Bullernivå hemma

Milaa

Trådstartare
Hej!
Hoppas att det inte är helt fel ställe att posta den här frågan..

Jag bor i en bostadsrätt på andra våningen och har fått stå ut med borrande sedan februari i år. Det är alltså borrande i betong vilket låter fruktansvärt högt. En resturang på nedersta våningen har haft vattenläcka och borrandet antar jag är en del i reparationerna.
Ljudet blir så högt att jag måste skrika till någon 5 m bort i lägenheten. Konstant huvudvärk som följd och helt omöjligt att plugga. Det här har pågått mer eller mindre varje dag. Har kontaktat styrelsen för att fråga om en tidsplan eller liknande men får inga direkta svar. Värt att poängtera är att ingen i styrelsen bor i det här huset och påverkas alltså inte av ljudet. Det har inte kommit upp lappar med information om detta heller.
Jag har även pratat med de som utför reparationerna (frågat om tidsplan, tider som de borrar pga examinationer) som blir irriterade och lämnar inte heller något svar.

Jag har nått en bristningsgräns nu och får panik av ljudet.😭Vet någon vad jag kan göra? Hur länge är det egentligen rimligt att hålla på? Någon som varit med om detta?
 
Hej!
Hoppas att det inte är helt fel ställe att posta den här frågan..

Jag bor i en bostadsrätt på andra våningen och har fått stå ut med borrande sedan februari i år. Det är alltså borrande i betong vilket låter fruktansvärt högt. En resturang på nedersta våningen har haft vattenläcka och borrandet antar jag är en del i reparationerna.
Ljudet blir så högt att jag måste skrika till någon 5 m bort i lägenheten. Konstant huvudvärk som följd och helt omöjligt att plugga. Det här har pågått mer eller mindre varje dag. Har kontaktat styrelsen för att fråga om en tidsplan eller liknande men får inga direkta svar. Värt att poängtera är att ingen i styrelsen bor i det här huset och påverkas alltså inte av ljudet. Det har inte kommit upp lappar med information om detta heller.
Jag har även pratat med de som utför reparationerna (frågat om tidsplan, tider som de borrar pga examinationer) som blir irriterade och lämnar inte heller något svar.

Jag har nått en bristningsgräns nu och får panik av ljudet.😭Vet någon vad jag kan göra? Hur länge är det egentligen rimligt att hålla på? Någon som varit med om detta?
Usch, din stackare! Du borde kunna få vägledning av konsumentvägledare i kommunen. Vad säger de andra boende i huset?
 
Gå vidare med det. Så ska man inte behöva ha det. Vem som är rätt person att kontakta vet jag inte tyvärr.
 
Hej!
Hoppas att det inte är helt fel ställe att posta den här frågan..

Jag bor i en bostadsrätt på andra våningen och har fått stå ut med borrande sedan februari i år. Det är alltså borrande i betong vilket låter fruktansvärt högt. En resturang på nedersta våningen har haft vattenläcka och borrandet antar jag är en del i reparationerna.
Ljudet blir så högt att jag måste skrika till någon 5 m bort i lägenheten. Konstant huvudvärk som följd och helt omöjligt att plugga. Det här har pågått mer eller mindre varje dag. Har kontaktat styrelsen för att fråga om en tidsplan eller liknande men får inga direkta svar. Värt att poängtera är att ingen i styrelsen bor i det här huset och påverkas alltså inte av ljudet. Det har inte kommit upp lappar med information om detta heller.
Jag har även pratat med de som utför reparationerna (frågat om tidsplan, tider som de borrar pga examinationer) som blir irriterade och lämnar inte heller något svar.

Jag har nått en bristningsgräns nu och får panik av ljudet.😭Vet någon vad jag kan göra? Hur länge är det egentligen rimligt att hålla på? Någon som varit med om detta?


Mät ljudnivån, Arbetsmiljöverket har en bra app, även om den är menad för buller på arbetsplatser. Kontakta sedan styrelsen med resultatet, och om de inte gör någonting så gå vidare till kommunen som @Görel skriver.

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/buller/mata-ljud-och-buller/mat-buller-med-din-mobiltelefon/
 
En annan sak jag tänkte på tills problemet är löst är att det skulle ju gå att plugga på t ex. Bibliotek så man kommer ifrån ljudet.
Tänker att det lär kanske ta några dagar innan de får ordning på det även efter att du fått kontakt med någon som kan hjälpa.

Ser du fått en hel del bra råd om hur du kan gå vidare vet inte om @Inte_Ung kanske har något mer att tillägga kanske? 😇
 
Alltså Föreningen är som en hyresvärd.
Det går att ta till Hyresnämnden om de trilskas.
Miljökontoret är nog din vän i det här fallet.
 
Alltså Föreningen är som en hyresvärd.
Det går att ta till Hyresnämnden om de trilskas.
Miljökontoret är nog din vän i det här fallet.

En brf kan vara hyresvärd till en hyresgäst, men det verkar inte vara fallet här.

Om jag vore medlem i en brf med detta problem så skulle jag mäta upp värden och hålla koll på tidpunkter för när oljudet börjar och slutar. Prata gärna med dina övriga grannar om de också störs. Kolla även med styrelsen om de har några önskemål eller t.ex. färdiga formulär för att anmäla störningarna till dem. Om styrelsen lättare ska kunna ingripa så är det bra om man kan ge dem ett bra underlag. De kan då t.ex. skicka någon som mäter upp ljudnivåerna eller hur de nu väljer att göra.

Att folk klagar på saker som hamnar inom ramarna för "normal störning" och därmed "utan åtgärd" sker rätt ofta då olika människor har olika preferenser för vad de anser vara störande. Det finns en teoretisk möjlighet att styrelsen tror att allt är i sin ordning och därför inte agerat. Nu menar jag verkligen inte att TS klagat utan grund. Förstår verkligen att det måste vara olidligt med oljudet. Föreslår att skaffa ett par bra hörselkåpor tills dess att oljudet är löst.
 
Föreningen har i det här fallet samma ansvar som en hyresvärd.
Det är mycket som är lika i en bostadsrätt och en hyresrätt.

Ja, men om man är medlem i föreningen som "trilskas" (hur man nu får det till att så är fallet här?), så kan det kanske vara en fördel att kommunicera och lägga två strån i kors innan man drar igång en tvistefråga av det?
Det är liksom ens egna grannar (de där fåtalet som fortfarande orkar sig på rätt otacksamt föreningsarbete) som kanske behöver en knuff i rätt riktning istället för ett slag under bältet.
 
Styrelsen har både ganska så mycket makt och ganska så många skyldigheter.
I just TS fall så verkar styrelsen högaktningsfullt strunta i problemet och det är inte okej.

"Makten" är inte större än det medlemmarna röstat fram i frågor som hamnar utanför ren drift, nödvändigt underhåll och administration. Generellt så skiter inte en styrelse högaktningsfullt i ett klagomål. Sannolikt inte nu heller. Att fortsätta kommunicera är bättre än att föreningen blir ålagd t.ex. att betala vite. TS är medlem i föreningen så det blir till att betala vite till sig själv + alla grannar som får bekosta detsamma. Det vill de säkert göra.
 
Liten brasklapp bara - det är inte helt trivialt att mäta buller på ett så kvalitetssäkrat sätt att resultatet kan användas som argument i t ex en tvist. Och, än viktigare, ljudstyrkan i sig själv avgör inte hur störande ett ljud är. Ett intermittent betongborrande upplevs exempelvis som påtagligt mer störande än t ex ett kontinuerligt fläktbuller, även om fläkten ljuder starkare.
 
Tack all för era svar. Jag har pratat med grannarna till och från och majoriteten har valt att vara på sina landställen för att slippa ljudet. De andra som är kvar har även de pratat med styrelsen vid i alla fall ett tillfälle men dom får likt mig inte heller någon vidare återkoppling. Jag har mejlat till kommunen nu och någon från miljöförvaltningen skulle återkomma så fort som möjligt. Jag har inte för avsikt att bråka med föreningen men är i vad som känns som ett desperat behov av en tidsplan. Det värsta är nästan att inte veta när det ska ta slut. Alla möten som föreningen har normalt sett ställs ju in på grund av pandemin, annars kunde man ju lyft frågan där.
 
Jag har också problem med buller (fläkt till affärslokal) och det har lovats och lovats från vicevärd och styrelse att det ska åtgärdas. Sist jag bråkade skrev jag till styrelsen att jag ville ha en skriftlig åtgärdsplan senast ett visst datum, annars skulle jag kontakta miljö och hälsa. Jag skrev också mätvärdena från bullerappen. Nu har det vidtagits åtgärder som inte löst problemet, så nu tänker jag skicka en uppföljning med nya mätvärden och en ny begäran om åtgärdsplan med datum. Får se om det hjälper.

Nu har ju du mer akuta problem och jag tycker att det var rimligt att kontakta kommunen. Borrljud är ju helt omöjligt att stå ut med!
 

Liknande trådar

Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 508
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp