Brodda på gräs???

F

FTW

Jag rider på en gräsbana (fint uttryck för en gräsbevuxen åkerplätt ;)) , och nu undrar jag vad ni säger om att brodda med gräsbroddar eller inget alls.
Det går lite undan i svängarna ibland för min häst, med snäva volter i rätt högt tempo, så jag har ju tänkt jag skulle brodda nu när blöta, slippriga hösten kommer. Samtidigt säger ju många att det "stoppar upp" för mycket med brodd, och att man inte ska sätta på det i onödan.
Vad skulle ni göra? :confused:
 
brodda eller inte är alltid en avvägningsfråga...
Visst tar det lite hastigare stopp med broddar i skorna, samtidigt som man minskar risken för sträckningar och annat elände när man får bättre fäste...
Hur du än gör så finns det för- och nackdelar, så du måste avgöra själv. :)

Jag undrar mest över varför du ska envisas med att rida snäva volter i högt tempo?? Sånt sliter ju på hästbenen även med perfekt underlag...
 
Jo du - snäva volter gör jag för att göra det besvärligt för hästen när han sätter upp huvudet i luften och tar ett annat tampo än jag säger. De små volterna har visat sig vara det enda sättet att få honom att välja att samla ihop sig och ta det lugnt.
Jag hade ju också önskat att jag inte behövde slita onödigt mycket på min häst, men alternativet är att fara runt i hästens tempo.
Hoppas dock att insikten ska komma till honom, och hela problemet ska minska. :smirk:
 
Jag brukar skruva i blindbrodddar vid sådana "mittemellanläge". De är ju bara 3-5 mm höga och de stoppar ingenting men ger ändå en viss stabilitet.

/Leoni
 
Kan du klara dig utan att brodda är ju det givetvis bäst, men slirar din häst med bakkärran och är rent generellt ostabil på benen är det klart bättre att brodda, sträckningar och omkullridningar på halt gräs är inte roligt, men det är iofs inte broddtrampskador heller.
 
Jag skulle brodda beroende pa hur graset ser ut. Ar det myclet lerigt och upptrampat ar det ingen ide att brodda, men ar marken hard, bara blot pa ovansidan skulle jag brodda.
Better safe than sorry sager jag.

Till de som sagt att du inte ska brodda pga tramp mm, sa skulle jag ha argumentet att jag hellre tar ett broddtramp, an ett brutet ben eller en muskelstrackning. Dessutom ar det inte sa svart att satta pa boots.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 081
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 374
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 072
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp