Broddhål - blindbrodd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sveipur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 3 317
S

Sveipur

Hovslagaren var här i går och de fick som vanligt 4 broddhål i vinterskorna. Tycker att det är för tidigt att sätta i brodd nu redan., men vet vilket bök det blir när de sen skall skruvas i med småstenar som kilats sig fast och gängor som blivit förstörda. Har aldrig använt blindbrodd, funkar det bra med dem?

Sv: Broddhål - blindbrodd?

Det funkar utmärkt, så länge man håller koll på dem så att de inte slits ned för mycket. Om de blir för slitna så är det nästintill omöjligt att skruva ur dem.

jag har hört en del som sätter bomull i broddhålen också, Själv har jag aldrig provat det så jag vet inte om det är bra eller dåligt.

jodå, de funkar. Men jag tycker bättre om de små platspluttarna som man trycker ner i hålet. ingen risk fär trampskador eller att de blir rundslitna.
De brukar finnas i de flesta ridsportsbutiker för en tjuga

Jag har prövat både plastpluttar och bomull, men det åker lätt ur. Det enda som funkar är blindbrodd, men det är ett himla meck att skruva i och ur dem. Numera får hålen vara tomma. Det går snabbare att gräva ur skiten än att pilla med "plugg". Fast när det har fastnat en liten sten :devil: i hålet brukar jag ångra mig. :crazy:

Även vanliga broddar blir nästintill omöjliga att skruva loss om de blir för slitna, så där är det ingen skillnad. Det gäller bara att antingen byta mellan blindbrodd och brodd tillräckligt ofta, eller komma ihåg att kontrollera höjden på brodden så att det finns tillräckligt mycket kvar för nyckeln att gripa tag i.

Jag har satt avklippta öronproppar i hålen...Funkade ok.. Sen finns det ju gummiproppar att sätta i oxå.

Jag använder bomull, och det funkar jättebra!

Det viktigaste är att man tar en tillräckligt stor tuss och blöter den ordentligt innan man skruvar ner den i hålet och trycker till med en hovkrats eller liknande.

Sen är det bara att gräva ur bomullen och skruva i brodd vid behov. :)

Jag smällde i brodd på en gång igår, lika bra. Det är ju så mjukt i backen än så det är ingen skillnad.
Har elitbrodd så de slits i prinncip inte alls heller, förra vintern hade jag samma broddar hela säsongen.

elitbrodd? Vad är det? Jag har inte så stor koll, då jag alltid har PG-beslag med brodd på vintern...

Det är broddar som inte är helt fyrkantiga utan har lite rundade hörn och som en liten platta i botten så inte det går ner smuts i gängorna. De har mycket hårdare material och smälter inte alls som "vanliga" isbrodd. De ser svarta ut när de är nya. Man kan lätt ha dem en hel vinter om man inte har en häst som t.ex. står o skrapar frenetiskt...

Tack för alla tips och råd. Bomull har jag provat för många år sen och det gick inget vidare, men det kan vara värt att prova med att blöta tussen innan. Öronproppar och plastpluggar var också intressanta.

Kankse det är likabra att dra i broddar iallafall. I hagen lär det ju inte bli några större problem, utan det är värst på hårda grusvägar där de inte kan sjunka ned så mycket. Just nu har vi det ganska halkigt av all lera och broddarna har ju faktiskt lite effekt på det underlaget också.

det finns ju blindbrodd som man skruvar i med insexnyckel, så de kan inte slitas ned för mkt. nackdelen är iofs att de kan rosta fast om man låter dem sitta i alldeles för länge :o

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 085
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 135
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
819
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka