Brukstråden 2023

YlvaG

Trådstartare
Hur ser det ut för er där ute i landet? Börjar säsongen komma igång? Vilka hundar har ni i år, vad har ni gjort, vad är planen för året. Något ni fokuserar extra på? Något som krånglar? Något särskilt mål eller delmål?
 
Jag är ju ny inom brukset. Eller ja, hundträning generellt. Har nu en 2årig omplacering, tervueren från arbetande linjer. Han är tränad och/eller tävlad i lydnad, rallylydnad, agillity, sök och spår.

Jag skulle helst vilja köra sök med honom och det är även det han briljerat inom enligt tidigare ägaren, dock ej tävlad. Men att hitta sökfolk är ju stört omöjligt. Alla jag pratat med har slutat men gett mig ett annat namn att kontakta, och så har det fortsatt. Jag är troligtvis välkommen till hans förra sökgrupp, men det är en rätt bra bit dit. Så vi får se.

Bruksspår är helt nytt för mig. Jag har kass balans, veka fotleder och noll lokalsinne. Och en helt övertaggad hund i spåret. Jag kommer slå ihjäl mig. :nailbiting: Tips för att få ner tempot lite?

Min drömsport inom hund är egentligen annars rapport. Men det lär nog inte hända.

Planen för året är iaf MH först och främst. Och att vi ska lära känna varandra, jag ska lära mig regler och så ska vi testa oss fram. Jag har absolut usla tävlingsnerver och är tom orolig för att mina nerver ska påverka hans MH. Så tävling ligger låååångt bort, men jag vill ändå träna inför att eventuellt våga en dag.
 

Bifogade filer

  • ABA16E62-D667-4B3B-B4AE-AAB71B603A7E.jpeg
    ABA16E62-D667-4B3B-B4AE-AAB71B603A7E.jpeg
    531,7 KB · Visningar: 32
Jag har två hundar.
En fyraårig Aus.Cattledog som jag tävlat lägreklass sök med, ej uppflyttad än. Så jag borde väl anmäla igen, men får se.
Min andra hund är en malle på precis 1 år nu, tränar IGP (lydnad, skydd, spår) med henne, samt även sök. Så i höst är planen appellklass spår (eller sök om den biten är tävlingsklar då).
IGPns BH-prov blir inte förrän nästa år.

Tyvärr är det ju generellt svårt att få plats i bra grupper, kämpa på! :)
Jag har nära till min sök- och spårskog, men lite längre till skyddet, 8 mil enkel resa dit.
 
Jag har två hundar.
En fyraårig Aus.Cattledog som jag tävlat lägreklass sök med, ej uppflyttad än. Så jag borde väl anmäla igen, men får se.
Min andra hund är en malle på precis 1 år nu, tränar IGP (lydnad, skydd, spår) med henne, samt även sök. Så i höst är planen appellklass spår (eller sök om den biten är tävlingsklar då).
IGPns BH-prov blir inte förrän nästa år.

Tyvärr är det ju generellt svårt att få plats i bra grupper, kämpa på! :)
Jag har nära till min sök- och spårskog, men lite längre till skyddet, 8 mil enkel resa dit.
Skog för både sök och spår har jag i massor utanför dörren, behöver bara folk att fylla den med :D Är ju inflyttad så har inga hundkontakter här ännu. Har ca 1,5h bilfärd till det eventuella sökgänget så det är ju absolut genomförbart, men lite drygt att åka ofta och dyrt med knaper ekonomi.
 
Har samma problem här. Vill gärna träna sök, rapport men har inga att träna med.

Har en australian shepherd tik på snart 2 år som jag tränar/tävlar i rallylydnad, lydnad, agility och nosework. Vill gärna debutera startlydnad nu till sommaren men vårt fotgående är inte riktigt där än. Hexa har svårt med fokus en längre stund utan belöning men något vi kämpar på med.
 
Hur ser det ut för er där ute i landet? Börjar säsongen komma igång? Vilka hundar har ni i år, vad har ni gjort, vad är planen för året. Något ni fokuserar extra på? Något som krånglar? Något särskilt mål eller delmål?
Vi har kört brukslydnad hela vintern, har en malle 1,5 år drygt. Försökt få till budföring iallafall varannan vecka. Siktar på appellen och lägre under året. Om tiden funnits så hade vi kört mycket mer sök än vi gjort, det gillar vi båda! Appellen blir dock i spår.
Har ett relativt fint saktagående, ska bara få till det i framförgående, övriga moment känns helt ok. Jobbar just nu mest på helhet och störning.
 
Jag tränar bruksspår med min kelpietik på snart 3 år.

Vi har haft en hel del barmark i vinter så vi har spårar och kört uppletande en hel del. Vi siktar på start I högre spår under 2023. Får se om det blir i sommar eller höst.

I lydnaden sätta ihop framåtsändandet till en helhet. Träna mer med tungapporten och få till den sista säkerheten i skall och inkallning med ställande. Repetera platsliggningen med förare på 50 m ska vi också göra.

I skogen är det upptag och tempo i spåret som vi jobbar med. Stadigare mun vid ingången i uppletande skulle jag också vilja få till.
 
Vi tränar inför appellen i spår, förhoppningsvis kan vi starta under hösten. Egentligen var målet att starta nu under våren, men livet har kommit ivägen och vi har inte hunnit träna ordenligt på flera veckor. Men i påskhelgen fick vi till sån grym träning och känslan var verkligen magisk, på en ny plats, med nya människor och nya hundar, och min lilla guldklimp levererade verkligen. Så nu är inspirationen på topp!
20230409-9.jpg
 
Jag har 3 hundar
1 som är 11 år som jag tränat och tävlat i personsök men har tyvärr inte någon grupp att träna sök med längre. Hon kommer inte tävla mer men hade varit kul att fortsätta träna. Hon älskar söket. Spårar väldigt bra.
1 som är 7 år som jag funderar på att starta appellen med i år, hon kan momenten för appell och lägre. Spår för hennes del.
1 som är 1 år som jag planerar att starta appellen i höst. Vi har påbörjat alla momenten i appellen och några i lägre. Spårar gör hon fantastiskt bra. Tror hon skulle vara bra i söket också, om vi haft nån att träna med.
 
Jag hoppas kunna göra oss redo för appellen i sommar och blev tipsad om att förberedande kurs skulle läggas någon gång i vår. Den blev visst fulltecknad innan jag ens sett att den kommit ut 🙃
Har tagit mig ut på gemensamma träningar och verkligen försökt prata med folk, men de med erfarenhet sitter och pratar med varandra och många visar noll intresse för att ens hälsa på en nykomling. Jag fattar att folk vill fokusera på sina egna hundar i träningen och jobba ihop med såna som kan få en att utvecklas vidare, det gör jag verkligen! Men just precis nu känns det fan rätt uppgivet att få till träning med någon som kan lite mer än jag själv gör som total nybörjare.
 
Jag hoppas kunna göra oss redo för appellen i sommar och blev tipsad om att förberedande kurs skulle läggas någon gång i vår. Den blev visst fulltecknad innan jag ens sett att den kommit ut 🙃
Har tagit mig ut på gemensamma träningar och verkligen försökt prata med folk, men de med erfarenhet sitter och pratar med varandra och många visar noll intresse för att ens hälsa på en nykomling. Jag fattar att folk vill fokusera på sina egna hundar i träningen och jobba ihop med såna som kan få en att utvecklas vidare, det gör jag verkligen! Men just precis nu känns det fan rätt uppgivet att få till träning med någon som kan lite mer än jag själv gör som total nybörjare.
Så himla tråkigt! Du kan inte boka privattid hos någon tränare för att få lite extra hjälp och motivation?
 
Så himla tråkigt! Du kan inte boka privattid hos någon tränare för att få lite extra hjälp och motivation?
Tanken har slagit mig, men "alla" privata häromkring (med metoder jag står för) har riktat in sig på rally, nw, tävlingslydnad. Närmaste verkar vara 16 mil bort, och då kan jag lika gärna vända mig till den riktigt duktiga som är lättsamma 35 mil bort 🤷🏼‍♀️ Men båda alternativen innebär i princip att det bara bli "duttande" något enstaka tillfälle och det känns det inte så lockande (kanske uppgivenheten spelar in en aning).
Nä får se vad det blir av det helt enkelt. Nya tag längre fram, eller nåt.
 
Tanken har slagit mig, men "alla" privata häromkring (med metoder jag står för) har riktat in sig på rally, nw, tävlingslydnad. Närmaste verkar vara 16 mil bort, och då kan jag lika gärna vända mig till den riktigt duktiga som är lättsamma 35 mil bort 🤷🏼‍♀️ Men båda alternativen innebär i princip att det bara bli "duttande" något enstaka tillfälle och det känns det inte så lockande (kanske uppgivenheten spelar in en aning).
Nä får se vad det blir av det helt enkelt. Nya tag längre fram, eller nåt.
Aj då, det finns ingen på distans? Jag gick en valpkurs på distans och fick riktigt många bra grejer med mig. Självklart blir det inte som att man är på plats, men jag fick med mig förvånande mycket :)
 
Aj då, det finns ingen på distans? Jag gick en valpkurs på distans och fick riktigt många bra grejer med mig. Självklart blir det inte som att man är på plats, men jag fick med mig förvånande mycket :)

Vad gick du för valpkurs?
Funderar på hur jag ska göra med den nya som kommer..
 
r tagit mig ut på gemensamma träningar och verkligen försökt prata med folk, men de med erfarenhet sitter och pratar med varandra och många visar noll intresse för att ens hälsa på en nykomling. Jag fattar att folk vill fokusera på sina egna hundar i träningen och jobba ihop med såna som kan få en att utvecklas vidare, det gör jag verkligen! Men just precis nu känns det fan rätt uppgivet att få till träning med någon som kan lite mer än jag själv gör som total nybörjare.
Oj vad jag känner igen mig.
 
Vi har börjat på en brukskurs och min lilla är så duktig! I onsdags gjorde vi pass nr 2.
Hon hade aldrig varit på den klubben innan första passet, nya människor, instruktör som står och pratar när vi utför momenten, ligga länge ensam i bilen utan de andra och hon bara går som en klocka. :love: Momenten sitter inte 100 än men på den nivån hon är så är hon otroligt fin! Känns som hon utvecklas massor varje träningspass. Hon är ju bara strax över året så hennes följsamhet, förighet och koncentrationsförmåga är långt över förväntan.
 
Jag hoppas kunna göra oss redo för appellen i sommar och blev tipsad om att förberedande kurs skulle läggas någon gång i vår. Den blev visst fulltecknad innan jag ens sett att den kommit ut 🙃
Har tagit mig ut på gemensamma träningar och verkligen försökt prata med folk, men de med erfarenhet sitter och pratar med varandra och många visar noll intresse för att ens hälsa på en nykomling. Jag fattar att folk vill fokusera på sina egna hundar i träningen och jobba ihop med såna som kan få en att utvecklas vidare, det gör jag verkligen! Men just precis nu känns det fan rätt uppgivet att få till träning med någon som kan lite mer än jag själv gör som total nybörjare.

Några tankar och tips från någon som kom in i detta med bruks/hundträning för drygt 10 år sedan och då var total nybörjare. Försök hitta någon som är på "samma" nivå som dig så kan ni utvecklas tillsammans. Jag har nästan aldrig tränat med någon som haft erfarenhet av högre klassen än jag själv och det är givande ändå. De flesta jag tränar med tränar inte ens bruks i första hand utan annat. Att efterlysa "träningskompisar" på fb verkar funka bra i min klubb. Det finns alltid någon eller några "nya" som inte heller har en fast träningsgrupp som gärna hänger på. Jag har även hittat träningskompisar här på Buke.

Rapport och sök kräver kanske lite mer uppstyrda grupper men spår och lydnadsdelen är inga konstigheter att fixa utan en fast träningsgrupp i just bruks.
 
Hur har det gått för er i år, nu när året går mot sitt slut så kan i alla fall jag summera att en del ändrats från vårens plan.
ACDn har fått bli "soffehund". Hon gillar inte att tävla och jag vill inte tvinga en hund som blir obekväm i sådana situationer.
Den unga fluff-mallen har genomfört ett BH-prov så det blir IGP1 nästa år. Min plan från i våras var att hon skulle gått appellen, och inte BH redan, men det blev tvärtom. Appellen blir till våren, den är hon klar för tycker jag.
IMG_5901.jpeg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 015
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Acto
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 884
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 514
· Visningar
49 688
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp