Bronkit utan hosta endast näsflöde

Qsen

Trådstartare
Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag tog in förskräckt över hur krassliga tassar han hade. Han fick då inte gå på hårdare underlag än åkermark endast skritt ,inte rida.Detta resulterade i att han föll ur kondition. När det då var dags på sen hösten att sättas igång och så flyttades han till vinterhage. Och då kom snoret. Miljöåtgärder enl. alla skolor är vidtagna. Han går på lösdrift. Det är mycket sällan han stallas in för natten.
Vi har provat slemlösande som ges med foder + kortisoninjektioner. (Kamera visar slem i luftvägarna. Själva lungor ok). Ingen vidare effekt. Gick över på inhalationer. Hade ganska bra effekt första veckan på Flutide och Ventoline. Flutide som sen trappas ner vecka 2 och det har nu sakta börjat komma tillbaka mer snor. Vet. tycker vila i hage. Jag tror jag har läst alla inlägg jag kommit åt här på buke men oftast är det hosta som är problemet. Han frustar ju aldrig ut slemmet heller då han bara lullar på i hagen med några glädje rusningar och bockningar stundvis. Nu till mina frågor :)
-Är det hemskt ovanligt att det endast förekommer näsflöde (trögflytande) vid bronkit som han har som diagnos *Bakterieodling gjord som inte visar någonting. Ingen temp. Dock lägre temp med inhalationer. Nu 36.7 tidigare kring 37.4.
-Motion tänker jag spontant att "astmatiker" behöver. När jag har fuskat och gått nån liten promenad så får han upp lite flås och han får frusta ut lite snor. Inga problem med andningen. Hur har ni/andra blivit rådgivna av veterinärer. Upplever att min veterinär är lite osäker då han inte hostar.
- Kan man få hålla på länge med inhalationer tills det börjar ge med sig?
Ursäkta för romanen hoppas ni kom er såhär långt *pheew* :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp