Bukefalos 28 år!

Bröllopsgåva - hur mycket?

Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Jag har så extremt svårt att tänka i termer i att bli besviken på en present.

Besviken är inte ordet jag skulle välja, men om jag får en present som jag tycker är helt onödig och skrymmande, så står jag ju där och "måste" härbärgera den på något vis sedan. Förhålla mig till den måste jag absolut.

Jag känner däremot inte någon direkt besvikelse, och jag känner inget negativt gentemot givaren, men likväl står jag där med en pryl jag hellre hade sluppit.

(Trots det gillar jag inte de där presentlistorna i butiker osv, men det har mest att göra med hela den här bröllopshajpen där bröllopen är så fantastiskt överdådiga och samtidigt så totalt opersonliga att en sådan sak som presenter och klädsel blir ett problem.)

Jag skulle gärna se en generell återhållsamhet när det gäller att ge varandra prylar, just för att det blir ännu en pryl att ta hand om.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

500kr och ett vackert kort valt med omsorg tycker jag! :)

Jag kanske är den enda men jag älskar bröllopslistor på presenter! :) Hellre det än en direkt önskan om bara en sak så att man får press på sig! Jag gillar dessutom att välja och grunna lite så att presenten både blir lyxig men ändå genomtänkt och passar paret bra! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

När folk med två välavlönade jobb, oftast fyllda minst 35, som äger bostad, bilar och gärna båt eller något i den stilen, önskar sig "pengar", tycker inte jag att det känns bra. Om de önskar sig dyra vinglas i en preciserad serie, har jag däremot inga problem med det. Men det känns lite underligt att ge "pengar" till familjer som lätt tjänar dubbelt så mycket tillsammans som vi själva, tex.

Men precis. Det känns jättekonstigt! Det gäller ju även när de som gifter sig enbart önskar sig riktigt dyra saker. För drygt tio år sedan när en kusin gifte sig så frågade jag (som studerade) vad de önskade sig i bröllopspresent. Det kändes rätt knäckande när inget av de preciserade presenterna gick på under 1000 kr. Det var ju hela min månadsbudget för mat.

Oj, det här var ju en gammal tråd ser jag nu!
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Men det går ju faktiskt alldeles utmärkt att avsäga sig presenter om man tycker det är jobbigt att få. Det jag har svårt att förstå är det här med att folk ska ha pengar istället till motsvarande värde så att de kan köpa vad de vill. För mig faller konceptet med present då.

kl

Vi ska gifta oss efter sommaren och osa-svaren ramlar in för fullt. Vi kan konstatera att i princip alla som har svarat har frågat efter en önskelista, och kanske fem stycken har efterfrågat just en sån där lista där man kan bocka av.

Så vi har fallit till föga och håller på att knåpa ihop en önskelista. Vi har relativt nyligen flyttat till ny lägenhet från en minimal studentlägenhet så vi har inte det där "problemet" med att vi har allt som vi behöver. Men vi försöker hålla det på en lite lagom nivå. Tillräckligt detaljerad för att folk ska känna sig hjälpta, men inte "3 st fat "bla bla bla" à 179:- på cervera.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Det var snällt av er! Jag är bjuden på bröllop i sommar och hade lätt ångest över presentinköpet tills jag fick veta att de ville ha bidrag till sin bröllopsresa. Stor lättnad kan jag säga, och jag hade känt likadant om de haft en önskelista :)
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Ja alltså nu lät det kanske som att vi absolut inte ville skriva en önskelista! Så var det inte. Mer att vi kände att det var lite olustigt att skicka ut en lista med inbjudan då det för oss kändes som en beställningslista. Men nu när folk uppenbarligen tycker att det är en bra idé så känns det ju bättre :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp