Brodd storlek

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare linda746
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 460
L

linda746

Vet inte om jag lägger denna tråden rätt. Har ett halvblod som jag tänkt börja brodda nu när det är halt ute. Skulle vilja få lite råd vad jag skall inför skaffa. Vilken brodd storlek brukar halvblod ha. Hur kan jag kolla själv vilken storlek jag skall ha? Vilka mer verktyg behöver jag ha vid broddningen.
Tack på förhand!

Sv: Brodd storlek

Med all sannolikhet är det 3/8 broddstorlek din häst har. Nu på vintern är det isbroddar man använder. De kan du låta sitta i dygnet runt. Om du har en häst som är lite klantig med benen kan det vara ganska bra att ha boots och skydd på hästen i hagen när den är broddad. Men det är ganska mycket en smaksak. Beroende på var i landet du bor och hur läng och mycket snö ni har kan du ha två eller fyra brodd i varje sko.

De kan du låta sitta i dygnet runt. Om du har en häst som är lite klantig med benen kan det vara ganska bra att ha boots och skydd på hästen i hagen när den är broddad.

Innan du släpper ut hästen i hagen med andra hästar: Kolla att det är OK med de andra ägarna att din häst är broddad! Det är inte alla som accepterar det!

Lite off topic, och kanske ganska oväsentligt, men lite roligt i alla fall. Men mera some en kuriosa i sammanhanget....

När Norrlandslås byggdes, Bodensfästning, skulle dom gigantiska kanonkupolerna upp på Rödbergetshjässa.
Dessa kupoler ska tåla en direktträff ac en 25,5 cm granat.
Dom är med andra ord tunga som all jordens dödssynder tillsamanas.

Dom skulle alltså upp, detta någon gång under tidigt 20 tal. Det finns inte ens i dag en kran som klarar uppgiften.
Men man gjorde en väg upp på berget, som vattnades rikligt, detta i syfte att motverka viss vilofriktion. Så tog man tre gånger 16 spann med nordsvenskar och broddade med halvtums brodda, så satte man tre gånger 18 hästar som mothåll och riggade block och taljor.
Detta ifall allting skulle få för sig att bege sig neråt med en välda fart.
Upp kom kupolerna, och var således vårat norra lås, i händelse av krig.

/ Christopher

Liknande trådar

Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 599
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 429
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 078

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka