Broddfråga

L

LoveRindi

Om hästen är broddad på alla fyra hovar när man rider, kan den då ha blindbrodd i hagen? Då blir det ju lättare att sätta i halkbrodd. Har läst att man inte ska ha broddar när den står inne, för skaderisken, men det blir ju väldigt jobbigt att varje dag rensa och gänga hålen!
 
du kan ha brodden inne om hästen inte är J'vligt klumpig!!
alla travhästar står ju med brodd inne!! se bara till att du har tillräckligt med spån! :D
 
Visst kan du ha blindbrodd i hagen. Fast det blir betydligt halkigare än vanlig brodd. Men står man i inackorderingsstall brukar det vara broddförbud minst bak i hagen.

Jag har 4 brodd/sko runtom från oktober till mars. Jag tar INTE ur brodden alls under den tiden. De har brodd i hagen, när de rids, i boxen, under transport (för hur fan ska jag annars få dem på och av transporten? Men har såklart extra-extra transportskydd då).

Jag har ALDRIG NÅGONSIN haft en broddskada som hästarna fått av att ha brodd inne. Det är om de envisas med att ligga så de trycker upp brodden i magen/bringan, men de flesta hästar tycker det är rätt obekvämt ;)

Så, ordentligt med strö och ha brodden kvar du om du vill du.

Jag vill ju inte de ska halka i hagen heller, därför broddat där med (aldrig haft broddskada annat än när valacken var ung och sopade till SIG SJÄLV på benen med sina egna broddar..), och att stå och brodda ur 16 - 32 brodd morgon och kväll är jag för lat för.

Här har i princip alla som har brodd i hagen (vilket är majoriteten) brodd inne med.

Enda gången jag broddar ur är för hältutredningar, veterinärerna vill inte ha brodd i då..
 
Vill man inte ha broddarna på i hagen så är väl blindbrodd en bra lösning.
Har aldrig varit med om nån häst som skadat sig av att vara broddad i boxen.
Jag har hästen broddad runt om även i hagen (har eget stall och får bestämma själv... :p). Det är lika halt i hagen som på ridturerna och som hon hoppar och busar så skulle en rejäl omkullspringning med en bäckenfraktur som följd vara betydligt mer ödesdiger än de skador som kan uppkomma av att hon skadar sig eller nån annan häst med broddarna. Det är bara att välja... :crazy:
 
Jag har haft broddar dygnet runt, fyra pr hov varje vinter i tio år nu. Inga problem!! Fattar inte hur folk har tid och ork att stå och skruva in och ut 16 broddar var eviga dag... :crazy: Spec när det inte behövs!! Har aldrig varit med om att nån häst skadat sig pga brodd i boxen. Däremot har båda mina hästar slagit huvudet i foderkrubban, men inte tar man väl ut den för det? :smirk:

Min unghäst är lite klantigare med sina ben, så han har ofta boots ute och vid ridning.
 
Tack för svaren! Men en fråga: När brukar man använda blindbrodd?
 
Blindbrodd använder man när man vill skydda broddhålen men inte ha brodd.

Har man som mig så används blidnbrodden vår och höst ;) Från skoningen med vintersko tills snön kommer, och på våren tilsl jag är säker på att snön är borta för gott och vågar sko med sommarskor. Och vid hältundersökningar.

men när jag stod i inackorderingsstall fick man inte ha brodd i hagen t ex, och då hade jag ju blindbrodd utom när jag red. Vid transport är det vettigt att ha blindbrodd med (om man inte som jag lastar på på is och lastar av på is).

Blindbrodden är ju för att skydda broddhålen när du inte har broddar i helt enkelt, när det är beror helt på var och ens rutiner =)
 
Jag har fyra brodd/hov fram och två bak. Jag har blindbrodd bak och skruvar i riktiga bara när jag ska rida. Iof sparkas inte min häst, men det är ju ändå djur, så jag har blindbrodd för att ingen ska kunna komma och säga att min häst har sparkat på någon annans.

Det är lite bökigt att byta varje gång, men det tar inte mer än några minuter.
 
Samma här.. Min ena häst kan dessutom inte röra sig utan brodd i hagen när det är is o snö. Han slår fulkomligt ihjäl sig. Har haft muskelskadda pga. halka så jag har alltid brodd vinter tid faktist.
 
Jag har fyra brodd/sko inne och ute.Och än har han inte fått några skador.
Det är bättre med fyra brodd/sko än bara två brodd/sko när dom står inne.
Då vinklar dom benen konstigt och kan få en skada invändigt.

Men om du har en klumpig häst så använd blindbrodd ute.
 
Det verkar ju också som en smart ide! När man väl har broddat några gånger så går det ju fort. Men, Blindbrodd, har man alltså det mest för att slippa göra rent broddhålen?
 
För att skydda broddhålen mer än slippa göra ren dem. (men man slipper ju göra ren emd). grus etc i broddhålen skadar gängorna, och man kan inte gänga om hur många gånger som helst.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
960
Senast: Miingla
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
269
Senast: sweep
·
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
825
Senast: enough
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 878
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp