Bygga hinder

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rasmuss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 540
R

Rasmuss

Skulle behöva tips om hur man kan fixa enkla ganska låga hinder, på egen hand. Vill inte lägga ut tusenlappar på att köpa olika hinder, hoppar bara ibland för att få variation i träningen.

Sv: Bygga hinder

gå ut i skogen å hämta lite lagom långa å tjocka "bommar" ex björkar
som hinderstöd kan man ha tunnor el bildäck el liknande. de e bara å använda fantasin å ta de man har

om du bor på landet så borde du ju ha en massa bråte som bara ligger och skräpar.. du kan ju använda fantasin!´som ovan gå ut och titta i skogen det finns alltid något som man kan använda!

//ase

Du kan nog ganska enkelt göra egna cavaletti.
Lättast är om du tar 2 brädbitar (lika långa) och spikar ihop dem till ett kryss. Gör 2 kryss och spika sen fast en bom mellan kryssen.
Blir stadigare om du spikar fast bommen, men du kan kanske ha den lös oxå.

Om du har gamla oljetunnor, backar eller dunkar hemma kan du använda dem som hinderstöd. Även hinkar passar såklart bra.

Har du tillgång till en trakor kan du säkert frakta hem något omkullfallet träd/stock från skogen. Kolla bara med markägaren såklart men är det ruttet får du säkert ta det!

Grindar och plankbommar är enkla att göra själv, har du sen någon typ av stöd du kan hänga dem på så har du ju färdiga hinder!

Känner igen mig i detta, själv använder jag små björkar som jag staplat på bildäck, små tunnor och om jag ska hoppa lite högre, sådna där stora tunnor..
Det är som sagt bara att använda fantasin :) Nu på vintern brukar jag bygga hinderstöden av snö, så slipper man släpa fram alla bildäck etc. :p och murar av snö,med lite granris på, min nordis älskar dem :D

Grind: Du vet hur en "riktig" grind ser ut va? Alltså såna grindar man kan köpa av dom som säljer hinder.

Hur som helst, du tar 2 plankor som är lika långa (så långa som du vill att grinden ska vara bred). Sen tar du 2 plankor som är lika långa, men ca 20 cm kortare än de första 2 plankorna.

De längsta plankorna ska va i överkanten av grinden, de kortare i nederkanten.

Lättast är om du lägger en lång o en kort planka på marken, med ca 50-70 cm emellan (lång avstånd = hög grind o tvärtom).
Sen lägger du ut småpinnar/plankor emellan de båda plankorna, du kan ju lägga dem så det blir som snygga "mönster", ex V eller X formade. Eller helt raka bara, det är ju enklast. Försök sätta dem ganska tätt så hästen inte kan fastna!
Ja sen har du ju en lång planka o en 20 cm kortare planka kvar, dessa lägger du över resp planka o spikar ihop allting, sen är det bara att måla o hänga upp grinden på 2 hinderstöd av ngn form!

Har du riktigt tur hittar du kanske en gammal trästege hemma, den funkar ju oxå bra som grind!

Hoppas du förstår hur jag menar, det är ganska enkelt men svårt när man ska skriva o förklara...

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 314
Senast: Capybara
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 337
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 751
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025