Broddarna sitter fast!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cayenne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 133
C

Cayenne

Jag vet inte vart jag ska lägga den här tråden, men det blev visst här.
Jo, det är så att min häst är nyskodd och i samma veva så satte hovslagaren i broddar också.
Det som är problemet är att vi får inte ut dem!
Har nin ågra tips på hur man ska göra för att få ut dem?

Kram Åsa

Sv: Broddarna sitter fast!

Tja, du kan prova att spreja med 5-56 som får rinna ner i gängorna. Funkar inte det har nog hovis dragit åt dem för hårt - utan tanke på att du kanske inte har hans/hennes styrka och därför kan få problem att ta bort dem. Är fallet så skulle jag be hovis komma ut och ta bort brodden åt dig - gratis.

//C

det där har jag åxå varit med om, nu för tiden får itne hovis dra åt broddarna. sist fick de sitta i tills han komm tillbaka (blindbrodd).
något som KAN funka är att ta en skiftnyckel med lägnre skaft, så du får lite mer hävstångskraft. lycka till ;)

Brukar sätta broddnyckeln på och sen knacka på skaftet med en hammare. Man måste bara fixera hoven ordentligt med sina knän så att man inte vrickar hästens ben.

tack så mycket! Ska prova allt.
Jo jag ska ta ut dem eftersom det är blindbrodd och det är halt ute...

Mitt tips är också att spänna fast hoven mellan knäna på riktigt hovslagarvis och sen ta i så det knakar(!). Om man har ett bra verktyg (har du säkert) så underlättar det.

5-56 eller WD40 på brodden och sedan underlättar det om man är två (ju starkare desto bättre ;) ).

Jaha, då är jag med!
Verkade lite knepigt att vilja skruva ur vanliga broddar NU... ;)

Typ rostlösare.
Finns att köpa på bensinmackar, biltema etc.

5-56 för uppsmörjning och rostlösning och sedan ett rejält verktyg till att dra ur dem och ingen klen liten kärringgrej vilket verkar vara vanligt att använda sig av i hästsammanhang....

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 111
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -... 2
Svar
29
· Visningar
3 082
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka