panaccea

Trådstartare
jag har köpt en sån här box:

900175.jpg

Men undrar lite, vad jag förstått så är det dom stora broddarna som är gräsbroddar? Jag har nämligen aldrig sett gräsbroddar med "kärna" i mitten.. Jag är rätt ny på broddar öht eftersom dett aär min första vinter med egen häst.

Vad använder man broddhålspluggarna till och hur ska dom sitta?

Nu har jag bråttom iväg till boxhyrarmöte :p men återkommer om det var mer jag ville ha svar på!

Sv: brodd-box

Det ser ut som gräsbrodd. Pluggarna använder man istället för blindbroddar, de körs helt enkelt ner i rengjorda hål.

varför är där både blindbroddar och pluggar?

och hur får man upp dom igen?

blindbroddarna är inte samma design som "vanliga" blindbroddar.. dom skruvas ner med insexnyckel. och verkar inte sticka upp öht

panaccea skrev:
?

blindbroddarna är inte samma design som "vanliga" blindbroddar.. dom skruvas ner med insexnyckel. och verkar inte sticka upp öht

Det är nog så att det ska användas för att inte få smuts i hålen om man tar ur broddarna av en eller annan anledning.

Så vad jag kan tänka mej är pluggarna till för samma ändamål? *fundrerar lite löst*

japp! pluggarna kan man använda istället för blindbrodd. petas ur med en söm. dock kan jag tycka att det ibland kommer in smuts å lera uppifrån i hålen när man har pluggen.

blindbrodden fungerar skitbra, de slits ju inte ner som vanliga blindbrodd. ett tips är dock att smörja gängorna samt att vrida lite på brodden ibland, annars kan de rosta fast har jag märkt :p

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 688
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 048
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 834
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 355
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka