag säger så här men man vill kanske läsa mellan raderna i just denna situationen att den ryttare som hjälpte till och också fälldes som var kompis med han som red hästen med spikskydden var syrisk, från namnet på han som red låter det som en liknande kulturbakgrund, att man då tänker det pekar på en annan attityd mot hästar där. Nu red han ju för brittisk flagg så då är det så, men jag avläste kommentaren lite såhär, och tycker inte det är orelevant heller.
 
Absolut inte men det bekräftar mina fördomar om att det inte är de skickligaste ryttarna som håller på med sådant här (även om det naturligtvis finns undantag där också).
Som https://www.tidningenridsport.se/ty...flytande-grans-mellan-barrering-och-beroring/ Ludger Beerbaum då (men han är nog skicklig nog att hålla sig på rätt sida i "gråzonen" - han "berör bara" benen)... det finns tyvärr mängder av exempel på att det inte handlar om dussinryttare som bara på nåder rider GP och får vara med i den internationella cirkusen
 
Barrering eller andra otillåtna metoder förekommer/har förekommit bland många av toppryttarena så att den här personen inte har ett Smith-namn är skit samma. Det var en utställare som blev utslängd från Scandinavium för många år sedan då det såldes benskydd med spikar i montern. Det hade lika gärna kunnat varit blister som doldes bakom benskyddet och vad är det som säger att han inte är infödd britt? Det är många miljoner britter med utländska rötter som även har utlandsklingande namn.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När hoppryttaren Andre Schröders häst kontrollerades strax före start på en tävling tidigare i år, upptäcktes att hans häst gick med...
Svar
0
· Visningar
930
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 432
Senast: Flixon
·
  • Artikel
Hästnyheter Ryttarens förklaringar till hur han hade fått i sig substansen handlade om en köttmiddag och att han hade hjälpt en veterinär att...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp