Bukefalos 28 år!

bulor av sadel ??

L

leva11

Hej vi har satt i gång våran valack nu och har köpt ny sadel tillomed nu,
Men nu på kvällen skulle jag kolla om han regerade om jag trök på ryggen för kolla så han inte har ont i gen,
Då märkte jag att han hadde som små bulor på ryggen där sadeln kan ligga , undrar kan det vara sadeln vad tror du eller ni ??
 
Sv: bulor av sadel ??

Det är väl förmodligen sadelknutor, och kan bero delvis på sadeln. Det kan hjälpa att badda med alsolsprit före och efter ridning, och att lägga ett renskinn under sadeln, närmast ryggen. :)
 
Sv: bulor av sadel ??

Vi har en häst i stallet som har sådana. Vår vetrinär sa att man skulle tvätta vojlocken i 90 grader för att få bort eventulla svampar ( varning det kan krympa rejält ), tvätta med jodopax efter ridning och vara grymt noga med att byta vojlock ofta. Minst en gång i veckan. Sedan kan det kanske vara proteinknölar. Det beror på för mycket protein i fodret så det kan också vara värt att kolla.
Lycka till!
C
 
Sv: bulor av sadel ??

En ny sadel kan förändra sig, liksom hästen kan förändra sig efter en tids arbete, speciellt om hästen var omusklad innan. Därför bör man kontrollera sadeln efter en tids användning
 
Sv: bulor av sadel ??

såg att du också bor i sundsvall så... en av hästarna i vårt stall var knölig över ryggen, trodde först det berodde på maten eller på sadeln men sedan såg vi att han var uppskattad av myggorna som dök upp häromdan :)

så det var myggbett helt enkelt ;)
 
Sv: bulor av sadel ??

får hästen bulor under sadeln så kan det vara hårsäcksinflamation. Smutts gunggas in i porerna i huden.

Borsta eller tvätta hästens rygg ofta för att hålla den ren om ryggen. Schabraken ska tvättas regelbundet så att de är rena på undersidan.
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 655
Senast: Meglio
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 285
Senast: Jahaja
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 790
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
834
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp