Built-up pad eller padda upp?

western_wannabe

Trådstartare
Hur gör ni? Använder ni en riktig built-up pad, eller väljer ni att använda vanlig pad + padda upp lite där det behövs om behov finnes?

Sv: Built-up pad eller padda upp?

Jag har haft en :devil: att hitta en westernsadel som passar min lilla pys. Har säkert ägt och provat en 30 sadlar.
Endel har jag kunnat ha klockrent inågon månad och sen ligger de inte bra igen :crazy:

Har provad det mesta i upp paddningsväg.

Vanlig pad + handuk/filt där det behövdes mer. Fungerade inte.
Köpte en sådan där pad man kan ha under wintecsadlarna som höjer fram. Fungerade rätt ok.
Men tillslut blev den en pad från mattes som man kan ändra bäst man vill eller inte han någon paddning i överhuvudtaget.

Jag använder en pad ifrån Diamond wool med fickor, då kan man bygga upp var man vill eller bara använda den som en vanlig pad.
Mycket bra uppfinning:D
Har haft svårt med sadlar till min vattenbuffel(:devil:)..

Jag har hittat en sadel som ligger bra på de flesta av våra hästar. D v s den trycker inte någonstans och hästarna trivs med den. Däremot kasar den ibland åt sidan på den ena hästen, som har en rund rygg utan markerad manke. Det känns som att sadlen är något för bred, så vi använder en ganska tjock pad.

Någon som har tips på hur/om man kan använda något för att stabilisera? Kanske en gelpad eller built-up pad etc??

Man känner ju sig lite tryggare i full fart om sadlen sitter ordentligt:D

Paddar med iläggsfickor verkar ju smart... Känns roligare att investera i en lite bättre pad och kunna ha kvar den även när/om hästen växer i sadeln.

Funderade annars på att padda upp med en lite tjockare non-slip pad? Så kanske "paddningen" håller sig på plats?

Om någon vet någon svart pad med iläggsfickor och cutback får ni gärna tipsa:idea:

Jag har som sagt en mattes westernpadd med iläggsfickor.
Absolut bästa kvalite på fårskinnet Premium och du kan välja färger själv.
den har inte cutback men fungerar som en sådan då den är anatomisk :banana:

Sorry för att jag drar upp en gammal tråd, men skulle någon kunna PM mig om vart man kan få tag på en sådan padd, har prövat att googla men hittar ingen svensk återförsäljare...tack snälla!!!

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
818
Senast: Smultron
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 758
Senast: Marita73
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 864
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
645
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka