Bröstpump ??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gylle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 3 472

gylle

Trådstartare
Har i bakhuvudet att jag sett i någon tråd att någon använt vanlig människo bröstpump för att mjölka stoet, men hittar det naturligtvis inte igen. Fungerar det ? Vilken typ var det (googlade och det finns ju mängder allt från billiga till för över tusen kronor) ? Accepterade stoet det utan protester ?
Är 110% värdelös på att mjölka ur att lyckas få ut en hel flaska om det skulle behövas känns som att det skulle ta ett par timmar, så ett hjälpmedel som funkar bra hade nog inte varit fel att ha hemma om det skulle behövas.
Funderade också på om det på förstagångs stoet hade varit bättre att först mjölka ur lite för att lätta på trycket, vet ju hur pipiga de var sist när fölis skulle till de ömma spända bopparna ?

Sv: Bröstpump ??

Kolla på apoteket.

Om de inte har en hemma brukar de kunna beställa och den är inte så dyr.

Den de har på apoteket som kostar nån 100-lapp duger bra.
De flesta ston bryr sig inte, om de för övrigt tolererar att man rör juvret.
Etttips är att blöta juvret lite innan mjölkning då funkar det bättre.

Kolla på apoteket.

Om de inte har en hemma brukar de kunna beställa och den är inte så dyr.

Jo att det finns på apoteket vet jag, men det jag frågade om var om det verkligen funkade på stona. Inte mkt lönt att köpa en om det inte fungerar.

Den variant jag har är en enkel cylinderpump, som gör ett vakuum när man drar isär cylindrarna. Släpper stona mjölk så drar man ur en halv dl på ett par-tre drag.

Den de har på apoteket som kostar nån 100-lapp duger bra.
De flesta ston bryr sig inte, om de för övrigt tolererar att man rör juvret.
Etttips är att blöta juvret lite innan mjölkning då funkar det bättre.

Vad bra, du har alltså testat sådan ? Är det smidigt och enkelt att få ut mjölk med den ?
Menar du att jag skall blöta innan "vanlig" handmjölkning eller när man skall använda pumpen ?

Är det att föredra att först släppa på trycket i juvret lite genom att mjölka ur innan fölis försöker (tänker då på förstagångaren) den som haft föl innan hon lyfter tom undan bakbenet för mig så att jag skall komma åt nu när jag känner på juvret så henne behöver man ju inte klydda med i år ?

Jag brukar torka av juvret, och sen dra ur ett par strålar för hand, innan jag tar till pumpen.
Det tar ju nån minut efter stimulering, innan de släpper till mjölken, så att bara börja pumpa är inte så snällt. ;)

Det bästa är egentligen att mjölka ur 2-3 dl och nappa fölet med innan det reser sig.

Delvis KL.

Vi har en sån och har använt den jättemycket under 20 år! En del ston vill inte riktigt släppa till direkt men då brukar jag handmjölka lite först. När det släpper så går det jättelätt och fort. Ungston kan det vara lite trixigt med innan det funkar men det har gått efter ett tag. Sen måste det ju bli vacuum också annars funkar det inte. Man får testa lite med olika "tag" tills man känner att det blir ordentligt sug.

Förra året hade vi ett föl som inte kunde stå upp och pumpen var helt ovärderlig när man skulle ge en flaska i timmen eller nåt sånt. Vi hade lite problem att få stoet att släppa till när vi hade hållit på många gånger men med varmvatten o massage kom mjölken igång igen.

Lycka till!
Hälsn Ann

Buffa först lite på juvret innan du mjölkar, det stimulerar igång mjölken. Se hur fölungarna brukar göra.

Dum fråga kanske, men får ni verkligen komma till juvret när det är så fullt? Mina ston är pipiga redan utan att det är mjölkfyllt...

Vet att vi hade lite bekymmer när min häst föddes, men stoet ville definitivt inte att Jag skulle röra juvret.

När det gäller mina hästar så SKA jag kunna röra juvret oavsett vilket humör stoet är på. Kan vara lika viktigt som att få komma åt ett sår utan att bli ihjälsparkat.

Exakt här tar vi dusten ang juverna i ett tidigt stadie, det är ingen diskution, de kan veva bäst de vill, det är bara att lära sig att matte bestämmer oavsätt hur ont det gör. Min ena var väldigt gnällig sist och det var många diskutioner innan hon gav sig, men det hade vi igen när hon egentligen inte alls ville vara med om fölis första tuttande, det räckte att ryta till och spänna ögonen i henne så gav hon sig och lät fölis tutta trots att man såg på hela damen hur ont det gjorde (och hur hon suckande tyckte att matte är hemsk som utsatte henne för detta....)

Buffa först lite på juvret innan du mjölkar, det stimulerar igång mjölken. Se hur fölungarna brukar göra.

Jag har buffat för glatta livet men inte fasiken blir jag bättre på att mjölka för det ;) iofs så gick det enkelt på det ena stoet men det andra var hopplöst så kanske är det det ena som är ovanligt svår (bara det enkla av dessa två som är dräktig i år).

Blir ett inköp av en bröstpump så snart jag kommer i närheten av ett apotek, känns som en bra sak att ha hemma.

Så var man fast i bröstpumpernas djungel :D

Upptäckte att det fanns mängder av sådana att köpa begagnat också och därmed går det även att få tag på de för människor "bättre" pumparna för max 200:- frågan är bara vilken är bäst till häst tro ?

3 varianter verkar mest lättåtkomliga.

1. Apotekets "rör" fanns hemma på apoteket kostar runt en 100 lapp.
80756487_1.jpg

2. Avent Isis - verkar vara den utan diskution mest poppis bland människor. Så här står det om pumpen:
ISIS ÄR ETT GENOMBROTT I BRÖSTPUMP DESIGN. I EN KLINISK STUDIE BEVISADES ATT ISIS ÄR LIKA EFFEKTIV SOM SJUKHUSENS ELEKTRISKA PUMPAR.

MED HJÄLP AV VAAKUM RÖR SIG FEM BLADFORMADE PLATTOR IN OCH UT OCH MASSERAR OMRÅDET KRING BRÖSTVÅRTAN, VILKET STIMULERAR ETT NATURLIGT MJÖLKFLÖDE.

Bild på den:
5404415715.jpg

3. Medela Harmony. Amningspumpen är lättanvänd med en hand. 2-fas pumpsystem för att efterlikna en bebis sugande för att underlätta när du börjar pumpa.

Bild:
5007392737.jpg

Hjälp en förvirrad männsika som måste bestämma sig och komma till skott innan fölet gör det ;)

Så var man fast i bröstpumpernas djungel :D

Upptäckte att det fanns mängder av sådana att köpa begagnat också och därmed går det även att få tag på de för människor "bättre" pumparna för max 200:- frågan är bara vilken är bäst till häst tro ?

3 varianter verkar mest lättåtkomliga.

1. Apotekets "rör" fanns hemma på apoteket kostar runt en 100 lapp.
80756487_1.jpg

2. Avent Isis - verkar vara den utan diskution mest poppis bland människor. Så här står det om pumpen:
ISIS ÄR ETT GENOMBROTT I BRÖSTPUMP DESIGN. I EN KLINISK STUDIE BEVISADES ATT ISIS ÄR LIKA EFFEKTIV SOM SJUKHUSENS ELEKTRISKA PUMPAR.

MED HJÄLP AV VAAKUM RÖR SIG FEM BLADFORMADE PLATTOR IN OCH UT OCH MASSERAR OMRÅDET KRING BRÖSTVÅRTAN, VILKET STIMULERAR ETT NATURLIGT MJÖLKFLÖDE.

Bild på den:
5404415715.jpg

3. Medela Harmony. Amningspumpen är lättanvänd med en hand. 2-fas pumpsystem för att efterlikna en bebis sugande för att underlätta när du börjar pumpa.

Bild:
5007392737.jpg

Hjälp en förvirrad männsika som måste bestämma sig och komma till skott innan fölet gör det ;)

personligen har jag den första...har använt den på mig själv också :D
blev lite glad när jag var på apoteket igår och såg att den fortfarande finns på marknaden.....hade en annan också likt den som du visar som är gul...men de skippade jag fort...funkade skitdåligt...men som sakt smaksak...den första håller jag på och även billigast *s*

Jag har både 1an o 2an efter mina barn. Ettan är oslagbart bäst till häst.
Den andra är svår att pumpa i den positionen o dessutom är det svårare att få vakum med den på häst.
Rättare sagt jag har inte fått den att funka alls på häst. Den kräver nämligen att du håller den i upprätt läge o det kan du inte när du pumpar på häst.

Jag har både 1an o 2an efter mina barn. Ettan är oslagbart bäst till häst.
Den andra är svår att pumpa i den positionen o dessutom är det svårare att få vakum med den på häst.
Rättare sagt jag har inte fått den att funka alls på häst. Den kräver nämligen att du håller den i upprätt läge o det kan du inte när du pumpar på häst.

Det var ju tur att man frågade här först, tyckte själv att Avent såg så enkel och smidig ut och apotekets så jobbig ut. Tur att jag inte sprang och köpte en Avent då hade jag stått där och trott att jag var lika dålig på att pumpa med pump som för hand :D
Då blir det till att susa inom apoteket imorgon när jag ändå måste ner och köpa käk till de där fyrbenta.

Jag har bara hästerfarenhet men desto mer av den:laugh:
Vi har haft nr 1 sen 1989 så den firar 20 års jubileum i år! Toppen! Tror jag skrev ett lite längre inlägg om det tidigare i tråden.

Lycka till! Hälsn Ann

Jag föredrar nummer 1 både till stona och numera även till mig själv.
Har en nr 2 som jag inte tyckte fungerar bra på mig, får man ett ordentligt vaccum släpper packningen och poff så är mjölken överallt.

Nr 1 ger lätt ett par dl på en minut, man får ju hälla över i flaskan för röret blir snart fullt. Hade den med till Ultuna när vi åkte dit för ett par år sen med en prematur och veterinären var faschinerad över hur bra det fungerade.

Hoppas det är OK om jag spinner vidare, men själva nappflaskan då? Den ska vara för lamm? Typ den som N***post har?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka