Bur eller grindar i bilen?

Daff

Trådstartare
Jag har i dagsläget en enkelbur (tar upp ca halva bagageluckan) från Artfex till min storpudeltik men hon är inte särskilt förtjust i att åka i den och eftersom jag har utrymme i bagageluckan så funderar jag på att sälja buren och hitta en annan lösning.
Jag är inne på att köpa grindar så att hon kan använda hela bagageutrymmet och att eventuellt köpa en flyttbar mellanvägg som kan användas om jag har handlat mycket eller ska ha med mig en träningskompis. Jag har kikat på Artfex grindar eftersom dom inte ska göra någon åverkan på bilen men det blir ganska dyrt med grindar och mellanvägg men det verkar å andra sidan väldigt praktisk. Ett annat alternativ är att jag försöker hitta en annan bur som är större (bredare) än den jag har men som ändå inte tar upp hela bagageutrymmet. Nackdelen är då att hon inte kan använda hela utrymmet men att man ändå inte rymmer en till hund om det skulle behövas.

Jag funderar hur stor roll grindarna egentligen spelar, blir det mycket säkrare än bara bagageluckan? Hittills har det varit väldigt sällan som jag har lämnat henne i buren med bagageluckan uppe så det känns inte som något problem om jag inte kan göra det. I dagsläget åker hon ofta på passagerarplatsen (lös) eftersom hon inte tycker om att åka i sin bur, och dessutom tycker jag att det är väldigt mysigt att ha henne där, men jag inser att det inte är särskilt klokt att fortsätta så.

Hur gör ni? Vad har ni för lösningar till era hundar och vad tycker dom om det?
 
Jag kör löst i bagagen. Har tidigare haft mellanvägg, slarvat bort den (...) och har tänkt köpa en ny. Bur är omöjligt eftersom att mitt bagage varierar mellan att vara hundförvarnig, ställa världens mest opraktiska barnvagn eller köra renoveringsmaterial i. Nu med en valpis i betydligt lättare viktklass än min stora klant behöver jag dela upp det på något sätt så jag följer, men det lutar åt en bur som tar typ halva utrymmet där valpis kan sitta, så får kluns sitta lös bredvid.
 
Nackdelen med grindar vs bur är om du krockar och slår sönder en ruta - hunden kan ta sig ut. Hände min kompis när hon voltade med bilen och hennes hund chockad sprang omkring på motorvägen. Det gick som väl var bra den gången men jag kan säga att hon har bur numera...
En annan fördel med bur är att den skyddar bilen mer om man skulle ha en hund som får för sig att gnaga lite här och var.
 
Jag har i dagsläget en enkelbur (tar upp ca halva bagageluckan) från Artfex till min storpudeltik men hon är inte särskilt förtjust i att åka i den och eftersom jag har utrymme i bagageluckan så funderar jag på att sälja buren och hitta en annan lösning.
Jag är inne på att köpa grindar så att hon kan använda hela bagageutrymmet och att eventuellt köpa en flyttbar mellanvägg som kan användas om jag har handlat mycket eller ska ha med mig en träningskompis. Jag har kikat på Artfex grindar eftersom dom inte ska göra någon åverkan på bilen men det blir ganska dyrt med grindar och mellanvägg men det verkar å andra sidan väldigt praktisk. Ett annat alternativ är att jag försöker hitta en annan bur som är större (bredare) än den jag har men som ändå inte tar upp hela bagageutrymmet. Nackdelen är då att hon inte kan använda hela utrymmet men att man ändå inte rymmer en till hund om det skulle behövas.

Jag funderar hur stor roll grindarna egentligen spelar, blir det mycket säkrare än bara bagageluckan? Hittills har det varit väldigt sällan som jag har lämnat henne i buren med bagageluckan uppe så det känns inte som något problem om jag inte kan göra det. I dagsläget åker hon ofta på passagerarplatsen (lös) eftersom hon inte tycker om att åka i sin bur, och dessutom tycker jag att det är väldigt mysigt att ha henne där, men jag inser att det inte är särskilt klokt att fortsätta så.

Hur gör ni? Vad har ni för lösningar till era hundar och vad tycker dom om det?


Vi hade grindar med mellanvägg och för varade saker i tomma delen. Nackdelen att hunden lätt gräva på fönster, klädsel m.m med grindarna. Men grindarna hindrar hunden att hoppa ut när man öppnar bagaget. Men som tidigare inlägg hunden åker lätt ut vid ex olycka. Så nästa hund här blir det en bur om hunden gillar att åka i den. Vår hund åkte oftast med sele fast i bältet i baksätet.
Mvh
Pudlan
 
Jag hade nog tittat på en bur som tar så mycket bagageutrymme som möjligt, men med en flyttbar mellanvägg så du kan anpassa hur stor yta du behöver för t ex kassar och annat :)
 
Jag har haft grindar, har bur nu. Föredrar bur, det känns säkrare och bilen är mer skyddad från hunden också.
 
Jag har i dagsläget en enkelbur (tar upp ca halva bagageluckan) från Artfex till min storpudeltik men hon är inte särskilt förtjust i att åka i den och eftersom jag har utrymme i bagageluckan så funderar jag på att sälja buren och hitta en annan lösning.
Jag är inne på att köpa grindar så att hon kan använda hela bagageutrymmet och att eventuellt köpa en flyttbar mellanvägg som kan användas om jag har handlat mycket eller ska ha med mig en träningskompis. Jag har kikat på Artfex grindar eftersom dom inte ska göra någon åverkan på bilen men det blir ganska dyrt med grindar och mellanvägg men det verkar å andra sidan väldigt praktisk. Ett annat alternativ är att jag försöker hitta en annan bur som är större (bredare) än den jag har men som ändå inte tar upp hela bagageutrymmet. Nackdelen är då att hon inte kan använda hela utrymmet men att man ändå inte rymmer en till hund om det skulle behövas.

Jag funderar hur stor roll grindarna egentligen spelar, blir det mycket säkrare än bara bagageluckan? Hittills har det varit väldigt sällan som jag har lämnat henne i buren med bagageluckan uppe så det känns inte som något problem om jag inte kan göra det. I dagsläget åker hon ofta på passagerarplatsen (lös) eftersom hon inte tycker om att åka i sin bur, och dessutom tycker jag att det är väldigt mysigt att ha henne där, men jag inser att det inte är särskilt klokt att fortsätta så.

Hur gör ni? Vad har ni för lösningar till era hundar och vad tycker dom om det?
Vi

Vi har en bubbelbur utan mellanvägg. Har 2 hundar och packar även i den när vi ska iväg (inga hundar i då.) Krockar vi så vill jag att hundarna ska vara kvar i buren, och inte springa omkring på vägen, + att de inte kan gnaga på inredningen de får för sig det.
 
Om jag vore dig hade jag köpt en dubbelbur med mellanvägg som är enkel att montera dit/bort. Mycket säkrare.
 
Tack för era svar!
Alla verkar väldigt överens om att det är säkrare med en bur än med grindar så det får nog bli så, får försöka hitta en som använder så mycket av utrymmet som möjligt. Jag hade inte tänkt på att det är risk för att hon åker ut ur bilen vid krock, det vill jag såklart inte!
 
Har en en mjuk rese bur i baksätet, hunden älskar den och kan glatt ligga i den hela dagen om man lämnar bil dörren öppen.
Är smidig då man kan öppna "takluckan" så att hon kan sitta rätt upp och titta ut.
Väldigt bra att kunna ha bakluckan fri.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 681
Senast: anna_panna
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 391
Senast: Shaggy
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 122
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp