Brukbarhet efter fång?

A

aspartam

Mitt sto håller för tillfället på att återhämta sig efter sitt tredje anfall av fång. Jag har börjat fundera på hur brukbarheten ändras, då hovbensrotation eventuellt kan ha skett (inte enligt vet.).
Hur vet man om hästen duger till ridning/körning? Är det bara röntgen som kan fastställa det eller finns det andra metoder?
När det gäller att avla, kan det finnas begränsningar där också? Till exempel att fostret blir för tungt för stoet eller att betäckningen frestar för mycket på hovarna...?

Tacksam för svar och andra funderingar! :bow:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
En röntgen av hovarna är ju bra just för då får du svar om hovbenet roterat eller ej och om det gjort det, hur mycket.
 
Sko vägrar jag göra, då det var en av anledningarna till att hon fick fång andra gången. Är det någon mening att röntga då?

Hur vet man var närmaste röntkenställe är då?

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Vad var det som gjorde att hästen fick fång av skoníng :confused:

Röntgar gör man på närmaste veterinärklinik för hästar....
 
Det är bra att röntga så du vet om rotation har skett. Det går att helt återställa hästen med rätt verkning. :D
Det blir lättare om du/hovslagaren ser hovbenets vinkel på en röntgenbild. Det ser man också på den vinkel som den nya utväxten får. Hovväggen följer hovbenet i utväxten.

Du behöver inte sko hästen. Bättre blodgenomströmning som oskodd hov ger kan motverka återfall.

Närmaste röntgen bör väl vara hos närmaste hästklinik, ;)

Se bara till att din häst får smärtlindring så länge den behöver efter fånganfallet.
 
Strypt blodtillförsel på grund utav skorna plus för lång tid mellan verkningarna.

Hur vet man var närmaste veterinärklinik ligger då?

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Tyvärr tål hon inte smärtlindrande. :(

Vilken hovslagare är bäst, en »vanlig» eller en travinriktad?

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Jag bor i Uppsala, men hästen bor i Sollefteå...

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Kul att höra att det finns fångisar som mår bra!
Jag skulle göra så här om jag vore dig:

Ta kontakt med svenska hovslagarföreningen (maila eller ring), frågar efter hovslagare som har erfarenhet av fång och rådgör med henne/honom om var och hur du ska röntga (ev. Remiss från din veterinär).
Jag är övertygad att framtida brukbarhet av hästen beror på vilken hovslagare du använder dig av.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 176
Hästvård Jag behöver er hjälp lite nu. Tankar och funderingar samt era erfarenheter från när era hästar fått fång. Det här har hänt. Tummen...
2
Svar
30
· Visningar
4 414
Senast: axel
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 449
Senast: pulkaskurk
·
Hästvård Hej alla bukar med fångkontroll. Har en shettis som nu åter igen har fått fång. Nu har hon stått med detta i 4 veckor och det är...
Svar
2
· Visningar
1 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp