Brösta eller förbygel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare askungen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 5 877
Sv: Brösta eller förbygel?

Mitrolle skrev:
Fast remmen mellan frambenen sitter ju fast på båda, så de är ju exakt likadana utom att den ena har resår.

Ja remmen mellan benen är till för martingalfunktionen på bröstan, på förbygeln är det alltid en rem mellan benen. (Det finns dessutom ofta resår på förbyglar också, dock inte den du visa) men som någon annan skrev här har förbygeln en rem runt halsen/ovanpå manken ungefär, medan bröstan fäster man bara i sadeln och utan någon rem runt halsen/ngt ovanpå manken.

jag skulle kalla bägge förbyglar eftersom de har rem mellan frambenen.
enligt min definition är en brösta en bred rem över bogarna, med en smalare rem över manken, men den har ingen rem mellan frambenen

på den med resår går ju inte remmen att ta bort, så den kan ju inte bara vara till martingalen. jag skulle kalla det förbygel

Tofflan skrev:
Om man nu vill ha något av dom (förstår inte varför) så är en förbygel bättre för den hindrar inte hästens rörelser lika mycket som brösta. En brösta ger väldigt dålig bogfrihet.
och jag har hört att en förbygel hindrar musklerna mer om man ska hoppa, än vad en brösta gör. men det hindrar ju bara om sadeln verkligen glider bakåt, för så länge sadlen är still ska ju bröstan/förbygeln inte sitta åt spec hårt

jag använder förbygel vid en del hoppning och alltid på terrängbanan
för att den ska hindra sadlen att åka bakåt OM hästen behöver sträcka ut sig extra mycket i något språng

tack för alla svar. väljer nog att köpa förbygel, verkar bättre eftersom brösta tydligen hindar bogens rörelsefrihet.

Marika: Den glider bara bak när vi hoppar, och i övrigt ligger sadeln bra. Han har hög manke, så de e svårt att hitta sadlar som passar riktigt bra.

Liknande trådar

Utrustning Nu är det säkert jag som är lite trögtänkt, men finns det nåt smart och smidigt sätt att se till att equibandet inte glider bakåt (eller...
Svar
4
· Visningar
392
Senast: Linda_A
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka