Brösta och förbygel, skillnad??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare frisén
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 15 500
F

frisén

Hej! jag vill reda ut några saker. Känner mig lite dum men..
Martingal vet jag vad det är.
Men Förbygel är det till att hålla sadeln på plats?
Och brösta vad är det då? samma sak? skillnad mellan dem?
fäster man martingalen i bröstan/förbygeln??

Tacksam för svar

mvh Nina

Sv: Brösta och förbygel, skillnad??

Brösta: Fästs i sadeln från ring till ring runt hästens hals. Du kan använda en vanlig martingal till denna, finns oftast en läderfålla där man kan trä genom den.

Förbygel: Fästs också i sadelns ringar men går även under och fästs i sadelgjorden. Till denna finns korta martingals att fästa till oftast. Man kan välja med eller utan martingal. Förbygeln för att hålla sadeln på plats antar jag. Det går en rem över halsen/manken på hästen också.

Jag har en brösta som fästs i sadelgjorden på sidorna istället för ringarna och under magen (går en läderrem över halsen också för att hålla uppe). Har en kort martingal till denna.

Tack för svaret blev lite klokare på detta!=)

Haha jag hade själv en tråd om detta för några månader sedan så du är inte ensam :D

Tilläger att både brösta och förbygel kan sättas i sadelgjorden/stropparna också, tex dessa modeller:

img_1036c_109170721.jpg

pic246.jpg

Skillnaden mellan brösta och förbygel är att förbygeln fästs i gjorden under magen.

Men är det inte martingalen som sitter under magen på den vita hästen?

men skit samma, det finns hundra miljoner olika modeller. Kolla inom körning också.

Joo, och det är en brösta den har på sig :D
Men den sitter inte i ringarna, utan i sadelgjorden/stropparna på sidan, det var det jag ville demonstrera :)

Okej tack så mycket för bilderna och eran hjälp. =) men är det brösta och martingal fuxen har på sig?

Mvh Nina

nej det är en förbygel, skimmlen har en brösta och en martingal. dock så har förbyglen och en brösta+martingal samma funktion

en brösta går oftast bara rakt över bogen och fästs vid sadlen och ev sadegjorden. den fungerar inte som en hjälp tygel så som martingalen utan håller endast sadeln på plats.

en förbygel är en blandning mellan martingal och brösta, det är en hjälptygel som fungerar på samma sätt som martingalen men håller också sadeln på plats så som bröstan gör.

förstår du?

Brösta

21838324.jpg

Behöver man också en martingal sätter man antingen en vanlig martingal utanpå bröstan eller så trär man själva martingaldelen, EJ halsremmen, genom det fäste som finns mitt fram på bröstan.

Förbygel

621666.jpg

Man fäster en kort martingaldel i ringen som sitter mitt på förbygeln där alla remmar möts mitt fram på bringan.

Jag är inte helt haj på hur man får in bilder i inlägget men vissa verklar blanda ihop förbygel och brösta lite.

En martingal visste du vad det var så den hoppar vi över.

Brösta och förbygel hindrar sadeln från att glida bakåt. Bröstor brukar man använda på westernsadlar det kanske ger dig en aning om vad jag pratar om? Söker du på brösta på google kommer allt möjligt upp. Så jag ska försöka förklara. Bröstan har tre utgående remmar. En som fästs i sadelgjorden och en (höger) och en (vänster) som fästs i dom små ringarna på sadeln. Det går på vissa bröstor att fästa små martingal remmar i ringen där alla remmar går ihop.

En förbygel finns i lite alla möjliga former. Den fästs i sadelgjorden som en brösta och det går också två remmar ut till sidorna. dom remmarna kan man fästa i sntingen dom små ringarna på sadeln eller i sadelstropparna/sadelgjorden men det beror på vilken modell man har. FRÅN remmarna man fäster i sadeln går det en rem över manken på hästen som är fäst i remmarna som fästs i sadeln (med en ring där emellan remmarna då). Man kan fästa små martingal remmar i ringen på bringan där alla remmar går ihop på den också.

Hoppas det har hjälpt något eller rörde jag om det helt i huvudet på dig nu?

hej bröstan du har på din fux, är snygg och hela hästen super fin!

Undrar vad du har för märken på utrustningen din häst har på den bilden:)!!
Mvh

Tilläger att både brösta och förbygel kan sättas i sadelgjorden/stropparna också, tex dessa modeller:

img_1036c_109170721.jpg

pic246.jpg

Skillnaden mellan brösta och förbygel är att förbygeln fästs i gjorden under magen.

hej bröstan du har på din fux, är snygg och hela hästen super fin!

Undrar vad du har för märken på utrustningen din häst har på den bilden!!
Mvh

Bröstan har tre utgående remmar. En som fästs i sadelgjorden och en (höger) och en (vänster) som fästs i dom små ringarna på sadeln. Det går på vissa bröstor att fästa små martingal remmar i ringen där alla remmar går ihop.

Det där stämmer ju inte...en brösta har normalt ingen rem som går mellan frambenen (antar att det är det du menar med "en som fästs i sadelgjorden")

En brösta:
stor-28042005122753.jpg

En förbygel med martingal http://tavlingsryttaren.se/images/2009/sany0007r_41578278.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 987
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag känner mig lite dum men jag har inte riktigt koll på begreppen och undrar om bukeoraklet kan hjälpa mig? Som jag har förstått det är...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Luff
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 339
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka