Bygga upp hundens ryggmuskler

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare alc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 5 880
A

alc

Hej allihopa!

Jag har ett problem och jag tänkte att nån av er kanske har något tips.
Min hund har nämligen varit sjuk och under den tiden tappat mycket av sina ryggmuskler men nu när hon är pigg och kry igen så är det dags att bygga upp dem.

Jag vet att ett sätt man kan göra det på är genom backträning men har någon nått annat tips?
Där jag bor finns det nämligen nästan ingen backe ( bara en minibacke på en skolgård ).

Nån som har något annat tips?

Sv: Bygga upp hundens ryggmuskler

Gå i branta backar är bra. Men enligt ett rehabprogram (veterinärerna på TV) jag såg är simning stärkande, om du har tillgång nånstans till en sån. Lycka till.

Ok tack.
Problemet är just det att vi har inga backar här :/
Och simmning går inte nu, du vet jag bor uppe i umeå och vi har fortfarande is på vattnet och snö på marken :P
haha men tack ändå :D

Jag vågar nästan tro att Zita menar en inomhuspool.. finns speciella pooler för hundar :idea:

Vet inte om det är rätt eller inte, vovven min har snygga ryggmuskler. Vi går i trappor, kliver runt "off road" i "skogen" och hoppar gymnastikhoppning på agilityhinder...

ja agility lär ju vara rätt bra:D har ju börjat med min hane :) han tkr det är jätte kul och kan hoppa ett och samma hinder 10-20 ggr .. asså springa runt mig och ta samma hinder :p

testa det vettja!! :D då kommer garanterat ryggmuskularuten att bli bra :D

Haha ok men jag bor som sagt i Umeå vi har inga hundbadhus eller vad man ska kalla dem.
Har kollat runt hela Umeå men hittar inget och hittar inget i närheten heller :/
Det är riktigt synd tycker jag :/

Agility höll vi på med förr men hon har höftledsfel så jag vågade inte fortsätta men man kan ju hoppa låga och långa hinder kanske :)

Längtar till sommaren då ska hon får simma :D
Hon är ju en Landseer och hon ÄLSKAR att bada + att jag har utbildat henne till livräddare i vatten :D

skulle våga påstå att bästa sättet att bygga upp muskler för hunden är att gå allt längre promenader i skogen då hunden får vara lös. Då utvecklas musklerna i passlig hälsosam takt.

OK :)
Hon springer och busar med sin lilla kompis Batch minst 5 ggr i veckan :)
Så det är nog positivt :)

Just det Minerva. Det var det jag menade. Tror säkert en veterinär kan ge tips på en sån.

Jag får ta och går förbi där imorrn :)

Vad är det för ras? Fick ett tips av min dotter om muskelträning. Skaffa en sele, fyll ett badkar med vatten så den inte når botten. Håll hunden upp med selen, då den automatiskt börjar med simrörelser. Nyp hunden i svanstippen, då det blir reflexrörelser. Gör detta nån eller några gånger per dag. Då slipper du jaga bassäng i stan. Kanske inte finns. I Göteborg finns det en på Blå Stjärnan fick jag veta. Men det hjälper ju inte dig. Klart om du har en varghund så går det inte med badkaret. Värt ett försök.

Ja precis, ska du hoppa gymnastik så ska det ju vara flera hinder på rad nära varandra och hellre jättelåga, du kan ha det lägsta och så försöka få hunden att hoppa så långsamt som möjligt. Jag har mixtrat emd avståndet för att det ska bli "studs". Men var du försiktig om hon har höftledsfel, finns säkert bättre grejor att göra...

Vad är det för ras? Fick ett tips av min dotter om muskelträning. Skaffa en sele, fyll ett badkar med vatten så den inte når botten. Håll hunden upp med selen, då den automatiskt börjar med simrörelser. Nyp hunden i svanstippen, då det blir reflexrörelser. Gör detta nån eller några gånger per dag. Då slipper du jaga bassäng i stan. Kanske inte finns. I Göteborg finns det en på Blå Stjärnan fick jag veta. Men det hjälper ju inte dig. Klart om du har en varghund så går det inte med badkaret. Värt ett försök.

Så j*vla smart du är:idea: Taxen kan ju simma i badkaret:D Det är ju en utmärkt träning:)
Har du tips på hur man ska börja och hur länge man ska hålla på. Hur ofta osv?

Zita

Skit bra ide verkligen!! :D
Men nu har jag ju tyvärr en stor hund ( Landseer ) :P
Men det var verkligen jätte smart!!
( Önskar att jag hade en liten hund just nu :P )

Fortsätt komma med tips ;)

När man tränar en hund med sele i badkar,skall vattnet vara lite varmare än ljummet. Träna ca 10-15 minuter per dag. Har inte gjort detta själv nångång, har fått tipset av min djurkunniga dotter.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 980
Senast: Maniac123
·
R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 157
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska... 2
Svar
36
· Visningar
3 813
Senast: alicegard
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 894
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår