Bygga eget stall!

Sv: Bygga eget stall!

Jag har hittat en ny leksak :rofl:

Här kommer ett utkast till mitt nya stall :D

STALLRITNING

Ytterväggarna och de tjocka vita finns redan, måtten på själva stalldelen är ca 10.5*10.5 m. Loggolvet ska bort så att det blir öppet ända upp till nock - ca 8 m. Tre boxar blir 12 m2 och tre blir 14 m2. Utgång på gaveln direkt till hagen och så en ligghall på drygt 50 m2 på baksidan. Rummet i mitten blir uppvärmt, med skötselplats och så plats för cirkulationspump, diskbänk etc innanför (vid fönstret). Kran "utåt" också så att man enkelt kan fylla vatten i hagen.

I halva byggnaden blir det ett stort förråd för hö och annat (ca 10.5*12 m, med brandvägg mellan detta och stalldelen). Sadelkammare blir antingen i en del av detta utrymme eller ovanpå rummet i mitten. Spolspilta, torkrum, toalett etc finns i ridhuset så det behövs inte i denna byggnad.

Vad säger du No1 - tror du detta blir bra?

Någon som har idéer och synpunkter? :)

Senast ändrad:

Var har du sadelkammaren och foderkammaren?Hur stort ridhus kommer det att bli?Har ni räknat på vad det kommer att kosta? Jag vet inte men har fått för mig att bara ridhus kostar ca 800 000 kr.

Sadelkammaren blir som jag skrev antingen ovanpå det uppvärmda rummet i mitten, med en trappa upp, eller ev. att vi gör ett rum inne i det stora förrådsutrymmet. Men då krockar det nog med hötorkarna så troligen blir det en liten övervåning där. Foderkammare = höförråd för oss. En hink med mineraler och eventuellt en tunna med kraftfoder kan vi nog hitta plats för...

Ridhuset finns redan, 20*40 plus läktare och kafeteria på kortsidan. Stall med fem boxar och spolspilta under kafeterian och så toalett, duschrum och torkrum under läktaren. Det kostade ungefär som du sa, men jag fick ett stort bostadshus, stall och 30 hektar mark på köpet :D

Men ska man bygga nytt blir det ju dyrt... då vet jag inte om det räcker med 800'.

Nyvaken i morse..så jag ar lite förvirrad men nu såg jag att du redan skrivit det:)
Det lät väldigt billigt med allt det du fick till.Hade jag hittat ett sånt hade jag slagit till direkt.

Nyvaken i morse..så jag ar lite förvirrad men nu såg jag att du redan skrivit det:)
Det lät väldigt billigt med allt det du fick till.Hade jag hittat ett sånt hade jag slagit till direkt.

Här i Norrland har vi helt andra huspriser än söderut...;) Synd bara att dom flesta hus inte är till salu, fastän dom står tomma 99% av året....:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 166
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 136
Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
502
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 331
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka