Broddar-bra eller dåligt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jo_bo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 726
J

Jo_bo

Hej! Jag har hört många debattera om broddar, vissa menar att det är dåligt med broddar ur belastningssynpunkt. De har broddarna på när de rider ut i isig terräng, för att minimera halkrisken såklart, t.ex om de rider tio minuter utomhus för att komma till ett ridhus har de broddar på men tar de av dom när de väl är inne i ridhuset och sätter på dom igen när det är dags att rida hem.
Att de gör så menar de beror på att broddarna aldrig ska användas i onödan p.g.a att belastningen hamnar på de fyra punkterna på skorna där broddarna sitter istället för på hela skon.
Vad tycker ni därute om detta argument?

Sv: Broddar-bra eller dåligt?

Tycker det verkar ologiskt att ta av broddar i ridhus. Det är ju så mjukt så jag tycker det verkar som att belastingen hamnar på hela skon då ändå...

Förstår folk som inte tycker om att rida på hårt underlag om hästen är broddad i bara trakterna. Då är det mer relistiskt att det blir felbelastning...

Sv: Broddar-bra eller dåligt?

På mjuka underlag (tex ridhus då, eller på is eller snö) sjunker brodden ner och belastar ju inte på nåt konstigt sätt. Så jag anser att rider man en timme i ridhus kan man lika gärna ha dom på om man ändå måste ha i dom på hemvägen ute i halkan sen iaf...

Har man tid att plocka av brodden (och sen sätta på dom igen...) inför varje natt eller träningspass i ridhus, så visst. Men jag kommer aldrig göra det..

Själv sitter mina brodd i hela vintern, alltid fyrbroddat för att vinkeln på ben och hov inte ska bli helt skev, dessutom har de bättre grepp och kan ridas helt "normalt" året om.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka