Brorädd häst...

A

Alize

Jag har ett stoort problem med min ponny, han är livrädd för broar. Jag kan sitta och driva, driva, driva i timmar utan att han ens sätter sin hov på en bro. Spelar ingen roll hur man än försöker, att locka honom med godis, leda, rida, skänkla, dra i honom, vifta med spö bakom, rygga honom över, trava över, gå i skänkelvikning, ha hästkompis som visar att det inte är farligt, leda ellr rida precis i baken på bästisen, inget spelar någon roll, han går inte i närhetenm av en bro. Han backar bara undan eller försöker gå åt sidan eller svänga runt... :( :cry: Låter man honom stanna och titta ställer han sig och betar. :confused: Är det någon som haft liknande problem eller kan tipsa om hur jag ska lära honom gå över broar?
 
Bygg en egen bro och träna hemma på stallplanen eller ridbana om du har tillgång till det.

Bro byggs lätt:
Allt du behöver är plankor, spik och såg!

Lägg några plankor brevid varandra så lång som du vill att bron ska vara, tex. två meter lång så är det två meter långa plankor.
Logiskt.
Hur många två-meters-plankor du vill ha brevid varann beror på hur bred du vill att din bro ska vara. Tex en meter och varje planka är 10 cm bred så blir det ju tio st två-meters-plankor brevid varandra.

Sedan så sågar du meter-långa plankbitar och spikar fast över dessa som ligger på marken redan (tex).
Så att underplankorna ligger lodrätt och de du spikar på ligger vågrätt. Hoppas du förstår.

Sedan är det bara att lägga ut den på marken och ha din häst i lina. Du kan ju börja longera hästen över, den kommer nog att hoppa över den först.
Gör allt, träna varje dag. En dag kanske du bara ber hästen att gå fram och lukta på den och sedan är det bra.

Lycka till!

Ps: Man kan använda lastpallar också att gå på men dom har ju ganska stora springor så det är liite läskigt.
 
Vad för slags broar? Är det träbroar eller vanliga vägbroar?
Är det träbroar tycker jag att du ska bygga en "bro" hemma vid stallet, bara några plankor med"luft" under (så d ekar när h*n går över).... Träna på den först...
Annars kan men juh alltid köra uttröttningsmetoden, ta en longerlina å sätt fast i hästen, gå själv över beron å sätt dig å ha picknick på andra sidan, hästen kan stå där å dumma sig bäst den vill, du kan ha trevligt utan den... Går hästen fram så berömmer du, backar den så bryr du dig inte... D kan ta nåra timmar, kanske hela dan men tillslut tröttnar den... Var bara noga med att hästen inte får stå och sova på andra sidan bron, den ska vara uppmärksam och hela tiden koncentrera sig...

Annars tror jag att det kan vara värt att träna lite ledarskapsövningar med din häst, blir du ledare så följer den dej, även om du går över en bro...

När det funkar från marken är det bara å hoppa upp, men var ENVIS!!

LYCKA TILL!!
 
förresten hur är hästen om du går över bron före?

Om hästen är RÄDD för bron så är det din uppgift som ledare att gå före och kontrollera att bron är säker.
Men om hästen är dum och bara inte vill så är det bara att träna vidare först hemma tycker iafl jag
 
Han bryr sig inte om jag står på bron, går över eller står på andra sidan... :cry:
 
Min häst tyckte inte om broar förut, hon gick om en häst gick före och jag ledde och så, men nu efter att jag lett henne flera ggr och /eller haft sällskap så går hon över själv (utan sällskap) när jag sitter på också. Det handlar nog mest om att låta dem vänja sig, på olika sätt beroende på hur hästen är, och sedan när de vet att det inte är farligt och litar på en då går de över.
 
Jag har byggt ihop två lastpallar och förstärkt dom så det inte finns några springor.

Om man har ett smalt utrymme som gör att hästen måste gå fram eller bak - ingen möjlighet att gå på sidorna så kan en medhjälpare stå bakom och smacka på medan du själv går framför och lockar.

När hästen, till slut, går över kan man flytta "bron" till ett annat ställe så tränas hästen på olika ställen.

Tar nog tid men det gäller att ha tålamod!
 
Du får nog helt enkelt vänta ut honom. Ta med dig käk och ficklampa för det kan nog ta ett tag... Han har förmodligen lärt sig att du ger dig efter ett tag och han väntar helt enkelt ut dig. Longera eländet framför bron och testa med jämna mellanrum att leda över bron. Longera tills han fattar att om han inte går över då blir det longering tills han stupar! Han kommer att gå över bron men inte förrän han fattar att han inte har ngt annat val. Hästen är smart och gör det han tjänar på. Tyvärr så har han kommit undan förr, därför så kommer det troligtvis att ta en stund att få honom att fatta att DEN HÄR gången ska HAN ge sig. Lycka till.
Ditt alternativ till detta är, som jag ser det, att aldrig mer rida över broar!
 
Eftersom du redan provat allt du kunnat för att försöka få honom gå över den där bron så är det nog plan B som gäller.

Som någon sade- bygg en bro hemma!
Hästen är klart skraj för att kliva upp på bron och se sig själv med bara luft under fötterna, och hästar är ju mest varsamma om var de sätter sina fötter.
Så börja enkelt med att få hästen att sätta sina fötter precis där du vill, att sluta vara så rädd om sina fötter helt enkelt. Ta det lite i taget och testa allt du kommer över givetvis utan risk att hästen skadar sig ifall den blir skraj och skyggar.
ideer: lägg hovarna i hinkar, börja med en enda hink på en framfot och när den kan stå så utan att se så vilse ut så prova på bakfötterna, en hink på varje framfot samtidigt osv.
Presenningar och plastpåsar är underbara ting, börja med en liten plastpåse som du smeker hästens rygg med, huvud, ben osv och med tiden presenningar över ryggen samtidigt som du lär hästen kliva på plastpåsar och presenningar.

Trappsteg är också bra om du har någonting liknande i närheten, alltså en terass som är 20-30 cm hög att kliva upp på, inte 40 trappsteg upp till lägenheten givetvis.

Andra objekt som låter ihåligt här hästen trampar på dem funkar också bra, typ en solid träskiva eller järnskiva som du lägger upp på några tunna träplankor osv.

När hästen klarar av att går vartsomhelst du ber den under de korta 10 minutersträningarna du kan syssla med efter ridturen hemma på stallplan kan du prova att ta dig tillbaks till den där skräckinjagande bron du verkligen vill ta dig över och med lite tålamod försöka igen.

Lycka till!
 
Har föresseten insett att nu är han visst rädd för asfaltsbroar oxå... *läskigt, det kom en massa bilar* Lyckades rygga honom över bred bro med räcken och sen gick han snällt över tebax.. :) men nu är det de smala broarna utan räcken, hur gör man med dom? Jag bara undrar, om hästen skuttar åt sidan? :confused:
 
Du kan vara glad att du har en bro rädd häst! Min häst var inte rädd för broar och det slutade med att han ramla i från bron ner i en å med så mycket vatten i så att bara nosen stack upp, 4 st brandbilar fick komma och plocka upp honom. Så var försiktiga i alla fall om det finns vatten under......
 
Om du fodrar din häst i en hage som det inte finns så mycket hö och andra hästar i så kan du lägga höet i en hörna och lägga lastpallar runtom så att han måste gå upp på dom för att få mat. och då borde han efter ett tag antigen vara välldigt hungrig ( :angel:) el lärt sig kliva upp på lastpallar.. och förknippar dom med någe bra..
 
Jag har haft liknande problem (valacken nu gillar inte tråbroar heller, men går snällt om jag går först). Iaf, den här ponnyn var som din, han skulle INTE över, och ställde sig och betade om man försökte vänta ut.

jag byggde helt snoika en "bro" utanför stalldörren. Två täta lastpallar, och så gjorde jag ett litet räcke.

För att komma ut/in i stallet var han TVUNGEN att gå på bron. Sen så stängde jag för så det var boxen - eltråd - bron och så en liten hage utanför (eller om man har ridktiga hagen nära kan man bygga korridor)

Sen la jag ut maten i den lilla hagen utanför stallet och bortom bron. Sen gick jag. Han stod TIMMAR innan han ens gick och nosade på bron. Sen lyckades han efter ytterligare timmar att HOPPA över hela bron, så då förlängde jag den med lastpall och höjde räckena.

I sinom tid (minns inte exakt hur lång tid det tog, men en hel dag iaf) så blev hungern för stor, och han vågade sig ut med dunder och brak. Belöningen kom ju omedelbart iom att han då fick mat. (jag satt i godan ro i trädgården och fikade under tiden *s*).

Sen när han skulle in tog jag in de andra, och ställde honom i lilla hagen. la maten i boxen och så fick han välja själv när han skulle passera bron. Vid nattfodring hade han fortfarande inte gått över, men när jag kom ut på morgonen stod han i boxen iaf.

Sen höll jag på sådär, tror det tog ungefär en vecka, sen gick han lugnt och fint över bron. Då tog jag bort den och ställde den på ett annat ställe. han var lite tveksam men gick över efter fem minuters tvekan.

Sen var det bara prova med riktiga broar, och han var inte direkt "jippi, en bro" utan tvekade fortfarande en del, men gick att övertala.

Sen var det aldrig problem. träbroar, stenbroar, asfaltsbroar - han gick över utan att blinka. Smala, höga, med räckern, utan räcker - spelade ingen roll.

Eldprovet var när han gick över en hög bro över en motorväg (hmm..jag ehh..provred nydragningen av E4:an innan de öppnade den för trafik *vissel*). Stod en stund med honom på bron och tittade på bilarna låångt därnere. Han var helt cool.

Så, har du möjlighet skulle jag rekommendera den metoden. Hästen får SJÄLV ta beslutet om och när h*n ska över bron, belöningen kommer omedelbart iform av maten, och du behöver inte sitta en hel dag vid en bro med en häst i andra änden en lina =)
 
Låter ju jätte bra,, särskilt som du slipper jobba själv,, :angel: man är ju litte lat,,

Fast jag tycker att man ska vara försiktig med att bygga en bro in i stallet,, om tex hästen får för sig att hoppa, el att dra över bron,, kan det nog gå ganska illa när han landar i stallet. beror ifs på hur stallet ser ut...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 754
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 326
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp