Bukefalos 28 år!

Bryta nosryggen med hack?

L

LoveRindi

Kan man det? Har läst det i en Pollux-bok för länge sen. Jag menar då främst den modellen med teddyfodrad läderplatta, som Börjes beskriver den. :confused:
 
Kanske att om man har den alldeles för långt ner, där nosen är som svagast, och att man tar tag alldeles för hårt, alternativt att hästen trampar på tyglarna, att det kan gå av. Har dock inte hört om någon häst som råkat ut för det (som tur är) men det har säkert hänt...
 
Enligt veterinär som dessutom är tandläkare, är det omöjligt att bryta nosryggen med ett hackamore... :confused:
 
Jag har hört att om det sitter som det ska och man inte är pippi långstrump(-alltså super stark) så kan man inte bryta av hästen nosbenet med ett sådant hack.
Men sen finns det ett "tunnare" och det kan man tydligen bryta av hästen nosryggen med. Sen om det här stämmer det vet jag inte..
 
Om du sliter och drar, och det krävs mycket kraft, hur mycket skada gör man då inte med ett bett i stället? Den som rider så illa och okänsligt ska börja samla frimärken i stället.
 
det är inte så stor risk. då ska du verkligen betämma dej för att NU SKA DEN AV, och varför skulle du göra det? håller med som ovanför, rider manså okänsligt så är frimäkrssamlande ett bättre alternativ!
 
Jag skulle nog vilja hävda att det är mer eller mindre omöjligt, men allt går.

Om man har ett hack med korta skänklar och det sitter rätt så ska det inte gå.
Du kan säkert bryta något annat med ett vanligt bett också, men sannolikheten är nog lika stor att du lyckas.

Jag tror inte att hacket håller bättre än hästen oavsett skänkel längd om man drar så mycket. Skulle vara om tygeln fastnar om hästen skenar eller något, men som sagt då gör du nog lika stor skada (fast på annat ställe) med ett bett.

Tror bara att "barnböckerna" försöker avskräcka yngre att rida med hacket.
 
Rent generellt ska man nog ta den fakta man får i Pollux-böcker med en ganska stor nypa salt. Mitt intryck av det bokförlaget är att det inte är de bästa experterna som får skriva deras fakta.

I övrigt håller jag med övriga - risken att knäcka nosryggen är nog bara anmärkningsvärd om man sätter hackamoret ganska lågt. Den nedre delen av nosryggen sticker nämligen ut som en ganska bräcklig vinge ovanför/mellan nosborrarna. Högre upp är det betydligt mer skelett.
 
Tack för alla svar! Ni var ju rätt enade. Så här står det i "Min första ponnybok": "Om ryttaren använder hackamoren fel kan den rentav bryta nosbenet på hästen." Men så vårdslöst rider jag inte!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 878
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 528
Senast: jemeni
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 664
Senast: Butros
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 051
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp